قلب تپنده شهر در امتداد راه آهنی متروکه

پارک Goods Line یکی از مکان‌های امن و جذاب برای عابران پیاده در شهر سیدنی است؛ این پارک در امتداد راه آهنی متروکه در یکی از پرجمعیت ترین مناطق شهر سیدنی گسترش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در هر شهری مناطقی وجود دارد که به مرور زمان متروکه و به دست فراموشی سپرده شده است. استفاده بهینه از این مناطق و تبدیل آن‌ها به مراکز تفریحی و فرهنگی یکی از اقدامات مهم در جهت مرمت و احیای بافت قدیمی هر شهر است. از طرف دیگر، طبیعت جز جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها است به همین دلیل تلفیق معماری مدرن و چشم اندازهای طبیعی در طراحی پروژه‌های شهری یکی از ویژگی‌های اصلی شهرهای دوستدار هنر، معماری و طبیعت است.

در این رابطه، در بعضی از شهرهای جهان با برنامه ریزی و اعمال سیاست‌های خلاقانه، قسمت‌هایی از شهرها که به دست فراموشی سپرده شده بود جانی دوباره گرفته و باز هم شاهد اجتماع، شور و هیجان شهروندان شده است. در ادامه مطلب با پارک Goods Line که امروزه یکی از مکان‌های مورد علاقه شهروندان در شهر سیدنی است آشنا می‌شویم.

قلب تپنده سیدنی

در سال ۱۸۵۵ راه آهنی در سیدنی افتتاح شد که از طریق آن راهی جدا از قطارهای مسافربری به سمت قطارهای باربری در سمت بندر دارلینگ کشیده می‌شد. سرانجام در سال ۱۹۸۰ این راه آهن بسته شد و در نهایت دولت طرحی را جایگزین آن کرد که رفاه و آسایش شهروندان در راس اهداف قرار گیرد. در طرح جدید بخشی از مسیر حمل و نقل سابق به پیاده رو تبدیل شد و سرانجام در سال ۲۰۱۲ به پارکی تبدیل شد که آن را Goods Line نامیدند.

در واقع پارک  Goods Lineدر امتداد راه آهنی متروکه از میدان راه آهن تا بندر دارلینگ در منطقه آلتیمو(Ultimo) شهر سیدنی ساخته شده است. این پارک نقش مهمی در ارتباط  بین شهروندان دارد به شکلی که باعث گسترش حس تعامل و اجتماعی بودن در میان مردم شده است. وجود امکانات متنوع مانند فضای سبز، آمفی تئاتر همراه با اینترنت رایگان، زمین بازی برای کودکان، میز تنیس و امکانات بی‌شمار دیگر، شهروندان را در این مکان گرد هم می‌آورد و اوقات خوشی را برای آنها رقم می‌زند. می‌توان گفت که پارک  Goods Line استعاره‌ای از شهر سیدنی همراه با تحولات اقتصادی و اجتماعی بسیار است. شهری که این روزها در گذر زمان از گذشته صنعتی به شهری اقتصادی، دانش محور و مدرن تبدیل شده است.

همچنین طراحی و نمای سکوها در این پارک نشان از نوع خاصی از نگرش اجتماعی و زیست محیطی از گذشته تا به امروز را شامل می‌شود. در حالی که طراحی مدرن بخش‌هایی از پارک از مرزها و قواعد فراتر می‌رود، صندلی‌های سفت و بتنی در پارک از گذشته صنعتی این شهر می‌گوید. علاوه بر این، طراحی فضای پارک به صورت غیرخطی است، این نوع از طراحی، فضا و در نتیجه فرصت بیشتری را برای انجام فعالیت‌های مختلف در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. در طول سال برنامه‌ها و فستیوال‌های متنوعی در این پارک برگزار می‌شود که خود بهانه ایست برای ایجاد حس دوستی و تعامل بین شهروندان.

کد خبر 380798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.