نجات خاک اصفهان از شیرابه‌ها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: جمع آوری پسماند خشک و تر شهر اصفهان برای تخصصی‌تر شدن روند جمع آوری پسماندها برای حفظ سلامت بیشتر شهروندان، از ابتدای تیرماه سال جاری به سازمان مدیریت پسماند واگذار شد.  

به گزارش ایمنا و به نقل اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی دهنوی به تغییرات ایجاد شده برای بهبود در حوزه مدیریت پسماندهای خشک و رویکرد این سازمان برای مدیریت بهینه پسماندهای شهری با بهره­مندی از تکنولوژی های جدید و روش­های پیشرفته اشاره و اظهار کرد: روزانه حدود یک هزار تن پسماند به کارخانه پردازش پسماندها منتقل می‌­شود که این عدد را باید به آمار پسماندهای خشکی که از در منازل و ایستگاه‌­های ثابت جمع آوری می­‌شود و همچنین پسماندهای ساختمانی و پزشکی و ... افزود.  

وی با اشاره به تقسیم بندی شهر اصفهان به دو بخش غربی و شرقی به منظور مدیریت و جمع آوری بهتر پسماندهای خشک، اضافه کرد: پیش از این، این فرآیندها در حوزه فعالیت معاونت خدمات شهری بوده و اکنون به سازمان مدیریت پسماند محول شده است.   از این پس پیمانکاران متخصص، جمع آوری و مدیریت پسماندهای خشک را بر عهده دارند و با خودروهای مشخص و نیروی کار ایرانی، با لباس فرم و کد معین این کار را انجام خواهند داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: با توجه به جدا شدن پیمانکاران پسماند تر و خشک در قرارداد جدید، پیش بینی می‌­شود سرانه جمع آوری پسماند خشک در شهر اصفهان افزایش پیدا کرده و رقم آن از شش درصد در اصفهان، به ارقام بین المللی نزدیک شود.  

وی با اشاره به مزایای این تغییر، اضافه کرد: زمینه‌سازی آموزش و برخورد مناسب با شهروندان و تعیین کد برای خودروهای جمع آوری به منظور فراهم کردن امکان گزارش دهی تخلفات از سوی شهروندان از جمله مزایای اجرای طرح جمع آوری پسماندها از سوی سازمان مدیریت پسماند است.    

امحای اصولی شیرابه با هدف ارتقای وضعیت بهداشت و سلامت مردم

دهنوی به مطالعات و اقدامات این مجموعه برای مدیریت اصولی شیرابه ناشی از پسماندها اشاره و بیان کرد: روزانه حدود ۴۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان دفن می ­شود که روش دفن آن تا به امروز اصولی نبوده و سبب شده تا شیرابه ناشی از آن بعد از عبور از خاک به منابع آبی برسد. پس از انجام مطالعات و بررسی­ های علمی متوجه شدیم که می ­توان با روش های اصولی برای کاهش خطرات و آسیب ­های دفن پسماند، اقدام کرده و نفوذپذیری خاک نسبت به ورود شیرابه را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در همین راستا با کمک و مشاوره دانشگاه اصفهان، مطالعات و پژوهش ­هایی انجام شده و در ادامه ساخت دو سلول با عایق بندی مناسب برای لوله گذاری مخزن شیرابه و به منظور جمع آوری شیرابه ها، در دستور کار قرار گرفته است.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه در کشورهای خشک از روش ­های تبخیری برای تبخیر شیرابه پسماند استفاده می­ شود، افزود: در روش تبخیری با جمع آوری و توزیع شیرابه بر سطح لندفیل، بخش قابل توجهی از آن تبخیر شده و بخشی دیگر به مخزن جمع آوری خواهد رسید که مجدداً در این سیکل قرار می­ گیرد تا کاملاً تبخیر شود. این اقدام از ورود شیرابه به خاک و منابع زیرزمینی آب جلوگیری می­کند. برای اجرای این طرح هم اکنون منتظر نتیجه آزمایشات انجام شده روی دو سلول ساخته شده هستیم تا در صورت نتیجه بخشی، دو سلول بعدی را احداث کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای فرآیند پیرولیز در دنیا به منظور تبدیل پسماندهای دارای ترکیبات نفتی به سوخت، افزود: به منظور اجرای این طرح پیشرفته در اصفهان و برای نخستین بار در کشور، فراخوانی را برای شرکت­های فعال در این حوزه منتشر کردیم و بررسی­های فنی پیشنهادهای ارسالی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکنون دو شرکت به این منظور اعلام آمادگی کرده اند و جلساتی برای ارزیابی تیم ها برگزار شده تا صلاحیت و توانایی این دو شرکت مورد بررسی قرار گیرد و در آینده برای اجرای این طرح تصمیم­ گیری شود.  

دهنوی در مورد جزئیات فرآیند پیرولیز عنوان کرد: با کاهش میزان رطوبت ۴۰۰ تن پسماندی که روزانه در شهر اصفهان دفن می­شود، می­توان وزن آن را به ۳۰۰ تن رساند و از آن برای تولید هیدروکربن ­های مختلف و نیز کک استفاده کرد.

وی در مورد بازدهی اقتصادی این طرح نیز گفت: صادرات ترکیبات حاصل از پیرولیز از نظر اقتصادی به صرفه است و از این رو مذاکراتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت آغاز کرده ایم تا در صورت تولید بنزین و گازوئیل از این پسماندها، مجوز فروش محصولات برای ما صادر شود. علاوه بر آن، کک موجود باقی­مانده پسماندها هم قابلیت کاربرد در صنعت را دارد که در صورت استفاده از آن، باقیمانده پسماندی که باید در اصفهان دفن شود از روزانه ۴۰۰ تن به کمتر از ۱۰۰ تن یعنی کمتر از ۱۰ درصد کل پسماند تولیدی شهر اصفهان، خواهد رسید.    

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در مورد دیگر طرح­ های حوزه پسماند نیز اظهار کرد: احداث لندفیل پسماندهای بیمارستانی و توزیع ۳۴۰ هزار جعبه ایمن مخصوص جزء ویژه پسماندهای خانگی در میان دانش ­آموزان، از جمله دیگر اقدامات این سازمان بوده است. همچنین بنا داریم تا نخستین پردیس نمایشگاهی زیست محیطی کشور را در اصفهان راه‌اندازی کنیم که به این منظور طرح ­های پیشنهادی بررسی و طرح نهایی انتخاب شده و طی ماه­­ های آینده طراحی و اجرای آن به انجام خواهد رسید.  

رایزنی برای احداث زباله سوز بیمارستانی

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵ تن پسماند عفونی در شهر اصفهان تولید می­ شود، به طرح زباله سوز بیمارستانی اشاره کرد و افزود: برای راه اندازی این پروژه به ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است در سال جاری به دنبال انعقاد قرارداد و اجرای پروژه پسماندسوز بیمارستانی هستیم. البته بخشی از این کار به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مربوط است و باید تفاهم­نامه ای با این دانشگاه به امضا برسد تا برخی ابهامات در خصوص نحوه اجرای این طرح برطرف شود.

دهنوی با بیان اینکه طبق قانون، مدیریت پسماندهای بیمارستانی و عفونی به عهده تولید کننده آن است، گفت: در این راستا شهرداری بنا بر مسئولیت اجتماعی خود و اهمیتی که برای سلامت شهروندان قائل است، به دنبال انعقاد تفاهم­نامه‌­ای با دانشگاه علوم پزشکی برای تحویل پسماند بیمارستان­ ها به مدت ۱۰ سال به شهرداری است، تا اجرای طرح زباله سوز بیمارستانی، برای سرمایه­‌گذار توجیه اقتصادی داشته باشد.  

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان ­ها برای مدیریت پسماندهای عفونی از دستگاه اتوکلاو استفاده می­ کنند و مدعی هستند که با این روش، پسماندهای عفونی بی خطر می­ شود در حالی که استفاده از دستگاه اتوکلاو یک روش ضدعفونی موقت است تا بتوان پسماندها را از بیمارستان خارج و امحا کرد و لازم است این پسماندها به طور اصولی امحاء شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به راه اندازی خطوط جدید در کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی گفت: از سال گذشته با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی، پروژه احداث دو خط جدید در کارخانه پسماند کلید خورده که اوایل نیمه دوم سال جاری، این دو خط به صورت آزمایشی به بهره برداری می‌­رسد.

وی اضافه کرد: حدود پنج میلیارد تومان صرف زیرساخت‌­های عمرانی، هشت میلیارد تومان صرف نصب تجهیزات برقی و مکانیکی دو خط و حدود دو میلیارد تومان هم برای سرندهای بالستیک این خطوط هزینه می­‌شود، در ابتدا بنا بود سرندهای بالستیک با هزینه هر یک حدود دو میلیارد تومان از طریق یک شرکت آلمانی تامین شود، اما هم اکنون توانسته‌­ایم با جذب پیمانکار داخلی، قرارداد ساخت این سرندها را با قیمت پایین تر منعقد کرده و اجرای آن را در دستور کار قرار دهیم.  

کد خبر 380796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.