عفونت‌های کودکی چه تاثیری در بروز "ام اس" دارد؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که عفونت‌های ویروسی دوران کودکی منجر به بیماری‌های خودایمنی نظیر "ام اس" می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "ام اس" شایعترین بیماری خودایمنی سیستم عصبی در میان جوانان است، در سال ۲۰۱۶، دو میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۸۸ فرد مبتلا به ام اس شناسایی شدند. این بیماری مشکلات حرکتی، هماهنگ‌سازی بدن و بینایی را همراه دارد و علائم آن شامل خستگی، دوبینی، سرگیجه و گاهی اوقات مشکل در بلع غذا است.

گروهی از محققان دانشگاه "Geneva" در سوئیس به تازگی نظریه جدیدی ارائه کرده‌اند. به گفته آن‌ها عفونت‌های ویروسی ردپایی از خود روی مغز باقی می‌گذارند، به‌طوری‌که عفونت‌های دوران کودکی می‌تواند به مغز برسد و در بزرگسالی باعث گسترش بیماری‌های خودایمنی شود.

محققان سوئیسی در ابتدا، یک نوع عفونت ویروسی ناپایدار را به دو گروه از موش‌ها منتقل کردند. گروه اول شامل موش‌های پیر و گروه دوم موش‌های بسیار جوان بودند؛ پس از انتقال عفونت در هر دو گروه، موش‌ها هیچگونه علائم بیماری از خود نشان ندادند بلکه با یک واکنش ایمنی ضد ویروسی، عفونت را طی یک هفته از بین بردند.

در مرحله دوم مطالعه، محققان سلول‌های خودواکنش‌گر (self-reactive cells) را به موش‌ها تزریق کردند. این سلول‌ها می‌توانند بر ساختار مغز اثر بگذارند و برخی دانشمندان معتقدند زمینه ابتلا به بیماری ام اس را فراهم می‌کنند. سلول‌های خودواکنش‌گر در بدن بیشتر انسان‌ها وجود دارد اما لزوما منجر به بیماری نمی‌شود زیرا توسط ساز و کارهای  متفاوت کنترل شده و به مغز نمی‌رسند.

طی انجام این تحقیق تعدادی سلول  T(نوعی سلول ایمنی) به طور غیرعادی در یک قسمت مغز موش‌ها تجمع یافت که در دوران کودکی محل دقیق عفونت بوده است، این سلول‌ها مولکولی تولید کردند که سلول‌های خودواکنش‌گر را جذب و به آن‌ها کمک کرد تا به مغز  رسیده و در نهایت منجر به ایجاد مشکلات مغزی شود.

بررسی‌های محققان سوئیسی نشان داد عفونت ویروسی موش‌ها در اوایل زندگی‌ منجر به گسترش مشکلات مغزی در آن‌ها می‌شود زیرا سلول‌های خود واکنش‌گر به مغز نفوذ می‌کنند و مستقیما به بخشی راه می‌یابند که عفونت ویروسی در آنجا وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Science Translational Medicine  منتشر شده است.