هیچگاه برای ورزش کردن دیر نیست!

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد ورزش‌کردن باعث طول عمر افراد می‌شود و هیچ زمانی برای بهره‌بردن از مزایای آن، دیر نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان انگلیسی به تازگی ارتباط بین انجام فعالیت‌های فیزیکی و کاهش خطر مرگ و میر افراد را مورد بررسی قرار دادند. بی‌شک انجام فعالیت‌های فیزیکی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد و تاثیر قابل توجهی بر افزایش عمر افراد دارد اما آیا زمان شروع ورزش برای بهره‌بردن از مزایای آن اهمیت دارد؟

محققان دانشگاه کمبریج برای یافتن پاسخ این پرسش، ارتباط ورزش با مرگ‌های زودهنگام و طول عمر افراد میانسال و سالمند را در یک دوره زمانی ۱۲.۵ ساله ارزیابی کردند. در این تحقیق، اطلاعات سلامت ۱۵ هزار فرد با میانگین سنی ۷۰ تا ۷۹ سال بررسی شد و عواملی مانند رژیم غذایی، مصرف الکل، سیگار کشیدن، سن، قد، وزن و فشار خون افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی و همچنین سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و سایر بیماری‌ها را در نظر گرفته و از شرکت کنندگان خواستند به پرسشنامه‌ای در مورد فعالیت‌های فیزیکی و اوقات فراغت‌ خود پاسخ دهند. طی انجام این تحقیق سه هزار و ۱۴۸ نفر از افراد فوت کردند، ۹۵۰ نفر  به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و هزار و ۹۱ نفر به دلیل سرطان جان خود را از دست دادند. 

یافته‌های جدید نشان می‌دهد ورزش کردن و انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد در طول زمان، منجر به کاهش خطر مرگ افراد می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه حتی اگر فردی پس از یک دوره بی‌تحرکی تصمیم به ورزش‌کردن بگیرد، مزایای مربوط به افزایش طول عمر را تجربه خواهد کرد.

نتایج بررسیهای جدید حاکی است که افزایش ساعات ورزش‌کردن می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را حدود  ۲۹ درصد و  خطر مرگ به دلیل انواع سرطان را ۱۱ درصد کاهش دهد. توصیه می‌شود بزرگسالان هر هفته حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش‌های هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت زیاد داشته باشند.  

نتایج این مطالعه در مجله The BMJ منتشر شده است.

کد خبر 380774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.