آپارتاید اقلیمی در راه است!

براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد طی ۱۰ سال آینده تغییرات آب و هوایی ۱۲۰ میلیون نفر در جهان را در فقر مطلق فرو خواهد برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان ملل متحد به تازگی با انتشار گزارشی نگران کننده نسبت به پیامدهای وحشتناک تغییرات آب و هوایی با تاکید بر گسترش فقر در سطح جهان ناشی از داغ تر شدن زمین هشدار داد.  

این گزارش که بازتابی از مطالعات قبلی سازمان ملل است این بار همه دولت های جهان را به انجام بیش از آنچه که در توافق اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس برای محدود کردن درجه حرارت زمین به کمتر از دو درجه سانتی گراد پیش بینی شده بود، فرامی خواند.

مقالات قبلی، کاهش منابع طبیعی، وقوع پدیده های شدید آب و هوایی و مشکلات مهاجران اقلیمی را برجسته می کرد اما این بار کارشناسان در تازه ترین گزارش منتشر شده بر نابرابری بین فقیر و ثروتمند و چگونگی تاثیر داغ تر شدن زمین بر گسترش شکاف طبقاتی در جهان تمرکز کرده اند.  

در این گزارش آمده است: "تغییرات آب و هوایی همه تلاش ها و دستاوردهای ۵۰ سال اخیر بشر در زمینه توسعه، سلامت جهانی و کاهش فقر را از بین می برد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۰ سال دیگر) حدود ۱۲۰ میلیون نفر در جهان در فقر مطلق فرو خواهند رفت."

همچنین آمار بانک جهانی و گروهی از کارشناسان بین المللی در مورد تغییرات اقلیمی حاکی است که اگر روند داغ تر شدن زمین به مرز دو درجه سانتی گراد برسد، حدود ۴۰۰ میلیون نفر دیگر نیز در معرض قحطی و گرسنگی قرار می گیرند و از سوی دیگر حدود یک تا دو میلیارد نفر در جهان به آب کافی دسترسی نخواهند داشت. سوء تغذیه، شیوع مالاریا و افزایش درجه حرارت زمین تا سال ۲۰۳۰ باعث مرگ ۲۵ هزار نفر دیگر در جهان می شود در حالی که روند تولید محصولات کشاورزی نیز تا سال ۲۰۸۰ میلادی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.  

در گزارش جدید کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین به تفاوت فاحش انتشار کربن و گازهای گلخانه ای از سوی ثروتمندان و فقیران اشاره شده است. ۳.۵ میلیارد نفر جمعیت فقیر در جهان سهمی ۱۰ درصدی در تولید و انتشار کربن در جو زمین دارد و این در حالی است که ۵۰ درصد تولید کربن در جهان مربوط به ۱۰ درصد از ثروتمندترین های زمین است.

فیلیپ الستون نویسنده این مقاله می گوید: "اگرچه افراد فقیر کمترین سهم انتشار کربن در جهان را دارند اما بیشترین خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی متوجه آنها است."

به اعتقاد وی جهان در حال مواجهه با سناریو آپارتاید اقلیمی است که پولدارها برای فرار از پیامدهای داغ تر شدن زمین هزینه می کنند در حالی که بقیه جهان محکوم به تحمل رنج است.

این گزارش همچنین بر این باور است که مهاجرت های گسترده اقلیمی چالش های سیاسی و حکمرانی بسیار زیادی در جهان به دنبال خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به  منجر افزایش بیگانه ستیزی و ملی گرایی در جوامع مهاجر پذیر و توسعه یافته اشاره کرد.

دراین زمینه حقوق مدنی و سیاسی مهاجران اقلیمی بسیار آسیب پذیر است. بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر حقوق انسانی کارزاری به راه انداختند. اما با توجه به اثرات وحشتناک داغ تر شدن زمین و زمان کمی که برای جلوگیری از آن وجود دارد، روش های فعلی و اقدامات پراکنده کافی نیست. فراموش نکنیم هم اکنون پیامدهای تغییرات اقلیمی گریبان گیر کشوهای آفریقایی، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا است.  

اعضای گروه ۲۰ به جز آمریکا، بر اجرای توافق پاریس متعهد شدند

موج گرما در اروپا روز گذشته - ۲۹ جون- در اسپانیا دو قربانی گرفت. دمای هوا در بیشتر کشورهای اروپا به مرز ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده است، فرانسه روز جمعه دمای بی سابقه  ۴۴.۳ درجه سانتی گراد را تجربه کرد که سبب نگرانی مردم این کشور شده است زیرا درسال ۲۰۰۳ میلادی دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در این کشور ۱۵ هزار قربانی گرفته بود، در همین رابطه فیگارو نوشت: "در تابستان سال ۱۹۱۱ میلادی طی دوماه ۴۰ هزار نفر در این کشور بر اثر گرما جان خود را از دست دادند در آن سال بالاترین دمای ثبت شده ۳۷.۷ درجه سانتی گراد بوده است."

در پی افزایش نگرانی ها در این کشور فعالان اقلیمی روز جمعه برای هشدار در خصوص داغ تر شدن زمین دست به اعتراض زدند که با دخالت پلیس پایان یافت.  

افزایش نگرانی ها از تغییرات اقلیمی در روزهای گذشته با برگزاری نشست گروه ۲۰ (نشست رهبران اقتصادی بزرگ دنیا) در اوزاکای ژاپن همزمان شد که یکی از موضوعات مورد بحث و البته مورد اختلاف آن موضوع بحرانی تغییرات اقلیمی بود، امانوئل مکرون روز شنبه در پایان این اجلاس در توییتر خود نوشت: "در اوزاکا، همه اعضای گروه ۲۰، به جز آمریکا بر اجرا و برگشت ناپذیری معاهده پاریس بر اجرای معاهده متعهد شدند، ما همچنان برای پیشرفت در مورد مسئله مهم «بحران آب و هوایی» به راه خود ادامه خواهیم داد."  

ترجمه و تنظیم: نداسپاهی خبرنگار ایمنا

کد خبر 380766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.