دعوای شورا و شهرداری تهران بالا گرفت

شهرداری تهران در حالی که برای روان سازی ترافیک هزینه استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر را بالا برده، رانندگان خودروهای عمومی را هم مکلف به پرداخت عوارض طرح ترافیک کرده است که به تبع آن موجب افزایش کرایه هم خواهد شد.

به گزارش ایمنا، گروهی از رانندگان مینی‌بوس‌های دارای پلاک عمومی روز -یکشنبه دوم تیرماه- در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کرده و نسبت به اقدام شهرداری تهران مبنی بر مشمولیت خودروهای پلاک عمومی برای پرداخت عوارض تردد در محدوده های ترافیکی اعتراض کردند و شعارهایی بر علیه پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران و شورای شهر تهران سر دادند.

در حالی که شهرداری تهران هزینه استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر تهران را به منظور روان‌سازی ترافیک بالا برده، رانندگان خودروهای عمومی را هم مکلف به پرداخت عوارض تردد در طرح ترافیک و حلقه دوم ترافیکی کرده است که به تبع رانندگان برای جبران این هزینه بر کرایه‌های خود می‌افزایند و در این شرایط دیگر فرقی بین صرفه اقتصادی استفاده از خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی نخواهد بود و چه بسا که هزینه استفاده از خودروی شخصی ارزان‌تر هم رقم خورد.

یکی از این رانندگان می‌گوید: هدف از اجرای طرح ترافیک، استفاده کمتر از خودروی شخصی و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و ارزان قیمت است و اگر قرار باشد خودروی عمومی هم عوارض پرداخت کند، هزینه ترددش بالا می‌رود و ناچار خواهد بود که قیمت کرایه را هم بالا ببرد و در این شرایط شهروندان ترجیح می‌دهند برخلاف هزینه بالای استفاده از خودروی شخصی، از خودروی عمومی استفاده نکرده و به سمت استفاده از خودروی شخصی بروند و عملا اجرای طرح ترافیک بی‌اثر شده و هزینه‌ای بی‌فایده بر دوش مردم خواهد بود.

عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک تهران در پاسخ به این سوال که چرا خودروی عمومی که وظیفه حمل و نقل عمومی را دارد و فلسفه آن تشویق شهروندان به استفاده کمتر از خودروی شخصی است، باید عوارض پرداخت کند؟ اظهار کرد: ما تنها مجری قانون هستیم و این سوال را شورای شهر به عنوان تصویب‌کننده این قانون باید پاسخ دهد و ما هم نمی‌توانیم از قانون تخطی کنیم.

وی تصریح کرد: این نوع خودروهای پلاک عمومی که خواستار معافیت از پرداخت کامل عوارض هستند، زیر نظر اتوبوسرانی فعالیت نمی‌کنند و البته این امتیاز را دارند که نسبت به خودروهای شخصی با ۷۰ درصد تخفیف در محدوده‌های ترافیکی تردد کنند.

سعیدیان‌فر خاطرنشان کرد: در مجموع اگر شورا هم خواستار تغییر قانون است، باید به ما اعلام کند.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه وضع حلقه دوم ترافیکی توسط شورای شهر انجام نشده و طبق قانون، شورای شهر چنین اختیاری ندارد، اظهار کرد: شورای شهر فقط می‌تواند اقدام به نرخ‌گذاری کند.

وی افزود: تعیین هر نوع محدودیت ترافیکی مانند تردد در روزهای پنجشنبه و یا ساعت اجرای طرح بر عهده شورای ترافیک شهر تهران است، که اعضای آن هم مشخص هستند.

علیخانی با انتشار اسناد و صورت جلسات شورای ترافیک، گفت: من این اسناد را منتشر کردم تا مردم بدانند اگر اعتراضی است، این اعتراض مربوط به شورای ترافیک است و شورای شهر نقشی ندارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در خصوص عوارض تردد خودروهای عمومی در محدوده های ترافیک تصریح کرد: ما برای خودروهای عمومی تخفیف قائل شده‌ایم و در مصوبه هم آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه رانندگان به دو موضوع اعتراض دارند، ادامه داد: یک اعتراض آن‌ها این است که می‌گویند چرا باید برای تردد در محدوده زوج یا فرد عوارض دهند که ما هم اعلام کردیم این کار غیرقانونی است و نباید عوارضی بگیرند و این شامل همه خودروها می‌شود و تنها مختص خودروهای عمومی نیست و لذا از نظر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک اخذ عوارض زوج یا فرد غیر قانونی است، چون اساسا ما برای این محدوده عوارضی تعیین نکرده‌ایم.

علیخانی با اشاره به اینکه ما برای این رانندگان تخفیف مصوب کرده‌ایم، تاکید کرد: وقتی که مدتی قبل برای نخستین‌بار در مقابل شورا تجمع کردند، نماینده آن‌ها با نماینده ما جلسه‌ای برگزار کردند که صورتجلسه آن هم به امضا اعضا رسید و برای حل مشکل‌شان صورتجلسه از طریق دفتر شهردار به معاونت ترافیک ابلاغ شد. اما شاهدیم با گذشت دو ماه هنوز مصوبه در معاونت ترافیک معطل مانده است و روز یکشنبه هم که تجمع کردند، شهردار تهران دستور داد که مصوبه معطل مانده در معاونت ترافیک هر چه سریعتر اجرایی شود تا مشکل آن‌ها حل شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه ساز و کار تخفیف در مصوبه آمده است و باید آن را اجرا کنند، اظهار کرد: وقتی شهردار و نماینده شورا موضوعی را تصویب می‌کنند، معطل ماندن آن از سوی معاونت ترافیک کار درستی نیست.

به گزارش ایمنا، در تبصره چهارم ماده ششم مصوبه شماره ۱۶۰/۲۵۲۹/۳۳۵۰۱ شورای شهر تهران که در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۷ به تصویب رسید، اعضا مصوب کردند که عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا برای خودروهای سواری و مینی‌بوس پلاک «ع» تهران، با ضریب سه دهم (۳/۰) تعیین و محاسبه ‌شود.

همچنین شورای شهر تهران در اسفند ۹۶ لایحه‌ای را به تصویب رساند که مربوط به نحوه اخذ عوارض تردد در محدوده «طرح ترافیک» و محدوده «زوج یا فرد» در سال ۹۷ بود.

اعضای شورای شهر در تبصره یکم اصلاحی، ذیل ماده دوم مصوبه شماره ۱۶۰/۲۴۲۲/۳۲۴۴۹ در ۶ اسفندماه ۹۶ تصویب کردند، که تمامی خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج یا فرد [در سال ۹۷] هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند.

با این حال در روزهای پایانی سال ۹۷ کشمکش شدیدی بین معاونت ترافیک و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بر سر قانونی بودن یا قانونی نبودن اخذ عوارض زوج یا فرد از شهروندان شکل گرفت که هنوز این پرونده (عوارض زوج یا فرد ۹۷) به خاطر شکایت پلیس راهور از معاونت حمل و نقل و ترافیک در دیوان عدالت اداری مفتوحه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 380755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.