مرحله آخر جنگ تجاری میان چین و آمریکا

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به مرحله آخر جنگ تجاری چین و آمریکا، تصویب بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری نظامی در سنای آمریکا، آخرین انتقاد های ترزا می به پوتین و واکنش تند رییس شورای اروپا به صحبت های پوتین درباره لیبرالیسم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

دعوت پوتین از ترامپ برای سفر به روسیه

پوتین-ترامپ

کرملین گزارش داد، مذاکرات بین رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در نشست گروه ۲۰ در محیطی "بسیار سازنده و مثبت" برگزار شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری شین هوا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه گفتگوهایی را درباره موضوعات مختلف انجام دادند که بسیار مثبت و سازنده بود.

وی ادامه داد، پوتین و ترامپ درباره سوریه به ویژه تحولات در ادلب و موضع ترکیه در این مساله گفتگو کردند. آنها همچنین درباره ثبات استراتژیک و خلع سلاح نیز گفتگو داشتند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت، محدودیت زمانی در نشست گروه ۲۰ به رهبران دو کشور اجازه تبدل نظرهای گسترده را نداد. رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند که باید این گونه گفتگوها باید بین مایک پامپئو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور و همچنین آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا ادامه یابد.

سخنگوی کرملین در ادامه هم‌چنین گفت، پوتین از ترامپ دعوت کرد تا در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در مسکو که سال آتی میلادی برگزار می‌شود، شرکت کند و ترامپ نیز این دعوت را پذیرفته است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دیدار و گفتگوی میان رؤسای جمهوری آمریکا و روسه یک ساعت و نیم به طول انجامید.

کاخ سفید نیز اعلام کرد، رهبران دو کشور به بررسی وضعیت روابط دو جانبه پرداخته و توافق کردند که روابط بهبود یافته به نفع منافع دو کشور و جهان است.

حرف های جالب ترامپ

image.png

کره شمالی امروز (شنبه) اعلام کرد، پیشنهاد ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص دیدار با کیم جونگ اون، «پیشنهادی بسیار جالب» است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد، چوئه سون هوی، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی به پیشنهاد مطرح شده از سوی دونالد ترامپ واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی از تمایل خود برای دیدار با رهبر کره‌شمالی در جریان سفر پیش روی خود به کره‌جنوبی سخن گفت. وی در توئیتر نوشت: پس از چندین دیدار بسیار مهم، از جمله دیدار با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، ژاپن را به مقصد کره جنوبی (همراه با رئیس‌جمهور مون) ترک خواهم کرد.ترامپ افزود، اگر رهبر کره شمالی بپذیرد، «دیداری با او در مرز / منطقه غیرنظامی خواهم داشت تا دستش را بفشارم و سلامی بکنم.

معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی در واکنش گفت: ما این اقدام را به عنوان پیشنهادی بسیار جالب تلقی می‌کنیم اما هنوز این پیشنهاد را به طور رسمی دریافت نکرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: من بر این عقیده‌ام که اگر ملاقات سران کره‌شمالی و آمریکا در منطقه مرزی مطابق با پیشنهاد ترامپ رخ دهد، رخداد معنادار دیگری در راستای تحکیم مضاعف روابط شخصی میان دو رهبر و بهبود روابط دوجانبه خواهد بود.


واکنش تند رییس شورای اروپا به صحبت های پوتین درباره لیبرالیسم

ولادیمیر پوتین می‌گوید ایدئولوژی لیبرالیسم که بعد از جنگ جهانی دوم مبنای دموکراسی‌های غربی بوده اکنون منسوخ و زمان آن "سپری شده است."

او همچنین رشد عوام‌گرایی (پوپولیسم) و ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) در اروپا و آمریکا را ستود و گفت عقایدی مانند کثرت‌گرایی فرهنگی "دیگر اعتبار ندارد."

این اظهارات در یک مصاحبه طولانی با تایمز مالی مطرح شده که قبل از شروع نشست سران کشورهای گروه ٢٠ در ژاپن انجام گرفته بود.

پوتین گفت لیبرالیسم با "منافع اکثریت قابل توجه مردم در تضاد است" و از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به خاطر اجازه ورود به تعداد زیادی پناهجو انتقاد کرد: "لیبرالیسم بر این اصل مبتنی است که نیازی به اقدام نیست، مهاجران می‌توانند بدون ملاحظه بکشند، غارت و تجاوز کنند زیرا لازم است از حقوق پناهجویان و مهاجران حمایت شود."

رهبر ٦٦ ساله روسیه هم‌چنین گفت: با دگرباشان جنسی مشکلی ندارم اما چیزهایی است که از نظر ما افراط محسوب می‌شود. آنان حالا می‌گویند که بچه‌ها می‌توانند پنج یا شش هویت جنسیتی داشته باشند. بگذارید هرکس هر طور که می‌خواهد خوش باشد، ما مشکلی با این نداریم اما نباید اجازه داد تا این وضعیت بر فرهنگ، سنت و ارزش‌های خانوادگی میلیون‌ها نفر که بخش عمده جمعیت ما را تشکیل می‌دهند تسلط یابد.

پوتین همچنین به ستایش از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و گفت او "شخصیتی هوشمند" است که "می‌داند چه طور با رای‌دهندگان ارتباط برقرار کند."

او در عین حال یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تا حدی مسئول جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تنش با ایران دانست.

به گزارش بی.بی.سی اظهارات رئیس جمهوری روسیه واکنش تند دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا را در پی داشت. او به خبرنگاران گفت که شدیداً با نظرات پوتین در مورد لیبرالیسم مخالف است: "هرکس که مدعی شود که لیبرال دموکراسی منسوخ شده در واقع ادعا می‌کند که آزادی سیاسی، حکومت قانون و حقوق بشر منسوخ شده است."

رئیس اتحادیه اروپا افزود: "آنچه که در برابر دید ما واقعاً منسوخ می‌شود، حکومت اقتدارگرا، کیش شخصیت و انحصار قدرت در دست گروه‌های خودی است حتی اگر به نظر برسد که چنین شیوه‌هایی مدتی کارآیی دارد."

تحریم پسر مادورو از سوی آمریکا

image.png

وزارت خزانه‌داری آمریکا پسر رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به دلیل داشتن مقام در دولت کاراکاس در فهرست تحریم‌های اقتصادی خود قرار داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، آمریکا «نیکولاس ارنستو مادورو گوئِرا» را به دلیل داشتن مقام در دولت ونزوئلا تحریم کرد. این فرد که به «نیکلاسیتو» مشهور است، فرزند نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلاست.

مادورو گوئرا همچنین عضو مجلس ملی قانون اساسی ونزوئلا است که از نظر آمریکا «غیرقانونی» تلقی می‌شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا به نقش پسر مادورو در حفظ قدرت پدر و نقش او در «فساد اقتصادی ونزوئلا» اشاره شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است، پسر مادورو در زمینه پروپاگاندا و سانسور حکومتی کار می کند، از صنایع معدن سود می‌برد و در اعمال فشار به نیروهای مسلح برای ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به کشور نقش دارد.

این تحریم تازه‌ترین اقدام دولت آمریکا طی شش ماه اخیر با هدف برکنار کردن مادورو است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: مادورو با تکیه بر پسرش نیکلاسیتو و افراد دیگر در حلقه نزدیکان حکومت استبدادی تسلط خود بر اقتصاد و سرکوب مردم را ادامه می دهد.

او ادامه داد: وزارت خزانه‌داری به تحریم خویشاوندان عوامل این حکومت نامشروع که از رژیم فاسد مادورو سود می برند، ادامه خواهد داد.

آخرین انتقاد های ترزا می به پوتین

ترزا می و پوتین

نخست وزیر انگلیس  روز (جمعه) از ولادیمیر پوتین خواست دست از اقدامات بی‌ثبات سازی که انگلیس و هم‌پیمانانش را تهدید می‌کنند، بردارد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ترزای می در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن گفت، روسیه باید دست از اقداماتی که منجر به ناامنی در انگلیس و کشورهای هم‌پیمان آن می‌شوند، بردارد.

سخنگوی دولت انگلیس گفت: برخلاف این دیدار روابط عادی دو جانبه بین دو طرف برقرار نشده است.

این اولین دیدار پوتین و می از زمان حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۱۸ در خاک انگلیس است.

تصویب بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری نظامی در سنای آمریکا

کنگره

سنای آمریکا لایحه‌ بودجه نظامی این کشور ۷۵۰ میلیارد دلاری را تصویب کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، سنای آمریکا لایحه بودجه نظامی ۷۵۰ میلیارد دلاری که چین را درباره مسائل انتقال تکنولوژی و فروش مخدرهای صنعتی هدف قرار می‌دهد و برای مبارزه با نفوذ رو به رشد چینی‌ها در جهان است، به تصویب رساند.

مجلس سنا با ۸۶ رأی موافق و ۸ رأی مخالف "قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا" را که سیاست‌های کلی پنتاگون و بودجه آن را مشخص می‌کند به تصویب رساند.

در این بین همچنین این قانون سنا خواستار گزارش‌های دقیق از وزارت دفاع آمریکاست تا از انتقال تکنولوژی‌های حساس چین و روسیه جلوگیری کند.

تصویب این لایحه توسط سنا در حالی صورت گرفته است که ترامپ قرار است فردا شنبه در حاشیه نشست سران جی ۲۰ در اوزاکای ژاپن با همتای چینی خود شی جینپینگ دیدار کند. بسیاری امیدوار هستند تا این نشست به پایان جنگ تجاری که ماه‌هاست میان این دو ابرقدرت اقتصادی جهان رخ داده است بینجامد.

این لایحه هنوز مراحل بسیاری را باید طی کند تا تبدیل به قانون شود چرا که نسخه سنا می‌بایست با نسخه مجلس نمایندگان که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود و قرار است در ماه آینده درباره آن رأی گیری شود، هماهنگ باشد.

این لایحه یکی از محدود لوایح قانونی است که سالانه تصویب شده و ابزاری برای اقدامات گسترده سیاسی همچون پرداخت دستمزد نظامیان یا تامین هواپیماهای است که می‌بایست به روز رسانی شده و یا از چرخه استفاده کنار گذاشته شوند.

این بودجه همچنین شامل ۳.۶ میلیارد دلار است که ترامپ درخواست کرده تا ساخت دیوار مرزی مکزیک را پوشش دهد.

بایدن: ترامپ آمریکا را ترسناک جلوه داده است!

جو بایدن

جو بایدن اعلام کرد: دونالد ترامپ آمریکا در وضعیت "ترسناکی" قرار داده است.

بر اساس گزارشی  از خبرگزاری فرانسه، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مناظره دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفت: دونالد ترامپ در حال قراردادن آمریکا در شرایط بسیار وحشتناکی است.

این سیاستمدار میانه روی ۷۶ ساله همچنین اصلاحات مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد که ترامپ فکر می‌کند که وال استریت آمریکا را ایجاد کرده است.

وی گفت: دونالد ترامپ ما در شرایط سخت قرار داده است. ما نابرابری‌های بزرگی در دستمزدها داریم.

در همین مناظره شخص جو بایدن توسط رقبای خود به دلیل سنش، طرح‌هایش و مسائل نژاد پرستی مورد انتقاد قرار گرفت.

بایدن، برنی سندرز و هشت نامزد دیگر پنج‌شنبه مقابل هم قرار گرفتند.

دومین شب از مناظره‌های انتخابات مقدماتی حزب دموکرات آمریکا برای رقابت با دونالد ترامپ برگزار شد. محل برگزاری این مناظره که شبکه ان بی سی میزبان آن بود استودیوی این شبکه در شهر میامی ایالت فلوریدا بود. در مناظره پنج‌شنبه موضوع بیمه درمانی، مهاجران غیر قانونی و تغییرات اقلیمی از جمله مهم‌ ترین محورهای بحث‌ها بودند.

مناظره شب گذشته از آن جهت مهم بود که دو شانس اصلی پیروزی در این انتخابات مقدماتی، جو بایدن و برنی سندرز در آن حضور داشتند اما برخلاف انتظار ستاره این مناظره فرد دیگری بود. «کمالا هریس»، زن رنگین پوستی که دادستان عمومی در ایالت کالیفرنیا است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دوبار در معرض حملات لفظی دو هم حزبی قرار گرفت.

اریک سوالول، ۳۸ ساله، در بخشی از مناظره خطاب به بایدن گفت: «شما به درستی ۳۲ سال پیش گفتید که باید مشعل را به دست نسل جدیدتر داد و معتقدم این سخنان شما امروز همچنان معتبر است.» جو بایدن نیز گفت: «من البته همچنان مشعل را در دست دارم.»

اما مهم‌ترین بخش این مناطره که مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت مربوط به حمله لفظی کمالا هریس، دادستان و نامزد حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا علیه جو بایدن بود.

کمالا هریس که در پنجمین دهه زندگی خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌شود جو بایدن را به دلیل همکاری با دو سناتور جمهوریخواه که در سه دهه پیش طرفدار تفکیک نژادی سفیدپوستان بودند محکوم کرد و او را از اعضای موثر تصویب قانونی دانست که در زمان نوجوانی کمالا هریس، به او که رنگین پوست بود اجازه دسترسی راحت به مدارس و دانشگاه‌های مهم دولتی ایالت کالیفرنیا را نمی‌داد.

کمالا هریس خطاب به جو بایدن گفت: معتقد نیستم که نژادپرست هستی اما تو به همراه دو سناتور دیگر جمهوریخواه عامل اصلی عدم دسترسی یک دختر نوجوان، که امروز در مقابل شما ایستاده، بودید. این موضوع که بیشتر می‌گویم شخصی است برایم بسیار آزاردهنده است.

جو بایدن که کمی غافلگیر شده بود گفت: من هیچ‌گاه از نژادپرست‌ها تمجید نکرده و با آنها همکاری نداشته‌ام.

معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که مشکل خانم هریس در آن زمان قانون تصویبی کنگره نبوده است و شورای شهری که خانم هریس در آن اقامت داشته این قانون را اجرا کرده است.

مرحله آخر جنگ تجاری چین و آمریکا

ترامپ بعد از دیدار با همتای چینی:  به مسیر اصلی بازگشتیم

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با همتای چینی خود در «اوساکا» ژاپن این نشست را «بسیار خوب» توصیف کرد و مدعی شد دو طرف به مسیر اصلی بازگشته‌اند.

«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مذاکرات دوجانبه خود را در حاشیه اجلاس سران اقتصادی جهان موسوم به گروه ۲۰ به پایان رساندند که ترامپ تأکید کرد که برآیند این نشست «بهتر از انتظار» بوده است.

روزنامه چینی «ساوث چینا مورنینگ پست» در این خصوص گزارش کرد، چین در خصوص نشست دو جانبه ترامپ و شی اعلام کرد که ترامپ موافقت کرده تا تعرفه‌های بیشتری بر کالاهای چینی وضع نکند.

کد خبر 380737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.