فضای زیرین روگذرها به مرکز تفریحی تبدیل می‌شود!

سازمان‌ها و مقامات شهری بسیاری از مناطق جهان در جستجوی راهکاری خلاقانه برای استفاده از فضاها و مناطق بدون استفاده شهری، فضاهای زیرین روگذرهای خود را به محیطی پرجنب و جوش و عمومی تبدیل کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علی‌رغم وجود پتانسیل بسیار بالا برای ایجاد یک فضای عمومی پر جنب و جوش، فضای زیرین روگذرها اغلب خالی، تاریک و صنعتی است. سال‌های طولانی این فضاهای سیمانی یا بدون استفاده بودند و یا به منظور استفاده‌های غیرقانونی به عنوان پارکینگ‌های غیرمجاز و در موارد مناسب‌تر به منظور اسکیت‌بازی و تمرینات مهارتی اسکیت‌سواران مورد استفاده قرار داشتند ولی در حال حاضر در بسیاری از شهرهای دنیا به منظور رفع این خلأ، سازمان‌های شهری راهکارهایی برای توسعه خلاقانه این فضاهای غیرقابل استفاده ارائه کردند.

طرح‌هایی که به منظور جمع کردن مردم در یک محیط و گذراندن اوقاتی خوش به مرحله اجرا درآمده‌اند.  طراحی‌های جدید به این فضاهای خالی جلوه دیگری بخشیده است. این نوع طراحی‌های زیرگذری می‌تواند به عنوان روشی برای پیوند مناطق مختلف شهری از طریق ایجاد پارک‌های عمومی، تأسیسات هنری و رویدادهای خاص مورد استفاده قرار گیرد. موفقیت این‌گونه بهسازی‌ها نمایانگر این امر است که نباید پتانسیل‌ بالقوه زیرگذرها و روگذرها را نادیده گرفت.

یکی از شهرهای دنیا که سعی در استفاده بهینه از این فضاها داشته و راهکاری خلاقانه به کار برده است، شهر تورنتو در کانادا با پیاده‌سازی پروژه Bentway به حساب می‌آید. Bentway یک فضای عمومی پویا است که مساحتی بالغ بر ۱.۷۵ کیلومتر از فضاهای زیرین بزرگراه "گاردینر" در شهر تورنتو کانادا را شامل می‌شود. فاز اول این پروژه در حال حاضر موفق به پیوند هفت محله این شهر و به مکانی برای اجرای رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی تبدیل شده است. در این فضا، باغ اجتماعات، پیست اسکیت بازی، امکانات تفریحی، بازارها، مجمع هنرهای عمومی، نمایشگاه‌ها و مکانی برای اجرای جشنواره‌ها، نمایش‌های تئاتر، کنسرت‌های موسیقی و غیره در نظر گرفته شده است.

از دیگر موارد استفاده از این فضاهای خالی به منظور بهره‌وری مفید و بهسازی نیز ایجاد پارک‌های اسکیت در شهر لندن است. البته در بسیاری از این مناطق به منظور ایجاد پارک‌های اسکیت، ریل‌ها و رمپ‌های غیرقانونی نصب شده است ولی در نهایت این پارک‌ها به منظور برآورده ساختن اهداف مثبت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در موارد بسیاری نیز دولت‌های محلی با راه‌اندازی مناطق قانونی و آماده‌سازی این مناطق برای اسکیت‌بازان و تماشاگران، از این مناطق بهترین بهره ممکن را می‌برند. از جمله این مناطق می‌توان از Skatepark و Skatepark Family Lynch در بوستون وParisite Skatebboard Park در نیواورلئان نام برد.

پروژه خلاقانه ولی موقت دیگری در راستای استفاده از فضاهای خالی زیر بزرگراه‌ها، غرفه رویدادهای چوبی است که توسط دانشجویان معماری سوئیس در  زوریخ پیاده‌سازی شده است. ساختار ۲۴۰ مترمربعی این پروژه شامل صندلی‌ها، انبارها، پلکان و غرفه‌هایی برای تهیه نوشیدنی است و در نهایت قرار است که به منظور رفاه حال شهروندان به عنوان مکانی تفریحی مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 380709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 0
    فضای زیر پل خیابان امام خمینی بسیار مناسب این کار است.