۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
بدرقه بهشتیان

چند دهه پیش برای کشور جنگیدند و در میان گل و لای آرام گرفتند و کسی از آن ها خبر نداشت، اما امروز و پس از گذشت سال های سال هنوز قدرشناسانی هستند که فراتر از هر جناهی به بدرقه پیکر بی جان شهدا آمدند تا آن ها را به آرامگاه ابدی بدرقه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارباغ شامگاه روز گذشته (۷ خرداد) متفاوت تر از هر روز بود، شهروندان اصفهانی با هر عقیده، سن و شکلی جمع شده اند تا بی آلایش ترین مردان این سرزمین را به بهشت بدرقه کنند. مردانی که در روزی که نه جناحی بود نه رنگ و شعاری برای حفاظت از مردمان سرزمینشان تمام قد در مقابل دشمنان ایستاند و ایستاده جان سپردند.

صدای نوحه و ردپای شهدا از انقلاب و دروازه دولت مشخص است. روبرو مدرسه امام صادق چهارباغ جایگاهی بزرگ بنا شده و روبرو آن فرش هایی تا بهشت پهن شده است. فرش هایی برای انسان هایی که پیکر مقدس سه شهید گمنام را به همراه پنج شهید شناسایی شده را روی دست تا دروازه های آسمان ببرند.

قرآن خوانده می شود و جمعیت سکوت می کنند، این سکوت اما آرامشی قبل از طوفان است. صدای مارش نظامی از دور به گوش می رسد، موسیقی که پیکر شهدا از دور دست به سمت جایگاه هدایت می کند. با آغاز موسیقی جمعیت ناگهان به جنب و جوش می افتد، آن ها صدای پای شهدای خود را شنیده اند، شهدایی که بیش از ۳۰ سال پیش رفتند و اکنون با پیکری نحیف اما روحی که بربلندای آسمان کشیده شده بازگشتند.

پیکرهایی که امروز صبح به خانه خود برگشتند، اکنون روی دست شهروندان شهر و دیار خود دست به دست می شوند. همه می خواهند از این مراسم سهمی داشته باشند، همه می خواهند دستی بر تابوت های مقدس بزنند تا در این مراسم سهیم باشند. هیچکس آرام و قرار ندارد، تشیع تابوت ها در میان چهارباغ گویی زخمی سی ساله را برای این شهر باز کرده است. شهری که بیشترین شهید را داده و بزرگترین داغ را چشیده است.

چشمان خیس جانبازان و پیرمردانی که در مراسم حاضر هستند، گواه زنده شدن خاطرات هشت سال دفاع مقدس را نشان می دهد. جوانان و نوجوانان جمع اما بیشتر و پرشورتر از دیگران در جمع حاضر هستند، جوانانی که اهمیت و ارزش صلح را به خوبی می دانند؛ اما در مقابل تجاوز دشمن خارجی آگاه هستند.

شهید عادت حاج علی عسگری، شهید سید رضا حجاری، شهید حسین رحیمی، شهید رضا مشتاقی، شهید حسین خسروی جزبی و سه شهید گمنام اسامی بودند که در روی پیکر ها نقش بسته اند. این شهدایی هستند که تا ۳۷ سال از شهادت آنان گذشته است، اما این تجلیل و قدردانی نشان داد که به راستی آنان هنوز زنده اند و مردم به یادشان هستند.

داغ دفاع مقدس پس از حدود ۴ دهه هنوز برای ملت ایران تازه است و این داغ تا سال های سال برای حافظه تاریخی ایران خواهند ماند. بدرقه و تکریم شهدا باز کردن زخمی قدیمی نیست، بلکه یادآوری تاریخی برای ایران است. شهدا ظرفیت های جوان ملت ایران بودند که آسمانی شدند. اکنون که کشور با تهدیدات گوناگونی مواجه شده شاید بزرگترین درس تاریخی را بتوان از شهدا گرفت.

کد خبر 380707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.