افزایش نرخ مهاجرت و چالش‌های هویتی کلانشهرهای کشور

یک کارشناس طراحی شهری گفت: با توجه به نرخ بالای مهاجرت و کم‌رنگ شدن هویت محله‌ای، اقدامات فرهنگی و اجتماعی و فراهم‌آوردن سازوکارهایی برای ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر به خصوص در کلانشهرهای کشور باید جزو اولویت‌های برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار بگیرد.

پیمان طوطیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هویت شهری در پیشرفت و توسعه شهر از نظر اقتصادی و اجتماعی و ارتقای جایگاه آن در سطح کشور تاثیرگذار است.

وی افزود: تأثیر هویت شهری بر توسعه یک شهر از دهه ۸۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت، اما این موضوع هیچگاه به صورت عمیق بررسی نشد در حالی که هویت رابطه‌ای دوسویه بین شهروندان و شهر است و شهری هویت‌دار خواهد بود که شهروندان ساکن در آن شهر محل سکونتشان را از آن خودشان بدانند.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: شهر هویتمند، شهری با ماهیت و ویژگی‌های مخصوص به خود است، این ویژگی‌ها و خصوصیات به یک شهر شخصیت و هویت می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای شهر خلاق جذب افراد خلاق و تأثیرگذار به شهر است، ادامه داد: شهر خلاق شهری با کیفیت بالا از نظر مشخصه‌های زندگی است و انسان‌هایی را به سمت خود جذب می‌کند که موجب پیشرفت و توسعه شهر می‌شوند.

طوطیان عنوان کرد: چنانچه نسل‌های جامعه امروزی باور کنند شهری که در آن زندگی می‌کنند شهری ارزشمند و هویت‌دار است، حس مسئولیت اجتماعی آنان بالاتر می‌رود و عملکرد بهتری برای حفظ شهر محل سکونت خود انجام می‌دهند.

وی گفت: شهر هویتمند حس تعلق خاطر را نسبت به مکان و محیط شهری در شهروندان ایجاد می‌کند و توان رفع نیازهای شهروندانش را دارد.

این کارشناس طراحی شهری افزود: شهروندان یک شهر هویتمند باید به خدمات شهری مناسب دسترسی داشته باشند و به راحتی با خویشاوندان خود دیدار کنند همچنین آنان باید در محله‌ای هویت‌دار زندگی کنند که افراد ساکن در آن به وضع محل سکونت خود اهمیت بدهند.

وی خاطر نشان کرد: محلات قدیمی شهرها در گذشته به صورت خودگردان اداره و امور مربوط به هر محله به دست ریش‌سفیدان و مردم ساکن در آن رفع می‌شده است، اداره خودگردان محله‌ها موجب بالا رفتن کیفیت زندگی می‌شود در حالی که گذشت زمان و افزایش نرخ مهاجرت و افزایش تعداد مسکن در شهرها هویت شهری و محله‌ای را خدشه‌دار کرده است.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: نیازهای خدماتی، روانی و اجتماعی در شهری با هویت بهتر مرتفع می‌شود و نیل به شهر هویت‌دار نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی در فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شهری است، مردم یک شهر با هویت خاطرات تاریخی و خاطرات روزانه‌ای که در بستر مکانی شهر محل سکونت خود به وقوع پیوسته را به خاطر می‌آورند و این خاطرات ذهنی موجب ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر نسبت به محیط‌ها و فضاهای شهری می‌شود.

طوطیان افزود: مهاجرت مسئله‌ای است که کلانشهرهای کشور بیش از سایر شهرها با آن درگیر هستند، فردی که از روستا یا شهری کوچک به شهری بزرگ مهاجرت می‌کند در تلاش است تا با شهر جدید و شهروندان ساکن در آن ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: چنین فردی هویت قبلی خود را از دست داده و سعی دارد با محل سکونت جدید و شهروندان ساکن در آن ارتباط برقرار کند، اما کسب هویت در محل سکونت جدید به سرعت امکانپذیر نیست، بر این اساس اقدامات فرهنگی، اجتماعی و فراهم‌آوردن سازوکارهایی برای ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر به خصوص در کلانشهرهای کشور باید جزو اولویت‌های برنامه‌ریزان و طراحان شهری باشد.

کد خبر 380700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.