از مجلس می‌خواهیم که برای تحقق عدالت همه‌جانبه به ما کمک کند

معاون اول قوه قضائیه گفت: با توجه به نیاز برخی قوانین از مجلس می‌خواهیم که برای تحقق عدالت همه‌جانبه به ما کمک کند تا قوانین خیلی دست‌وپاگیر نباشد.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و پاسداشت خون شهدای هفتم تیر به گام اول انقلاب اشاره کرد و گفت: بسیاری از آنهایی که فریب امپریالیسم جهانی را خوردند و علیه مردم کشور خود حرکت کردند کارشان به جایی رسید که به دامن اسرائیل و آمریکا پناه برده و علیه کشور خود و اسلام با اسرائیل و آمریکا همکاری می‌کنند. از طرفی این عده برای کشور یک آزمون عبرت‌انگیز هستند که چه شد و چرا به اینجا رسیدند و چرا این انحراف را در این چهل سال ادامه دادند. امروز آنها کجایند و در چه موقعیتی هستند. چه در دستشان است و در نزد ملت دنیا، خداوند و وجدان خود چه دارند.

وی ادامه داد: اگر همین عده به خود برگردند و کلاه خود را قاضی کنند که قبل و پس از انقلاب چه اقداماتی کرده و در پرونده خود چه دارند آیا ذلیل‌تر، حقیرتر و بدبخت‌تر از آنها سراغ دارید دلیل آن چیست؟

اژه‌ای افزود: یکی از علل انحراف آنها از امام، ملت و قرار گرفتن در ردیف دشمن‌ترین دشمن، منیت، ‌خودکامگی و خودخواهی بوده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: نکند ما هم با منیت انحراف پیدا کنیم امروز ولی امر ما و رهبر ما باید ببینیم چه می گویند ایشان می‌گوید نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و دست مذاکره و دوستی داد؛ او خیانت کرده و قابل اعتماد نیست. اگر آمریکا ببیند ما ضعیف هستیم اقدام علیه ما می‌کند زمانی جلو می‌آید که ببیند ما قوی هستیم و این تاریخ چهل سال است که جلوی چشم ما است.

وی تاکید کرد: آن زمانی که صدام در مقابل ابر قدرت غرب بود به او حمله نکردند کِی صدا را از سوراخ بیرون آوردند آن لحظه‌ای که کوتاه آمد و دست کمک دراز کرد و آنها او را ضعیف دیدند و به کشورش حمله کرده و با آن ذلت اعدامش کردند. کِی قذافی را از بین بردند و به لیبی حمله کردند آن زمان که کوتاه آمد، کِی به کشور مصر یورش بردند؛ عده‌ای آمدند ولی به زغم خودشان باید با امریکا کنار می‌آمدند تا کشورشان پیشرفت می‌کرد؛ وقتی مرسی آمد آیا مصر پیشرفت کرد اکنون مرسی کجاست؟

معاون اول قوه قضائیه گفت: اما در کشور ما با این مقاومت امروز مردم ما کجایند، عزیزتر، قدرتمندتر و آگاه‌تر از هر زمان و آماده‌تر هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش قوه قضائیه در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این زمینه حرف‌های زیادی زده شده و باید با تجربه چهل سالی که در پشت سر داریم بتوانیم نقش اصلی خود را ایفا کنیم که هدف اصلی نظام تحقق عدالت در تمام ابعاد و زوایا است و وظیفه قوه این است که آن را محقق کند.

اژه‌ای گفت: تحقق عدالت نیاز به لوازمی دارد و یکی از آنها قانون خوب، ساختار خوب و مجری خوب است که در این میان مجری خوب مهمتر است. باید گفت که با انتخاب رهبری که یک نفر را از خود قوه قضائیه آشنا، با تجربه و فرزند قوه انتخاب کرد این امر می‌تواند در تحقق عدالت موثر باشد.

وی ادامه داد: آنچه که امروز ضرورت دارد روحیه انقلابی و جهادی است؛ ما به شما مردم قول و تعهد می‌دهیم که با تمام وجود امکانات، قدرت و روحیه جهادی در خدمت مردم و نظام باشیم.

اژه‌ای افزود: در قدم بعدی باید تلاش کنیم و نیاز به نقطه‌نظرات مردم، نخبگان و مسئولان داریم؛ قبل از انتخاب رئیس دستگاه قضا سند تحول قضایی کلیاتش نوشته و تنظیم شد و خدمت رهبری داده و ایشان تایید کردند که باید با زمان‌بندی اجرا شود؛ بنابراین قدم بعدی در جهت تحقق برنامه‌ها این است که برای هر یک از بخش‌های سند تحول، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: برای برنامه‌های کوتاه مدت شش ماه را تعریف کرده‌ایم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آن عقب نخواهیم بود اما در برنامه‌های میان مدت و بلندمدت نیاز به همکاری دو قوه دیگر و مردم داریم؛ در برنامه‌های کوتاه مدت یکسری از عقب‌ماندگی‌ها را انجام و موانع دست‌وپاگیر را از جلو پا برداریم تا بتوانیم حرکت شتابانه داشته باشیم که این امر را داریم انجام می‌دهیم. ارتباط با مردم، دانشگاه، ‌ بازار، بخش خصوصی، رجال و نسوان و … برقرار شده و در حال توسعه است.

اژه‌ای از مجلس درخواست کرد که با توجه به نیاز برخی قوانین از مجلس می‌خواهیم که برای تحقق عدالت همه‌جانبه به ما کمک کند تا قوانین خیلی دست‌وپاگیر نباشد.

ورود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده به قوه قضائیه

وی ادامه داد: از دولت نیز توقع داریم نسبت به وظایف خود بدرستی عمل کنند چرا که اگر اینگونه شود بسیاری از پرونده‌های قوه مطرح نخواهد شد و آنوقت نمی‌گوییم حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار ورودی پرونده داریم؛ البته گردش پرونده ۱۷ میلیون است که اگر دولت بدرستی به وظایف خود عمل کند و همینطور شهرداری‌ها، با این حجم پرونده روبرو نیستیم و می‌توانیم در پرونده‌های خاص متمرکز شویم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در رابطه با شرکت‌های تعاونی اعتباری که مردم مشکل‌دار شدند در تعداد محدودی از آنها ۳ میلیون سپرده داشته‌اند که اگر وارد قوه شود چه می‌شود که البته بخشی از آنها وارد شده؛ اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند ورودی پرونده‌ها کم می‌شود.

۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک برگشتی در سال ۹۷

وی گفت: در سال ۹۶، ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار چک برگشتی داشته‌ایم که با اقدامات و همکاری‌های انجام شده در سال ۹۷ با وجود اینکه تحریم‌های ظالمانه فشار زیادی را تحمیل می‌کرد تعداد چک‌های برگشتی به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسید.

اژه‌ای در پایان از مردم درخواست کرد تا آنجا که ممکن است نزاع، اختلافات خانوادگی و رفتارهای توهین‌آمیز را حل و فصل کنند و اجازه ندهند پرونده کیفری شود چرا که این موضوع برای مردم گرفتاری و برای قوه قضائیه حجم کار را بیشتر می‌کند.

منبع: فارس

کد خبر 380695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.