با این سنگفرش‌ها، دیگر آب باران به هدر نمی‌رود

شرکت معماری TREDJE NATUR در کپنهاگ اقدام به ایجاد نوعی سنگ‌فرش برای پیاده‌روها و خیابان‌ها کرده است که از جاری شدن روان‌آب‌ها و بروز مشکلات و عواقب ناشی از آن‌ها پیشگیری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کشور دانمارک به دنبال بارش متداوم باران، اغلب در خیابان‌ها سیل راه می‌افتد و در پی آن مشکلات زیرساختی و زیربنایی همچون ترافیک‌های سنگین به وقوع می‌پیوندد.‌ از سوی دیگر جاری شدن سیل منجر به بروز ویرانی‌های بسیار در سطح منطقه و تجهیزات وامکانات موجود در آن می‌شود.

به منظور رفع این مشکل شرکت معماری TREDJE NATUR در کپنهاگ اقدام به تولید نوعی سنگفرش کرده است که آب اضافی جاری در خیابان‌ها و پیاده‌روها را جذب و جمع‌آوری می‌کند تا در صورت نیاز به سمت نزدیک‌ترین شاخه‌ و برگ‌های درختان هدایت کند. این فرآیند علاوه بر تغییر مسیر، از ورود آب باران به فاضلاب و نیاز به تصفیه آن برای استفاده مجدد پیشگیری می‌کند. هدف اصلی این شرکت ایجاد راه‌حلی درازمدت و پایدار برای سازگاری با تمامی شرایط آب و هوایی و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیرات مورد نیاز است. طول عمر این سنگ‌فرش‌ها نیز به طور متوسط ۵۰ سال تخمین زده شده‌ است.  

این سنگ‌فرش‌ها با ایجاد یک سطح نفوذپذیر شبیه به پوسته زمین عمل می‌کند. حفره‌های کوچک موجود در آن‌ها با ذخیره جریان آب در زیر زمین منجر به ایجاد آبخوان‌هایی می‎شود که آب موردنیاز برای آبیاری چمن‌ها، گیاهان و سایر فضاهای سرسبز را فراهم می‌آورد و تاکنون نیز نتایج دلگرم‌کننده‌ای در این رابطه به دست آمده است. از سوی دیگر سنگ‌فرش‌های ساخته شده به طور مؤثری هزینه برای لوله‌کشی‌های شهری و انجام عملیات اضافی برای آن‌ها، همچنین هزینه مصرف آب و جبران خسارات ناشی از سیل را به حداقل می‌رساند.  

البته در حال حاضر بررسی‌ها برای اطمینان از عملکرد طولانی‌مدت و مناسب این سنگ‌فرش‌ها در تمامی شرایط آب و هوایی و مقاومت آن‌ها در برابر سایش، پوسیدگی، خوردگی، تحمل وزن زیاد و سایر شرایط هنوز ادامه دارد ولی با وجود موفقیت طرح آزمایشی این سنگ‌فرش‌ها در کپنهاگ، شرکت TREDJE NATUR به دنبال یافتن راهی برای تشویق سایر مناطق شهری به استفاده از این طرح و ارسال آن به سایر نقاط دنیا است.

کد خبر 380682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.