عراقچی: بیش از این تحمل نمی‌کنیم که ایران یکجانبه برجام را اجرا کند

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه صبر راهبردی ایران به پایان رسیده، گفت: ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی یکسویه و یکجانبه توافق را اجرا کند و مواضع سیاسی کشورهای اروپایی باید با گام های عملیاتی ترجمه شود.

به گزارش ایمنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در وین به سر می برد در گفت وگویی با بیان اینکه کشورهای باقیمانده در برجام نتوانستند خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران کنند، تصریح کرد: ایران یک سال تحمل و تأمل کرد و صبر راهبردی از خودش نشان داد و فرصت کافی در اختیار کشورهای باقیمانده در برجام به خصوص اروپایی ها قرار داد و فرصت کافی برای دیپلماسی ایجاد کرد، ولی به نتایجی که باید و شاید، نتوانستیم دست یابیم. 

صبر راهبردی ایران پایان یافته است

عراقچی با بیان اینکه صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده، گفت: ما بیش از این دیگر  تحمل نمی کنیم که جمهوری اسلامی ایران یکسویه و یکجانبه توافق را اجرا کند و دیگران به تعهداتشان عمل نکنند.

معاون وزیر خارجه کشورمان که با خبرگزاری صدا و سیما گفت وگو می کرد، افزود: اینکه دیگران نمی خواهند به تعهداتشان عمل کنند یا نمی توانند از نظر ما تفاوتی ندارد، مهم این است که در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی در عین حال اظهار داشت: ما از مواضع سیاسی کشورهای اروپایی و کشورهای باقیمانده در برجام علیه خروج آمریکا از این توافق استقبال می کنیم، ولی این مواضع سیاسی حتما باید به گام های عملیاتی ترجمه شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: امیدواریم در کمیسیون مشترک که روز جمعه برگزار می شود شاهد اقدامات عملی و ملموسی از طرف کشورهای باقیمانده در برجام به خصوص اروپایی باشیم، در غیر این صورت روندی که جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات خود در پیش گرفته که روندی کاملا قانونی براساس حق خودش در برجام است، ادامه خواهد یافت و هیچ تردیدی در این زمینه نخواهد بود.

قرار است کمیسیون مشترک برجام در سطح معاون و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) روز جمعه هفتم تیر ماه در شهر وین برگزار شود. این نشست بعد از بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توقف برخی تعهدات برجامی برگزار می شود.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی نیز روز چهارشنبه پنجم تیر ماه در حاشیه مراسم روز آفریقا در تهران و در پاسخ به سوالی درباره بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص ماندن ایران در برجام و اگر ایران گام دوم را بردارد عواقبی به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: آنچه ما اعلام کردیم در قالب حقوقمان است، کشورهای اروپایی متاسفانه با توجه به اینکه تعهداتشان را عمل نکردند در موقعیتی نیستند علیه ایران بیانیه بدهند و اگر اقدامی از طرف آنها صورت بگیرد، اشتباه بزرگی از طرف اروپایی ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه روز جمعه هفتم تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی در وین برگزار می شود، اظهار داشت: در آن جلسه نمایندگان جمهوری اسلامی وضعیت را برای آنها تشریح خواهند کرد. ما طبق برنامه خود پیش خواهیم رفت از قبل اعلام کردیم که اروپایی ها و سایر اعضای برجام می توانند با اجرای تعهداتشان اقدامات ما را برگشت پذیر کنند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تصریح کرد: حتما اروپایی ها نمی توانند ما را مجبور کنند، ما اقداماتی را انجام می دهیم که خودمان به مصلحت کشور می دانیم و الان هم براساس برنامه خود عمل می کنیم و هر وقت اروپا به تعهدات خودش عمل کرد می تواند توقع داشته باشد.

منبع: فارس

کد خبر 380659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.