افزایش کشف ۴۰۰ درصدی مواد مخدر صنعتی نسبت به سال گذشته

گلپایگان- فرمانده انتظامی گلپایگان گفت: در سه ماه نخست سال ۴۰۰ درصد کشف مواد صنعتی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که از نتایج اجرای طرح‌های امنیت محله محور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، علی سبحانی امروز(پنجشنبه) در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد مخدر چالش هزاره سوم و از پرسودترین تجارت‌های غیر قانونی دنیا است، اظهار کرد: مواد مخدر تهدیدی برای نابودی نسل جوان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان، توزیع کندگان و مصرف کنندگان سه ضلغ مواد مخدر هستند، افزود: قاچاقچیان به صورت سازمان یافته و با راهکار از پیش تعیین شده به توزیع مواد مخدر در سطح جهان و به تبع آن در کشور ایران اقدام می‌کنند.

فرمانده انتظامی گلپایگان گفت: ۶۵ درصد همسرآزاری، ۵۵ درصد طلاق، ۳۰ درصد کودک آزاری، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۳۳ درصد خشونت‌ها، ۱۰ درصد جرائم مالی مربوط به مصرف مخدر است.

وی گفت: امروزه مواد مخدر به معضل و مشکل بزرگ جامعه در زمینه آسیب‌ها اجتماعی و بهداشتی تبدیل شده است به طوری که نرخ شیوع مواد مخدر از بین ۱۵ تا ۶۴ سال سن است.

سبحانی گفت: نیروی انظامی پیش گام و پیش قراول در عرصه مبارزه با مواد مخدر است و تاکنون بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه یک نفر آلوده به مواد مخدر می‌تواند یک خانواده را درگیر، و آسیب بزند چرا که اعتیاد در بین آسیب‌های اجتماعی رتبه نخست را دارد، خاطرنشان کرد: اهمیت ایران در مواد مخدر به دو دلیل بازار مصرف و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت آسیا به اروپا است.

فرمانده انتظامی گلپایگان با بیان اینکه توزیع کنندگان به دلایل اقتصادی و امر معاش وارد چرخه قاچاق مواد مخدر می‌شوند، گفت: مصرف مخدر در وحله نخست احساس خوشی کاذب می‌دهد، اما وقتی سلول‌های بدن درگیر و اعتیاد شد عواقب و تبعاتی مانند به خطر افتادن سلامت فرد و رخ دادن جرایم را در پی دارد.

وی گفت: اگر موضوع مواد مخدر تبدیل به گفتمان همگانی شود و فعالیت‌ها براساس اصول باشد مشارکت مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر همگانی می‌شود، هر فردی در چهار چوب وظایف قانونی و اعتبارات دستگاه‌ها با آموزش در جامعه موظف است که از نسل جوان غفلت نکند.

سبحانی با بیان اینکه سن اعتیاد کاهش یافته وشیوع آن در میان زنان در حال گسترش است و از طرفی اثر مواد مخدر سنتی مانند تریاک از مواد مخدر صنعتی کمتر است، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی سبب شده که نیاز اشتغال جوان امروزی به درستی پاسخ داده نشود، جوان نیاز به تخلیه هیجانات به صورت‌های مختلف دارد.

 وی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی، شناسایی نقاط آسیب پذیر و برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌تواند گرایش به مواد مخدر را کاهش دهد، گفت: روحیه و بنیاد دینی و اعتقادی در نسل جوان امروزی کمرنگ شده است.

فرماندهی انتظامی گلپایگان با بیان اینکه یک برنامه ریزی فرهنگی باید صورت بگیرد و نباید در مقابل فرهنگ غرب حالت تدافعی گرفت بلکه برآن باید غلبه کرد و توسعه مشارکت مردمی می‌تواند به این امر کمک کند، گفت: اقدامات درمانی شامل ترک معتادان در مراکز ترک اعتیاد و پیشگیری از آلوده شدن جوان‌ها بخش دیگر آن است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۴۰ درصد  کشفیات مواد مخدر افزایش داشته است و علت آن تمرکز بر نقاط جرم خیز است، گفت: کشفیات سه ماهه نخست امسال در مواد مخدر صنعتی برابر با کل عملکرد سال گذشته است.

 سبحانی با اشاره به اینکه گلپایگان در محور مواصلاتی اصلی انتقال مواد مخدر از جنوب به استان‌های همجوار قرار گرفته است، افزود: میانگین شیوع مواد مخدر در شهرستان با میانگین سایر شهرها برابری می‌کند.

وی گفت: اگر مواد مخدر کنترل شود آسیب‌ها و جرائم اجتماعی نیز کاهش می‌یابد بنابراین سرمایه گذاری در این بخش برای پیشرفت شهرستان و نسل جوان آینده ساز موثر است.

فرمانده انتظامی گلپایگان با بیان اینکه تشکیل ۱۲۹ پرونده قضایی، انهدام یک باند مواد مخدر، توقیف ۳۰ دستگاه خودرو و چهار دستگاه موتور سیکلت را اقدامات مهم سه ماهه نخست نیروی انتظامی گلپایگان عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۴۳۸ پرونده قضایی، ۱۷ دستگاه خودرو و هشت دستگاه موتورسیکلت و دو باند متلاشی شد.

وی افزود: در این سه ماه نخست سال ۴۰۰ درصد کشف مواد صنعتی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که از نتایج اجرای طرح‌های امنیت محله محور است.

کد خبر 380642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.