بهترین زمان استفاده از داروهای ضد تبخال/ عوارض چاقی برای کودکان

موادغذایی مضر برای میگرن، عوارض چاقی کودکان، ارتباط آلودگی هوا با مرگ زودهنگام ، استفاده از بلوبری و بهبود سلامت قلب و بهترین زمان استفاده از داروهای ضد تبخال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات نشان می دهد آلودگی هوا مرتبط با ذرات فلز با افزایش ریسک مرگ زودهنگام در انسان ها ارتباط دارد.

مطالعه شامل داده های مربوط به ۱۱,۳۸۲ شرکت کننده ساکن در مناطق روستایی در فرانسه بود.

»بندیکت جاکومین»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه سلامت بارسلونا در اسپانیا، در این باره می گوید: «ما معتقدیم خزه به خاطر توانایی اش در حفظ این فلزات، راهکاری مفید برای افرادی است که در معرض آلودگی ناشی از ذرات فلز قرار دارند

محققان بعد از بررسی داده ها دریافتند شرکت کنندگانی که در معرض غلظت بالاتر فلزات دارای منشاء انسانی بودند با ریسک بالاتر مرگ مواجه بودند.

جاکومین در این باره می گوید: «نتایج ما نشان می دهد فلزات موجود در ذرات آلاینده هوا نقش مهمی در تاثیرات آلودگی هوا بر مرگ و میر دارند

عوارض چاقی برای کودکان

چاقی و اضافه وزن به سرعت در اکثر جوامع رو به رشد است که سبب افزایش نگرانی‌های متعددی در پیش‌بینی بروز بیماری‌های متعدد در آینده‌ای نه چندان دور شده است.

چاقی خود می‌تواند سنگ بنای ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های متعدد مانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، انواع سکته‌های مغزی و قلبی، بیماری‌های کبدی و سایر بیماری‌ها باشد.

از آنجا که سنین رشد و کودکی در بسترسازی سلامتی و بیماری فرد دارای اهمیت ویژه‌ای است، کنترل چاقی و اضافه وزن در این سنین از اهمیتی دو چندان برخوردار بوده و باید مورد توجه والدین باشد. یکی از باورهای غلط و متأسفانه رایج بین مردم این است که چاقی کودکان را مطلوب می‌دانند و از طرفی دیدگاه غلط دیگری وجود دارد که وقتی فرزندشان به سن بلوغ می‌رسد مشکل اضافه وزن، خود به خود حل می‌شود و لزومی ندارد که از کودکی به فکر آینده فرزندشان باشند، اما حقیقت این است که اضافه وزن و چاقی کودکان نه تنها نشانه سلامتی نیست و الزاماً قرار نیست به هنگام بلوغ، تغییر وزن و بهبودی در وزن کودکان مشاهده شود، بلکه می‌تواند مرتبط با بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی در آینده کودک باشد.

عوارض چاقی کودکان و نوجوانان تنها به اضافه وزن محدود نیست و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که چاقی و اضافه وزن در کودکی و نوجوانی با بروز عوارض متعدد در سیستم‌های مختلف بدن از قبیل افزایش فشارخون، اختلال در سطح چربی‌های خون و دیواره رگ‌های خونی، دیابت نوع دو، عوارض کلیوی، مشکلات تنفسی، افزایش خطر کیست‌های تخمدان در دختران، کاهش توان جنسی در پسران و مشکلات استخوانی مرتبط است.

یکی از بیماری‌هایی که در سطح جهان به سرعت در حال افزایش است و در کشور ما نیز دارای روند رو به رشدی است، سندروم متابولیک است. این بیماری مجموعه‌ای از عوامل خطرزای متابولیک است که در یک فرد وجود دارند. از مجموعه نشانه‌های خطرزای مرتبط با این بیماری می‌توان به چاقی شکمی، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون، کاهش میزان hdl خون، بالا بودن فشار و افزایش میزان قند خون را می‌توان نام برد.

یکی از مهم‌ترین ریشه‌های همه موارد مذکور اضافه وزن است که می‌تواند متأثر از ژنتیک یا عادت غلط زندگی باشد. اگرچه بروز این بیماری با چاقی مادر نیز در ارتباط است، اما تحقیقات اخیر بیانگر احتمال بروز این بیماری در افراد لاغر نیز است. اما در مجموع تحقیقات انجام شده بر روی کودکان در ایران و سایر کشورها با سطح نمونه‌گیری بالا حاکی از افزایش احتمال این بیماری در کودکان چاق یا دارای چاقی شکمی است.

بنابر اعلام مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، بدیهی است با افزایش فعالیت بدنی و تحرک روزانه از یک سو و بهسازی عادت غذایی مانند کاهش مصرف چربی‌های اشباع، قندهای ساده، اسیدهای چرب ترانس، نمک مصرفی ضمن کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان، خطر ابتلاء به این بیماری هم در کودکی و هم در بزرگسالی به طرز چشمگیری قابل پیشگیری خواهد بود.

اگر میگرن دارید این مواد غذایی را مصرف نکنید

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد ضمن اشاره به انواع سردردها، بایدها و نبایدهای غذایی در مبتلایان به میگرن را نیز توضیح داد.

محمد شریعتی با اشاره به اینکه درمان التهاب، درمان خیلی از بیماری‌های مغز و اعصاب در آینده خواهد بود، اظهار کرد: التهاب در اکثر بیماری‌های نورولوژی نقش مهمی را ایفا می‌کند، حتی این نقش کم کم در بیماری‌های مختلف هم که قبلاً در آن‌ها التهاب مطرح نبود، مطرح می‌شود. در انواع سردردها، سکته‌های مغزی التهاب سیستم عصبی مطرح است. در برخی بیماری‌ها همچون ام‌اس، التهاب سیستم عصبی از ابتدا جزئی از بیماری بوده است.

شریعتی در مورد انواع سردرد گفت: سردرد یک بیماری خیلی شایع در جامعه است. میزان از کار افتادگی‌ که به دلیل سردرد ایجاد می‌شود درصد بالایی از موارد را شامل می‌شود. سردرد طیف وسیعی دارد. در انجمن بین‌المللی سردرد دسته‌بندی انواع سردردها، لسیت بلندبالایی دارد.

شایع‌ترین سردردها، میگرنی و تنشی هستند

او افزود: شایع‌ترین انواع سردرد، سردردهای میگرنی و تنشی هستند. میگرن سردردی است که غالباً زمینه ژنتیکی دارد، در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و از نظر شدت، جزو سردردهای شدید محسوب می‌شود؛ یعنی فرد در روزی که حمله میگرن دارد، از کار خواهد افتاد.

.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در مبتلایان به میگرن

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با تاکید بر اینکه میگرن در حال حاضر درمان قطعی ندارد، گفت: با افزایش سن، فرکانس سردردها کم و حتی بدتر می‌شود. یکسری موارد نیز می‌تواند به کاهش و کنترل حملات میگرن کمک کند، اما قطع حملات اتفاق نخواهد افتاد. مهم‌ترین این موارد تغییر شیوه زندگی است. افرادی که میگرن دارند از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنند؛ مثلاً نوشابه، ترکیبات کافئین‌دار، غذاهایی که نگهدارنده دارند همچون فست‌فودها، پنیرهای مانده و… که معمولاً عامل سردرد می‌شوند. برخی افراد هم خودشان به تجربه به دست خواهند آورد که پس از خوردن چه مواد غذایی‌ سردرد می‌گیرند.

او با بیان اینکه درمان میگرن دو قسمت دارد، خاطرنشان کرد: یکی از قسمت‌ها، درمان حمله و بخش دیگر، درمان پیشگیرانه است. در مورد حمله میگرن، درمان‌های مختلفی وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از داروهایی است که فرد قبل از اینکه سردرد به بالاترین میزان برسد، این ترکیبات را مصرف کرده و جلو یک حمله را خواهد گرفت. اگر به این مورد جواب ندهد و شدت و مدت سردرد زیاد باشد، فرد باید به اورژانس مراجعه و در آنجا با درمان تزریقی، سردرد را کنترل کند.

شریعتی در مورد کنترل حملات میگرن نیز گفت: اگر تعداد حملات میگرنی تیپیک بیشتر از پنج بار در ماه باشد، فرد نیاز به درمان دارویی دارد. در این افراد معمولاً درمان با دارو و تغیر سبک زندگی جواب می‌دهد. اگر میگرن مقاوم به درمان باشد؛ یعنی فرد بیشتر از ۱۵ بار حمله تیپیک در ماه داشته باشد از روش‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، تزریق دارو است که در نقاط خاصی از سر تزریق شده و می‌تواند باعث خفیف شدن سردرد یا قطع آن شود.

او در مورد علائم میگرن عنوان کرد: میگرن جزو سردرهای شدید است و فرد را قطعاً از کار می‌اندازد. سردرد میگرنی ممکن است یک طرفه، ضربان‌دار، همراه با تهوع و استفراغ باشند.

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با اشاره به اینکه سردردهای تنشی دومین سردردهای شایع هستند، بیان کرد: معمولاً این سردردها در زمینه اختلالات اعصاب و روان ممکن است پیش آید و فردی که اضطراب، افسردگی و… دارد، ممکن است دچار این سردردها شود.

شریعتی در مورد علائم سردردهای تنشی عنوان کرد: سردرد تنشی از نظر شدت به میزان شدت سردردهای میگرنی نیستند. معمولاً سردرد مزمن روزانه جزو این دسته است. سردرد تنشی فرد را از کار نمی‌اندازد و زمینه آن ممکن است مسائل اعصاب و روان، افسردگی، اضطراب و… باشد. این نوع سردرد از نظر ماهیت و علائم با میگرن فرق دارد. معمولاً ضربان‌دار نیست و گسترش آن در سر یک طرفه نیست. معمولاً با برطرف شدن عامل زمینه‌ای که باعث سردرد تنشی شده، سردرد بهتر خواهد شد.

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه ام‌اس بیماری التهابی سیستم اعصاب مرکزی است و آسیب حرکتی و حسی دارد، خاطرنشان کرد: درمان ام‌اس سال‌هاست شناخته شده است. در این سیستم، سیستم ایمنی بدن به صورت نابجا و اشتباهی به خود بدن حمله می‌کند. هدف در درمان ام‌اس کاهش التهاب و مقداری تعدیل سیستم ایمنی است که این حمله را کم کند. این درمان از ابتدا با اینترفرون‌ها و کورتون شروع شده و روز به روز درحال پیشرفت است. طیف درمان ام‌اس طی ۲۰ سال گذشته وسعت پیدا کرده است و اخیراً داروها تأثیر خوبی هم دارند. هنوز دارو و روشی وجود ندارد که ام‌اس را کلاً ریشه‌کن کند، اما این بیماری تا حد قابل ملاحظه‌ای قابل کنترل است و فرد به زندگی نرمال باز می‌گردد.

او با اشاره به اینکه ام‌اس چند نوع مختلف دارد، ادامه داد: شایع‌ترین نوع آن، ام‌اس خوش‌خیم است که فرد معمولاً از کار افتاده نمی‌شود و اگر ناتوانی‌ای هم پیدا کند خیلی شدید نیست. اما در مواردی هم داریم ام‌اس‌هایی که پیشرفت می‌کنند و در آنها معمولاً درمان دارویی مؤثر نیست و درمان دارویی آنها موقت است، اما از درمان ناامید نیستیم، زیرا دائماً در حوزه درمان ام‌اس و سایر بیماری‌های التهابی درحال پیشرفت هستیم.

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد در مورد سکته‌های مغزی نیز گفت: سکته‌های مغزی جزو بیماری‌های عروقی مغز هستند. بیماری‌های عروقی با اختلال در عروق ارتباط دارند و اختلال در عروق با سبک زندگی در ارتباط هستند. احساس می‌شود این بیماری افزایش یافته است. رژیم غذایی نامناسب، استرس زیاد، بی‌حرکتی، دخانیات، اضافه وزن و… باعث تنگی عروق می‌شوند و خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهند

بلوبری موجب بهبود سلامت قلب می شود

مطالعات نشان می دهد گنجاندن بلوبری در رژیم غذایی می تواند موجب کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی شود.

محققان دانشگاه ایست آنجلیا بریتانیا می گویند مصرف روزانه یک فنجان بلوبری خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

«آدین کسیدی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ابتلا به سندروم متابولیک به شکل قابل توجهی موجب افزایش ریسک بیماری قلبی، سکته و دیابت می شود و غالباً استاتین ها و سایر داروها برای کمک به کنترل آنها تجویز می شود

در سندروم متابولیک، افراد حداقل یکی از سه فاکتور پرخطر زیر را دارند: فشارخون بالا، قندخون بالا، چربی اضافی دور کمر، میزان پایین کلسترول خوب HDL و میزان بالا تری گلیسیریدها.

در این مطالعه، محققان تاثیر مصرف روزانه بلوبری را در ۱۳۸ فرد چاق و دارای اضافه وزن (میانگین سنی ۵۰ تا ۷۵ سال) و مبتلا به سندروم متابولیک بررسی کردند.

محققان دریافتند مصرف روزانه یک فنجان بلوبری منجر به بهبود عملکرد عروق خونی و سفتی شریان ها می شود و در نتیجه ریسک بیماری قلبی-عروقی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش می یابد.

بهترین زمان استفاده از داروهای ضد تبخال

یک متخصص پوست گفت: ویروس هرپس یا تبخال خطرناک نیست اما ممکن است هیچ وقت به طور کامل از بدن شما حذف نشود.

صادقی نیا متخصص پوست اظهار کرد: تبخال‌ها ضایعاتی دردناک هستند که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند، هرپس یک ورژن عامل اصلی تبخال دهانی است و ممکن است ۲ ناحیه ژنیتال را هم درگیر کند.

وی گفت: تبخال ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود؛ روی بینی، گونه، چانه، انگشت‌ و غیره اما بیشتر در اطراف لب دیده می‌شود، ویروس در زمان فعال بودن و ایجاد تبخال می‌تواند به افراد دیگر هم منتقل شود.

متخصص پوست بیان کرد: انتقال از طریق بزاق دهان، بوسیدن، استفاده از وسایل شخصی مانند حوله، ظروف غذاخوری از جمله لیوان، قاشق، چنگال، رژلب، بالم لب و مسواک بر تشکیل تبخال موثر خواهند بود.

صادقی نیا ادامه داد: ویروس هرپس ممکن است پس از ۲۰ روز تازه ظاهر شود اما ۲ روز پیش از ایجاد تبخال، احساس خارش یا سوزش در فرد دیده خواهد شد.

متخصصص پوست افزود: ویروس پس از ورود به بدن در سلول‌های عصبی مخفی شده و در شرایطی خاص دوباره فعال خواهد شد؛ به همین دلیل ممکن است هیچ وقت به طور کامل از بدن شما حذف نشود.

وی درباره طول درمان تبخال گفت: زخم‌های ناشی از تبخالِ ایجاد شده به‌طورمعمول هفت تا ۱۰ روز باقی مانده و در برخی موارد ممکن است باز شده و ترشحاتی داشته باشند. به‌طورمعمول اولین باری که شما تبخال را تجربه می‌کنید ممکن است بدنتان ترشح آنتی‌بادی‌ یا پادتن را شروع کند از این رو شاید دوباره تبخال را تجربه نکنید اما به‌طورتقریبی ۴۰ درصد افراد دوباره تبخال را تجربه خواهند کرد.

صادقی نیا تصریح کرد: تبخال خطرناک نیست مگر این که به قسمت‌هایی حساس مانند چشم یا مغز گسترش پیدا کرده و یا در افرادی که به دلیل بیماری‌های متعدد مانند سرطان، شیمی درمانی، ایدز و یا مصرف داروهای خاص سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده باشد، ‌ رخ دهد.

وی درباره درمان تبخال گفت: در حال حاضر درمان مادم العمر برای تبخال پیدا نشده است و متاسفانه واکسنی هم در این زمینه وجود ندارد اما می‌توانیم از درمان‌های علامتی استفاده کنیم؛ به طور مثال استفاده از داروهای موضعی به‌طور معمول باعث تخفیف علائم خواهند شد.

متخصص پوست تاکید کرد: بهترین زمان برای استفاده از داروهای ضد تبخال پیش از بیرون زدن آن است؛ مانند کرم آسیکلوویر یا والاسیکلوویر. داروهای خوراکی که فقط و فقط باید با در نظر گرفتن متخصص تجویز شوند مانند قرص آسیکلوویر به دلیل دوز، مصرف و میزان دارو برای افراد متفاوت است و باید پس از تجویز پزشک مربوطه استفاده شود.

کد خبر 380633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.