خصوصی‌های پوتین و ترامپ

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به صحبت های ترامپ درباره موضوع دیدارش با پوتین، تقویت بنیه دفاعی ناتو در برابر روسیه، کودتای ناکام در ونزوئلا و تعداد قربانی های حمله مسلحانه در لیبی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

خصوصی های پوتین و ترامپ

ترامپ پوتین

دونالد ترامپ اظهار کرد، در حاشیه نشست گروه ۲۰ "گفت‌وگویی بسیار خوب" با ولادیمیر پوتین خواهد داشت، اما نگفت درباره مداخله در انتخابات آمریکا به او هشدار می‌دهد یا خیر.

دونالد ترامپ، در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال مطرح کردن مساله مداخله در انتخابات در دیدارش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: گفت‌وگویی بسیار خوب با او خواهم داشت. چیزی که به او خواهم گفت ربطی به شما ندارد.

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره احتمال مطرح کردن موضوع مداخله گفته بود، ممکن است این موضوع را در صحبت‌هایش با پوتین مطرح کند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، دیدار پوتین و ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ نخستین دیدار رو در روی این دو رهبر جهانی پس از تکمیل گزارش و تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا خواهد بود.

مولر در این تحقیقات به این نتیجه رسید که روسیه در اقدامی سیستماتیک برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ شرکت داشته اما گزارش او تبانی کمپین ترامپ با دولت روسیه را تایید نکرد. تکذیب مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ از سوی ترامپ در نشست هلسینکی که سال گذشته میان او و رییس جمهور روسیه برگزار شد، انتقادات شدیدی را برای او به همراه داشت.

ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رهبران استرالیا، ژاپن، هند، آلمان، عربستان، ترکیه و چین دیدار خواهد کرد. او در خصوص دیدارهایش اظهار کرد: قرار است با (رهبران) روسیه، چین و کشورهای دیگر دیدار کنم.

پمپئو: نگران خریدهای نظامی  هند هستیم!

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به دهلی نو گفت، مقام‌های آمریکایی به همتایان هندی خود از بابت تصمیم این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ اظهار نگرانی کرده‌اند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه هندی "ایندیا تودی" گفت: ما نگرانی خودمان را درباره خرید این سیستم تسلیحاتی از جانب هند و اینکه چطور گاهی اوقات آمریکا در شراکت با برخی دوستانش در صورت به کارگیری این سیستم تسلیحاتی از جانب آن‌ها به دشواری بر خواهد خورد، ابراز کرده‌ایم.

او از گفتن اینکه آیا آمریکا، هند را در قبال قانون مربوط به اعمال تحریم‌ در صورت خرید تسلیحات از روسیه موسوم به قانون "کاتسا" با معافیت ویژه روبرو خواهد کرد، خودداری کرد. این قانون کشورهایی که با نهادهای تحریم شده روسیه به تعامل و تجارت بپردازند و به ویژه این تعامل را در حوزه نظامی داشته باشند تحریم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: من نمی‌خواهم زودتر از زمانی که ما تصمیم‌هایمان را در این ارتباط بگیریم حرفی بزنم. او وعده داد: "آمریکا همچون یک شریک پاسخ دهد".

اوایل اکتبر مسکو و دهلی نو قراردادی را برای انتقال سامانه اس-۴۰۰ روسیه به هند به ارزش پنج میلیارد دلار منعقد کردند. این معامله در زمان سفر دو روزه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به هند برقرار شد.

تقویت بنیه دفاعی ناتو در برابر روسیه

استولتنبرگ

ناتو با بسته‌ای شامل اقدامات نظامی و سیاسی برای تقویت دفاعی خود علیه سیستم دفاع موشکی جدید روسیه موافقت کرد.

این اتحاد دفاع موشکی و هوایی و همچنین برنامه‌های نظارتی و اطلاعاتی خود را بررسی خواهد کرد، مگر آنکه مسکو تا روز ۲ اوت از برنامه‌های موشک‌های کروز M۷۲۹ دست بکشد.

آمریکا و ناتو اظهار کرده‌اند که روسیه با این موشک پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض می‌کند و صلح را در اروپا به خطر می‌اندازد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهار کرد، روسیه هنوز فرصتی برای حفظ این پیمان دارد.

استولتنبرگ در نشست وزرای دفاع ناتو به خبرنگاران گفت: هنوز فرصتی وجود دارد. زمان در حال از دست رفتن است اما روسیه هنوز می‌تواند پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را حفظ کند. وی افزود: اگر آنان پیش از تاریخ دوم اوت به پایبندی به این پیمان بازنگردند، باید تمام مسئولیت نابودی این پیمان را به جان بخرند.

آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد، در صورتی که روسیه این موشک‌ها را نابود نکند، در تاریخ دوم اوت از این پیمان خارج خواهد شد. نشست شورای روسیه و ناتو که قرار است هفته آینده برگزار شود، آخرین تلاش برای حفظ این پیمان است اما چندان احتمال نمی‌رود که روسیه از موشک‌های خود دست بکشد.

مسکو نیز تاکید دارد که این موشک‌ها چارچوب این پیمان را نقض نمی‌کنند. استولتنبرگ در ادامه با اشاره به اقدامات ناتو در مقابل روسیه اظهار کرد: ما در خصوص اقداماتی توافق کردیم که اقدامات سیاسی، تمهیدات نظامی، مانورها و دفاع موشکی از جمله آن‌ها هستند. برخی از این اقدامات طولانی‌مدت و برخی از آن‌ها ممکن است در کوتاه مدت اجرایی شوند.

دبیر کل ناتو افزود، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه از موشک‌های ۹M۲۷۹ دست می‌کشد، وجود ندارد و مسکو را به ادامه استقرار این موشک‌ها متهم کرد.

انتقاد ترامپ از معاهده امنیتی آمریکا-ژاپن

ترامپ

رئیس‌ جمهور آمریکا از ائتلاف امنیتی میان کشورش با ژاپن که سنگ بنای سیاست‌های امنیتی توکیو است انتقاد کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آستانه مذاکرات او با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن طی روزهای آینده در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر اوزاکا مطرح شده‌اند. دونالد ترامپ این اظهارنظرها را در پاسخ به پرسشی در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز درباره دیدگاهش نسبت به معاهدات دوجانبه‌ با کشورهای مختلف از جمله ژاپن مطرح کرد.

توکیو و واشنگتن در عین حال مذاکرات تجاری سختی نیز با یکدیگر دارند، چرا که دولت ترامپ به دنبال پایین آوردن کسری تجاری آمریکا است. ترامپ در اظهارنظر اخیرش در این مصاحبه گفت: تقریباً تمامی کشورهای جهان دارند بهره‌برداری چشمگیری از آمریکا انجام می‌دهند. حتی ژاپن از معاهده‌اش با آمریکا بهره می‌برد. ما با ژاپن معاهده امنیتی داریم و اگر ژاپن مورد حمله قرار گیرد جنگ جهانی سوم را ما باید بجنگیم.

وی افزود: این ما هستیم که وارد جنگ خواهیم شد و از آنها محافظت خواهیم کرد و با مایه گذاشتن از جان و مالمان خواهیم جنگید. پس به این ترتیب این ما هستیم که باید به هر قیمتی بجنگیم، درست است؟ اما اگر به ما حمله شود ژاپن مجبور نیست اصلاً به کمک ما بیاید و آنها صرفاً می‌توانند بنشینند و این جنگ را از تلویزیون‌های سونی خود تماشا کنند.

هنگ کنگ همچنان درگیر تنش

اعتراضات هنگ‌کنگ

صدها معترض امروز (پنجشنبه) بر سر لایحه استرداد به چین در مقابل دفتر رییس اداره قضایی هنگ‌کنگ تجمع کردند.

در سه هفته گذشته میلیون‌ها نفر در اعتراض به این طرح دست به اعتراض زده‌اند. این لایحه اجازه می‌دهد که مظنونان برای رسیدگی به پرونده قضایی به چین مسترد شوند. به دنبال این اعتراضات، این لایحه فعلاً متوقف شده است.

در تجمع امروز، معترضان با اشاره به رییس اداره قضایی هنگ‌کنگ فریاد زدند: این قانون پلید را کنار بگذارید، ترزا چنگ (رییس اداره قضایی هنگ‌کنگ) بیا بیرون.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنان همچنین درخواست کردند که توسل بیش از حد به زور از سوی نیروهای پلیس محکوم شود و معترضان دستگیر شده آزاد شوند. اوایل امروز پلیس‌های ضدشورش با باتون و سپر ده‌ها معترض را تعقیب کردند. این معترضان مقر پلیس را در محله "وان چای"محاصره کرده بودند.

دولت اظهار کرده، در حالی که برای حق مردم برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز احترام قائل است، بستن راه‌ها و محاصره مقر پلیس غیرقابل قبول است. پیش‌بینی می‌شود این اعتراضات در نشست گروه ۲۰ که ۲۸ و ۲۹ ژوئن در ژاپن برگزار می‌شود، مطرح شود. این اقدام می‌تواند خشم پکن را به دنبال داشته باشد که اظهار کرده، گفت‌وگو در این باره را تحمل نمی‌کند.

کودتای ناکام در ونزوئلا

مادورو

دولت سوسیالیست ونزوئلا از خنثی شدن یک کودتا خبر داد و ایالات متحده، کلمبیا و شیلی را به دسیسه‌چینی برای ترور نیکولاس مادورو و انتصاب وزیر دفاع سابق ونزوئلا به جای او متهم کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشدار داد "در ضد حمله انقلابی علیه کودتای ناکام فاشیستی، بیرحم خواهد بود، بیرحم!"

مادورو در سخنانی که به صورت سراسری از رادیو و تلویزیون ونزوئلا پخش شد، "تلاش ناکام برای ترور" خود را محکوم کرد و از ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری کلمبیا که "همدستی" او در این توطئه "مشهود" است به سختی انتقاد کرد.

خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا پیشتر اعلام کرد این کودتای ادعایی با مشارکت افسران نظامی سابق و فعلی بوده و بین یکشنبه و دوشنبه همین هفته رخ داد. او گفت: ما در تمام نشست‌ها برای طراحی کودتا بوده‌ایم. ما در تمام این کنفرانس‌ها بوده‌ایم. خبرچین‌های ما آنجا حضور داشتند. دست‌کم شش تن از توطئه‌گران بازداشت شدند.

رودریگز در سخنرانی تلویزیونی خود همچنین خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به زمینه‌چینی برای ایجاد "حمام خون" متهم کرد. گوآیدو اما با رد ادعاهای مرتبط با کودتا تاکید کرد: اولین باری نیست که این ادعاها مطرح می‌شود. حساب از دست رسانه‌ها در رفته است که چند بار این ادعاها تکرار شده است. بنابر اظهارات رودریگز، "کودتاچیان" تصمیم به قتل رئیس جمهور و همچنین شماری از مسئولان ارشد این کشور داشته‌اند.

وزیر اطلاعات ونزوئلا در گزارشی که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است مدعی شده که مهاجمان برنامه قتل مادورو، همسر او و همچنین دیوسدادو کابیو، رئیس مجلس قانونگذاری ونزوئلا را طراحی کرده بودند.

دیوسدادو کابیو، از نزدیکان مادورو به شمار می‌آید. او پس از انحلال پارلمان این کشور از سوی دولت مادورو، به ریاست مجلس قانونگذاری منصوب شده است. مجلسی که تاسیس آن به باور خوان گوایدو و اپوزیسیون این کشور مغایر قانون اساسی ونزوئلا است.

رودریگز همچنین اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این "کودتای" نافرجام بر آن بودند تا ژنرال سابق ارتش، رائول ایساس بدوئل را از زندان آزاد کرده و به عنوان رئیس جمهور معرفی کنند.

وزیر اطلاعات ونزوئلا گفته است که شماری از سربازان جدا شده از ارتش این کشور به همراه عده‌ای از ماموران پلیس در این عملیات شرکت داشته‌اند.

دولت ونزوئلا اعلام کرده است که برنامه این کودتا با کمک کشورهای خارجی طراحی شده است. بنا بر اظهارات رودریگز، عاملان این طرح ضد دولتی از پشتیبانی مالی شیلی، کلمبیا و همچنین ایالات متحده آمریکا برخوردار بوده‌اند.

کره شمالی: کره جنوبی دیگر میانجی گری نکند

کره شمالی

کره شمالی امروز (پنجشنبه) از همسایه جنوبی خود خواست از تلاشش برای میانجیگری میان پیونگ یانگ و واشنگتن دست بردارد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره شمالی ظاهراً تلاش دارد تا فشارها را بر آمریکا به منظور آنکه طرح‌های پیشنهادی جدیدی در راستای خارج کردن دیپلماسی هسته‌ای میان آنها از بن‌بست ارائه دهد، افزایش داده است.

بیانیه اخیر کره شمالی نشان‌دهنده تداوم ناخرسندی این کشور از آمریکا و کره جنوبی به سبب بن‌بست مربوط به مذاکرات میان آنها است. با این حال هنوز نشانه‌ای از این‌که کره شمالی بخواهد رسماً مذاکرات با آمریکا را ترک کند دیده نمی‌شود و دفتر ارتباطی بین دو کره که در خاک کره شمالی واقع است همچنان فعال بوده و کره شمالی در عین حال هنوز هم درباره ارتباطات خوب میان کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صحبت می‌کند.
این بیانیه در حالی مطرح شده که دونالد ترامپ قرار است دو روز دیگر برای یک سفر دو روزه به کره جنوبی برود. از زمان شکست دومین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در پایتخت ویتنام هیچ‌گونه نشست علنی میان آمریکا و کره شمالی برقرار نشده است.

۵۰ نفر قربانی حمله مسلحانه در لیبی شدند!

٥٠ نفر در حمله افراد مسلح در اتیوپی کشته شدند

مسؤولان اتیوپیایی اعلام کردند در حمله افراد مسلح، بیش از ٥٠ نفر در غرب این کشور کشته شدند اما هنوز هویت مهاجمان روشن نیست. پس از آنکه اتیوپی هفته‌ای ناآرام به دلیل کودتایی نافرجام را پشت سر گذاشت، امروز پنجشنبه، مسئولان از مرگ بیش از پنجاه نفر در حمله افراد مسلح خبر دادند.

مقامات محلی در اتیوپی گفتند که در حمله‌ دیروز (چهارشنبه) افراد مسلح در ایالت «بنیشنگول گوموز» یکی از مناطق نُه‌گانه که در غرب این کشور واقع شده، بیش از پنجاه نفر جان باختند و بیست‌وسه نفر نیز مجروح شدند.

به گزارش وبگاه خبری «الخلیج أونلاین» یک مسئول محلی گفت «ما تحقیقات را ادامه می‌دهیم. تردیدهایی داریم که آیا مهاجمان همان‌هایی هستند که در کودتای اقلیم امهره دخیل بودند یا خیر». 

کره شمالی دست روی ماشه در برابر آمریکا

کره‌شمالی: برای دفاع از خود ممکن است ماشه را روی آمریکا بکشیم

رسانه رسمی کره‌شمالی، آمریکا را به دیدن خواب‌های آشفته برای به زانو درآوردن پیونگ‌یانگ از طریق تحریم‌ و فشار متهم کرد.

کره‌شمالی طی هشداری جدید به آمریکا، اعلام کرد سیاست‌های مشخصاً اقتدارگرایانه و فریب‌کارانه واشنگتن در مطرح کردن اعمال تحریم‌های جدید بر پیونگ‌یانگ در حالی صورت می‌گیرد که دو ملت در حال ترتیب دادن دور سوم گفت‌وگو هستند

به نوشته هفته‌نامه «نیوزویک»، رسانه رسمی کره شمالی روز چهارشنبه «حرکت غیرعادی ایالات متحده در دشمنی هرچه بیشتر علیه ما»، در حالی که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مشغول مذاکراتی بی سابقه هستند، را محکوم کرد.

این رسانه، به «اظهارات نسنجیده» «مایک پامپئو» در مصاحبه خبری روز یکشنبه اشاره کرد که گفته بود «حدود بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کره‌شمالی تحت تحریم قرار دارد».

این رسانه در ادامه گفت: «سوال این است که آیا هدف آمریکا این است که [تحریم‌ها] را به ۱۰۰ درصد برساند؟». همچنین آمریکا را به «دیدن خواب‌های آشفته برای به زانو درآوردن ما از طریق تحریم‌ و فشار» متهم کرد.

همچنین افزود: «کشور ما کشوری نیست که تسلیم تحریم‌های آمریکا شود و کشوری نیست که آمریکا هر زمان که بخواهد به آن حمله کند».

کد خبر 380621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.