۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
زاینده رود جاری مانده است؟!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها وعده جاری ماندن زاینده رود، نبود برنامه ای برا یتک نرخی شدن ارز، کاهش قیمت خودرو، اراده طلای جهانی برای صعود و دستورالعمل وزیر صمت برای بانک‌های وام دهنده به واحدهای تولیدی را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه یکشنبه همین هفته بود که خبر جاری ماندن آب در بستر زاینده رود برای کشت بهاره (تابستانه) در اصفهان طنین انداز شد و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به مصوبات جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو، اعلام کرد که آب به کشت بهاره کشاورزان اصفهان تخصیص می‌یابد.

مسعود میرمحمدصادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اعلام این خبر، گفت: "پیرو نامه استاندار اصفهان و وزیر نیرو مبنی بر ضرورت تشکیل فوری شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود برای تصمیم گیری در خصوص تامین آب کشت بهاره کشاورزان اصفهان، این شورا امروز دوم تیرماه با حضور همه اعضا، در وزارت نیرو تشکیل شد. در این جلسه مقرر شد که توزیع آب بهاره با در نظر گرفتن میزان و حجم آب کافی برای شرب، محیط زیست، صنعت و به ویژه کشت پاییزه کشاورزان در سال آبی ۹۸-۹۹، صورت گیرد."

صبح روز دوشنبه معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه " زاینده رود همچنان جاری خواهد بود"، حکم نهایی برای سرنوشت شریان حیاتی اصفهان را رقم زد.

قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به برگزاری نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود در وزارت نیرو، گفت: این نشست پس از سفر هفته گذشته وزیر نیرو به استان اصفهان و دستور وی به منظور بررسی آخرین وضعیت حوضه برای تخصیص آب کشت تابستانه برگزار شد که با دستور مساعد وزیر نیرو آب مورد نیاز کشت تابستانه کشاورزان استان اصفهان تامین می شود.

وی با اشاره به دستور مساعد وزیر نیرو در این جلسه برای تخصیص آب برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی، افزود: با توجه به اینکه بایستی حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی جاری به منظور کشت پاییزه در سد زاینده‌رود باقی بماند، از این رو مقرر شده است تا ضمن رعایت تخصیص‌های مربوط به بخش شرب، صنعت و... بخشی از آن نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان در نظر شود.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه حدود ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون مترمکعب برای کشت تابستانه اختصاص خواهد یافت، ادامه داد: زمان و نحوه رهاسازی آب مورد نیاز برای کشت یاد شده پس از تشکیل جلسه کمیته ۱۵ نفره متشکل از نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، صنف کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تصمیم‌گیری و به زودی اعلام خواهد شد."

این در حالی است که پس از انتشار این اخبار؛ اذهان عمومی اینطور برداشت کردند آب در زاینده رود باقی می ماند اما وقتی همه برای احوال پرسی از این رودخانه به حاشیه آن رفتند با بستری خالی از هرگونه جریان، در برخی مناطق خشک و گودهایی جسته گریخته انبار شده از آب راکد رو به رو شدند، و این سوال در اذهان عمومی کلید خورد که آیا " آب در زاینده رود باقی مانده است؟!! "

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** ** معاون وزیر نیرو تاکید کرد که "مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای باید پاسخگوی حوزه مدیریت خود باشند"

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این که مدیران عامل شرکت آب منطقه ای نماینده وزارت نیرو در استان ها هستند و باید پاسخگوی حوزه مدیریت خود باشند و مشکلات را به ستاد محول نکنند بر لزوم برقراری تعامل صحیح بامسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

** مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان در نشست خبری این هفته خود با بیان اینکه فضای ما فضای جیره بندی نیست و با مصرف بهینه می توان تابستان را پشت سرگذاشت، اعلام کرده بود: " تابستان امسال جیره بندی آب نخواهیم داشت و کیفیت آب نیز به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد."

هاشم امینی همچنین تصریح کرد: "تابستان سال گذشته نشست های مختلفی با رسانه ها و حتی در حوزه های دانش آموزی شرایط سخت آبی را تشریح کردیم اما امسال خوشبختانه بارش های خوبی را شاهد بودیم به طوری که سد زاینده رود در وضعیت مطلوبی قرار دارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده است."

هرچند با گزارش های مردمی متعدد از قطعی آب در نقاط مختلف اصفهان، وی روز گذشته در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد که " تا زمانی که افزایش دما را داشته باشیم، شاهد افت و قطعی فشار آب در اصفهان و دیگر شهرهای وابسته به تصفیه خانه بابا شیخ علی خواهیم بود، از روز گذشته تاکنون در برخی از مناطق شهر اصفهان، شاهین شهر، فولادشهر و روستاهای شرق اصفهان با مشکل جدی تامین آب رو به رو بوده‌ایم."

** مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشاورزان هنوز به ارزش واقعی آب پی نبرده و با آبیاری سنتی این نعمت الهی را هدر می‌دهند، گفت: جهاد کشاورزی اصفهان سعی کرده است با استفاده از روش‌های ترویجی کشاورزان را با روش‌های آبیاری نوین آشنا کند.

** سخنگوی دولت گفت: سیاست تأمین کالاهای اساسی با ارز به نرخ ۴,۲۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ ادامه دارد و تغییری در تصمیم دولت رخ نداده است.

علی ربیعی ضمن رد شایعات مطرح شده درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این روزها برخی گمانه زنی های اقتصادی، می تواند به جای آرامش در بازار، التهاب بی دلیل ایجاد کند. البته ما به تحلیل و کارشناسی و رایزنی اقتصادی مستمر نیاز داریم ولی اینها همه با سیاست گذاری و تصمیم اقتصادی متفاوت است. سیاست تأمین کالاهای اساسی با ارز به نرخ ۴,۲۰۰ تومان در سال ۹۸ ادامه دارد و تغییری در تصمیم دولت رخ نداده است.

** رییس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور برای افزایش قیمت محصولات لبنی، گفت: براساس این مصوبه قیمت محصولات لبنی از ۲۱.۵ تا ۲۴ درصد افزایش می یابد که این مقدار با توجه به هزینه‌های تولید حدود پنج درصد کمتر از مقدار واقعی قیمت تمام شده این محصولات است. با توجه به این اتفاق درخواست تشکیل جلسه تنظیم بازار استان را دادیم، که در آن مسئولان افزایش قیمت را قبول داشتند، اما تاکید داشتند تصمیم گیری برای افزایش قیمت محصولات لبنی در اختیار استان نیست و نهایتا با جلسات متعددی که در ستاد تنظیم بازار کشوری تشکیل شد و قیمت محصولات لبنی متناسب با هزینه‌های تولید، افزایش داده شد.

** سخنگوی صنعت برق گفت: انشعاب‌های برق که به صورت غیرمجاز در اختیار استخراج کنندگان ارز مجازی (ماینرها) قرار گرفته است، در راستای حفظ پایداری شبکه قطع می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی در خصوص ابلاغ قطع برق ماینرها یا استخراج کنندگان ارز مجازی، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ تعرفه قانونی برای این گروه از مصرف کنندگان تعریف نشده است.

** هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع چوب، ماشین‌آلات، یراق آلات و مواد اولیه، از روز چهارم تیرماه در اصفهان آغاز شد و تا روز هفتم این ماه ادامه دارد.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت دو هزار و ۶۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور ۴۴ شرکت معتبر از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، قم، آذربایجان شرقی و فارس برگزار خواهد شد. همچنین نمایندگانی از کشورهای چین، کره، تایوان و ژاپن در این نمایشگاه حضور دارند تا به‌روزترین محصولات مرتبط با صنعت چوب، یراق‌آلات و مواد اولیه را به نمایش بگذارند.

** رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی گفت: به غیر از سیمان سایر مصالح ساختمانی افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۲۰ درصدی داشته و آجر سفال در این میان بیشتر از سایر مصالح گران شده است.

** معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در پی بارندگی‌های سال آبی جاری تنش آبی در ۱۰۰ شهر کشور برطرف شد. کاهش بارندگی‌ها در طی یک دهه اخیر موجب شده بود تا در سال گذشته ۳۳۶ شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر با تنش آبی مواجه باشند.

خامسی پور افزود:  در پی بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری حدود ۱۰۰ شهر از تنش آبی خارج شده و تعداد فعلی شهرهای دارای تنش به ۲۳۶ شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۸ میلیون نفر رسیده‌اند که عمده مشکل این مناطق نیز ناشی از نبود سامانه‌های مانند خطوط انتقال، شبکه و یا مخازن مربوطه است.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: طرحی برای تک نرخی شدن ارز در کشور وجود ندارد.

** مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان از احداث هشت شهرک صنعتی جدید به مساحت یکهزار و ۲۰۰ هکتار در این استان خبر داد و افزود: توسعه دو هزار هکتاری شهرک‌های صنعتی استان در دست اقدام است.

** تحلیل تکنیکال کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که قیمت جهانی هر اونس طلا می تواند تا سطح مقاومتی ۱۵۳۰ دلاری افزایش پیدا کند.

بر اساس این گزارش در شرایطی که قیمت طلا طی روزهای اخیر با رشد فزاینده ای روبرو شده و به بالاترین سطح خود در سال اخیر رسیده است.

کد خبر 380612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    دمتون گرم بزارید آب داشته باشه به همه چیز دست نزنید
  • عباس IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    زودتر دستور جاری بودن زاینده رودا را اجرا کنید شما که حقوق حسابی می گیرید و هیچ كاري نمي كنيد ۲۰ ساله مثل اروپائیها که مارا تو اینستکس گذاشتند سر کار شماهم تو بحث زاینده رود ما را سر کار گذاشتید