۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
جغرافیای اکران

اکران فیلم های سینمایی و صدور پروانه نمایش برای یک فیلم، امری است که از سوی شورای صدور پروانه نمایش سازمان امور سینمایی صورت می‌گیرد و اگر برای اکران یک فیلم، استثنا وجود داشته باشد باید از سوی این سازمان مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توقف اکران فیلم های سینمایی در برخی شهر های کشور، اتفاق جدیدی نیست. در طول سال ها، فیلم های متعددی به بهانه های مختلف از ادامه اکران در یک استان یا شهر منع شده اند.

جدیدترین توقیف اکران فیلم ها، مربوط به سه گانه توقیف فیلم های دختر شیطان در قم، ما همه با هم هستیم در کرمان و شبی که ماه کامل شد در سیستان و بلوچستان است. سه فیلمی که پر واضح است در اکران، اقبال خوبی دارند و با فروش بالایی مواجه خواهند بود .گذشته از دلایلی که اکران این فیلم ها را در استان های مذکور با مشکل مواجه ساخت، توجه به دو نکته ضروری است .

نخست آنکه قدرت شورای صدور پروانه نمایش در سازمان امور سینمایی برای توقیف یا رفع توقیف یک فیلم تا چه اندازه میتواند موثر باشد و چرا پیش بینی چنین اتفاقاتی، از سوی خود سازمان صورت نمی‌گیرد؟ دوم آنکه همواره تجربه ثابت کرده است چنین اتفاقات جنجالی که معمولا با حواشی بسیاری همراه است، کنجکاوی دیگر افراد را برای تماشای فیلم های توقیفی بیشتر می‌کند و این مسئله، آسیب جبران ناپذیری به چرخه اقتصادی سینما وارد می‌کند.

فارغ از اینکه دلیل توقیف اکران یک فیلم در یک جغرافیای خاص، تا چه اندازه منطقی است، باید توجهات به سمت شورای صدور پروانه نمایش جلب شود که این شورا اساسا چه منطقی برای چینش اکران ها دارد و تا چه اندازه می‌تواند در رفع توقیف یک فیلم اکران شده، موثر عمل کند تا کفه درآمد سینمایی استان به حالتی متعادل برسد.

کد خبر 380603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.