عجیب‌ترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه عمومی همیشه مکانی بسته و دنج با صندلی‌های چیده‌ شده برای مطالعه نیست، بلکه ممکن است به شکل‌هایی غیرمعمول و خلاقانه طراحی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم همیشه کتابخانه‌ها را به عنوان محیط‌هایی آرام، دنج، روشن و تمیز در  ذهن خود تصور کرده‌اند، با این حال یک کتابخانه، بر حسب خلاقیت و هدف طراح آن ممکن است به هر شکل و طرحی ساخته شود. برخی از این کتابخانه‌ها ممکن است محیط مناسبی برای مطالعه نباشند، با این حال نوع طراحی عجیب و غریب آن می‌تواند باعث جذب افراد بسیاری شود. در ادامه به معرفی بعضی از غیرمعمول‌ترین کتابخانه‌های دنیا پرداخته می‌شود.

جنگ افزاری برای آموزش جمعی، آمریکای جنوبی

یک هنرمند آرژانتینی به نام رائول لمسوف، یک خودروی فورد فالکون (که نماد روزهای تلخ کشور آرژانتین است) را به تانکی برای آموزش جمعی مردم تبدیل کرد. رائول این کتابخانه را به نقاط مختلف کشور، مدارس، مناطق شهری و حومه شهرها به حرکت در می‌آورد و کتاب‌های اهدایی را به افراد دوستدار کتاب می‌دهد.

در کتابخانه فوق بیش از ۹۰۰ کتاب وجود دارد با این حال می‌توان تا حدود دو هزار و ۵۰۰ کتاب را در آن جای داد. هدف طراح این کتابخانه، تبدیل خودوری نماد "ترس و وحشت در میان مردم" به کتابخانه‌ای سیار به شکل یک تانک بود.

بیبلیوبورو، کلمبیا

بیلیوبورو (Biblioburro)، یک معلم مدرسه ابتدایی در کشور کلمبیا، در اوقات فراغت خود کتابخانه‌ای سیار ساخته است و  بیش از ۲۰ سال است که کتاب‌های آموزشی کودکان را سوار بر دو الاغ به  مناطق روستایی کشور حمل می‌کند. این معلم با الاغ‌های خود هر روز چهار ساعت مسیر می‌پیماید تا به مناطق روستایی برسد و در آنجا برای کودکان کتاب بخواند و به آن‌ها کتاب امانت بدهد.

کتابخانه ملی فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه از چهار ساختمان بسیار بلند به شکل دو کتاب باز در محیطی با درختان انبوه کمی بلندتر از سطح زمین ساخته شده است. این کتابخانه در سال ۱۹۹۶ در محل کتابخانه سابق شهر پاریس ساخته شد و با ۲۲ طبقه جزء بزرگترین کتابخانه‌های جهان به شمار می‌رود.

کتابخانه بیبلیوتکا ساندراپنا، ایتالیا

کتابخانه بیبلیوتکا ساندراپنا، که پس از مرگ یک شاعر ایتالیایی به اسم ساندراپنا به این عنوان نامگذاری شد کتابخانه‌ای به شکل یک سفینه فضایی است که با دیوارهای شیشه‌ای صورتی رنگ طراحی شده است.

طرح شیشه‌ای این کتابخانه باعث هدایت نور به داخل کتابخانه در طول روز می‌شود و در شب به آن درخشش بسیار شگفت‌انگیزی می‌دهد. این کتابخانه سه طبقه در سال ۲۰۰۴ توسط یک معمار ایتالیایی در شهر پروجای ایتالیا ساخته شد.

کد خبر 380595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.