غرق شدن در خیابان‌های آبی

شهر "شفشان" در مراکش واقع شده است و به دلیل ساخته شدن در قلب کوه، تمام گذرگاه‌های آن به صورت پله بوده و دیوارها و پله‌ها در سرتاسر این شهر به رنگ آبی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "شفشان" در قرن پانزدهم میلادی در شمال مراکش و در قلب رشته کوه‌های ریف، که شمالی‌ترین رشته کوه آفریقا است، بنا شد؛  کوچه‌های این شهر مانند هزارتو های پیچ در پیچ هستند که در کنار این کوچه‌های پلکانی، خانه‌هایی به سبک معماری اسپانیایی ساخته شده است.

سرتاسر شفشان، آبی رنگ است؛  دیوار تمام خانه، تمام پلکان کوچه و حتی لباس مردم محلی نیز به رنگ آبی است. در سال ۱۹۳۰ ساکنان شفشان تصمیم گرفتند برای آنکه شهرشان از میان سنگ‌هایی که توسط کوه‌ها احاطه شده بود به چشم بیاید، تمام شهر را به رنگ آبی در بیاورند

روایتی وجود دارد که این رنگ آبی، جنبه مذهبی دارد و برای آنکه فضای روحانی و معنوی در شهر باشد، سرتاسر شهر را آبی کرده‌اند؛  برای گشتن در شفشان، هیچ راهی جز قدم زدن وجود ندارد.  قدم زدن در میان دیوارها و راه‌پله‌های آبی رنگ، مانند آن است که در یک دریای آبی رنگ غرق شوید.

در شفشان صنایع دستی وجود دارد که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود؛ همچنین پنیر بز شفشان بسیار معروف است؛ از دیوار برخی خانه‌ها، پرتقال‌هایی آویزان است که محصول بومی این روستا بوده و قابل خرید هستند.

شفشان مدتی به عنوان تبعیدگاه مجرمان اسپانیایی مورد استفاده بوده است.

کد خبر 380588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.