بیچاره پستچی محمود

اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، آخرین وضعیت اینستکس، اظهارات وزیر کشور پیرامون اتقافات پارک پلیس تهرانپارس، نامه دوباره احمدی‌نژاد به ترامپ و شاخص ترین ویژگی شهید مظلوم آیت الله بهشتی و بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز پنجشنبه -ششم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، روزنامه همدلی تیتری در صفحه نخست امروز را به بررسی نامه های احمدی نژاد به رؤسای جمهور آمریکا در ادوار گذشته در گفت‌وگو با احمد شیرزاد اختصاص داده و آورده است: در زمان ریاست جمهوری‌اش بی‌توجهی جورج بوش پسر به نامه ۱۸ صفحه‌ای‌اش را دید و برای نخستین بار نحوه تعامل دنیا با افکارش را حس کرد، به قدرت رسیدن باراک اوباما، نخستین رییس جمهور سیاهپوست آمریکا را شاهد بود؛ اما هر چه صبر کرد، پیشنهاد مذاکره‌ای از او دریافت نکرد. فرصت مذاکره رییس جمهوری «مردمی» ایران با رییس جمهور سیاهپوست آمریکا که چه طوفان‌هایی می‌توانست در پی داشته باشد.

هرچند «فرصت» و «لذت» گفت‌وگو ایجاد نشد؛ مسیر «پوز» و «فیگور» تعامل مکتوب که همیشه باز است! او نامه‌نگاری‌هایش را با اوباما آغاز کرد، در ابتدا با عنوان رییس جمهور و بعدتر، در قامت «خیرخواه» و «خادم ملت». 

خوب اوباما به اندازه کافی خیرخواه داشت و از طرفی خادم ملت ایران، خیلی به کار او و دولت او نمی‌آمد که وقت خود را صرف خواندن نامه‌ای با واژگان عرفانی بسیار و جملات و نصیحت‌های پدرانه فراوان کند و بخواهد به آن جوابی دهد. نامه‌های خوانده نشده، به گوشه‌ای پرتاب و بایگانی شدند و هر بار که نامه‌ای از تهران با امضای دکتر محمود احمدی‌نژاد «خادم ملت ایران» به کاخ سفید می‌رسد، چرخه بی‌توجهی به آن و به گوشه‌ای پرتاب کردن و بایگانی شدن تکرار می‌شود.

تا اینکه پای دونالد ترامپ به کاخ سفید و بهتر است بگوییم به «ماجرا» باز شد و «مرقومه‌های بی‌مخاطب» رییس جمهور سابق ایران، یک تغییر بزرگ را شاهد بود. نام ترامپ با نام اوباما عوض شد. حتی این تغییر هم سبب نشد تا احمدی‌نژاد کار دکتری خود را ناتمام بگذارد و نسخه نپیچد. او بعدازظهر سه‌شنبه نامه‌ای جدید به بهانه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خطاب به رییس جمهور آمریکا (دومین نامه به ترامپ که به اولی پاسخی داده نشد و درباره آن صحبتی از سوی ترامپ حراف بیان نشد) نوشت تا شاید بعد از این و با اصلاحی که دولت آمریکا را به آن دعوت کرده است، دشمنی‌ها و خصومت‌ها را به پایین‌ترین سطح آن برساند. احمدی‌نژاد در مسیر عمل به «تکلیف» گام برمی‌دارد، تکلیفی که فقط خود از آن باخبر است و اصرار به انجام آن در هر حالتی و با هر سرنوشتی دارد.

بیچاره آن پستچی که مجبور است هر از گاهی نامه محمود احمدی‌نژاد را به کاخ سفید ببرد و هر بار متوجه می‌شود که از اشتیاق و انتظاری برای دریافت این نامه وجود ندارد و در آخر اینکه؛ ممنون آقای دکتر احمدی‌نژاد بابت تمام این «دلسوزی‌»ها و «عدالت‌طلبی‌»ها. اما لطفاً برای بار دیگر این کار را به نام ملت ایران انجام نده. لطفاً.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات وزیر کشور پیرامون اتقافات پارک تهرانپارس اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «بررسی ماجرای پارک تهرانپارس در دولت» رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای پارک پلیس تهرانپارس گفت که این موضوع در دست بررسی است و نتایج آن اعلام خواهد شد. پیش از این، نیروی انتظامی هم اعلام کرد به دستور رئیس پلیس تهران دستور بازداشت و عزل دو مأمور متخلف صادر شده است.

سخنگوی دولت درباره تصویب سند حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر آن بر وضعیت حجاب در کشور نیز با بیان اینکه تاکنون چارچوب کلی بحث مطرح شده است، اضافه کرد: دیدگاه رئیس‌ جمهوری و دولت درباره حجاب از قبل مطرح شده و روشن است، امیدواریم جنبه‌های فرهنگی بیشتر مورد تأکید قرار بگیرد زیرا مسأله حجاب، جنبه انتظامی و امنیتی نیست بلکه باید در ساحت فرهنگ به آن پرداخت.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات دیروز رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیئت دولت درخصوص آخرین وضعیت اینستکس اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت : «بازی اروپا با اینستکس» عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در توضیح اینکه چرا در آستانه اجرا بودن اینستکس را قبول ندارد، توضیح داده است: زمانی که ما به اروپا صادرات نداریم و وارداتی هم صورت نمی‌گیرد و در خرید نفت هم مشکل داریم، بنابراین از طرف اروپایی می‌خواهیم که خط اعتباری بدهند تا کالا بخریم. اگر هرکدام از این راه‌ها تحقق پیدا کند، ظرف یک هفته می‌توان اینستکس را راه‌اندازی کرد.
با این وصف اگر چه موگرینی تصریح کرده که «شما در روزهای آتی خبرهایی از ما خواهید شنید. همانگونه که می‌دانید ما به همراه کشورهای عضو برای راه‌اندازی سازوکاری که اجازه ادامه تجارت مشروع با ایران را می‌دهد تلاش می‌کنیم» اما همچنان که همتی توضیح داده است تا زمانی که اروپا عملا این ساز و کار را به جریان نیندازد، نمی‌توان آن را در آستانه اجرا دانست و باید آن را نوعی بازی بی‌فایده از سوی اروپا دانست. 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی عوامل ضد رونق تولید پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «صنعت در محاصره ۹ گروه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: عوامل ضد رونق تولید در اقتصاد ایران شناسایی شد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که بخش صنعت در محاصره ۹ گروه قرار گرفته که در دو سطح ساختاری و کلان قابل‌ بررسی و تحلیل است. ارتقای توان یا بنیه تولیدی کشور اگر کلید توسعه نباشد، بی‌شک بخشی ضروری از فرآیند توسعه است و از همین رو باید این مساله مورد توجه برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد. با این حال، بررسی وضعیت شاخص ارزش افزوده بخش صنعت طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ حاکی از آن است که این شاخص روند نزولی را در پیش گرفته است. گزارش جدید بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد که در کنار عوامل خارجی ناشی از تحریم‌ها که موانع مختلفی را برای بخش صنعت ایجاد کرده، ۹ گروه جلوی رونق تولید را گرفته و عملا صنعت کشور را محاصره کرده‌اند. در بعد ساختاری، «فقدان استراتژی توسعه صنعتی»، «فقدان نگاه صادرات‌محور» و «ضعف نهاد حقوق مالکیت» و در بعد کلان، عوامل ضدرونق در حوزه‌ «ارزی»، «بیمه‌ای»، «مالیاتی»، «گمرکی»، «تامین نقدینگی و سرمایه در گردش» و «فضای کسب‌وکار» واکاوی شده است. در این میان، برای حل هر یک از این مسائل راهکارهای اجرایی، نظارتی یا تقنینی باید در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت صنعت ایران روی رونق را به خود نخواهد دید.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد». رییس‌جمهور در ادامه جلسه با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: دستگاه سیاسی آمریکا با تحریم‌های اخیر ثابت کرد که مسایل دینی را نمی‌تواند درک کند و فهم آن را ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا با اعتقاد مسلمان‌ها، مسئله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاه‌ها و حد خود را نمی‌شناسد؛ کما اینکه ادعاهایش، ادعاهای بی‌اساس است؛ اما این حرکت او، واقعیت را برای مردم ما به خوبی روشن کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اما امروز بعد از جنگ بحمدالله در طول سالیان دراز و مخصوصاً سال‌های اخیر، توانستیم اقدامات بسیار مهمی انجام دهیم و این افتخار برای ایران و ملت و سپاه و ارتش و وزارت دفاع است، افزود: قادریم یک سامانه دفاعی درست کنیم که یک پهپادی که در ارتفاع ۵۰ هزار پایی به محض اینکه تجاوز را شروع می‌کند و وارد فضایی مربوط به آب‌های سرزمینی ما می‌شود، اخطار اول و اخطار دوم را صادر کنیم و وقتی اعتنا نمی‌کند و به تجاوز ادامه می‌دهد، آن را ساقط کنیم.

روزنامه کیهان صفجه نخست امروز خود را به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری اختصاص داد و در تیتر یک نوشته است: «گوش شنوا»، «صبر» و «قاطعیت و اقتدار» توصیه رهبر انقلاب به دستگاه قضا» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اهمیت قوه قضائیه را مبتنی بر وظیفه اصلی آن یعنی «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روز به روز رشد کرده و در دوره‌های مختلف پیشرفت‌هایی داشته است که در دوره جدید نیز باید نسبت به دوره‌های قبل، پیشرفت و آورده جدیدی داشته باشد.

ایشان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مأموریت قوه قضائیه در دوره جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن‌شیوه‌های قبلی و همچنین رفع نقص‌ها، خلأها واشکالات گذشته است.

رهبر انقلاب اسلامی ایجاد تحول در قوه قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه مدون و زمان‌بندی‌شده» دانستند و گفتند: برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، پنجاه درصدِ کار است و پنجاه درصدِ بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است.

کد خبر 380581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.