در تئاتر به هجو و هزل رسیده‌ایم

یک بازیگر تئاتر گفت: ما نتوانسته ایم غم نان را حل کنیم و این موضوع ذائقه مردم را برای دیدن تئاتر عوض کرده است و آنها حوصله آنالیز کردن اتفاقات را ندارند، بنابراین ژانرهای دیگر مثل ملودرام، تراژدی و غیره را کنار می گذارند و تنها به کمدی صرف فکر می کنند.

مهدی تقی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به دلیل شرایطی که در جامعه وجود دارد ذائقه مردم برای دیدن تئاتر تغییر کرده است، اظهار کرد:  قصه تئاتر امروزه این است که مخاطب و عوامل تئاتری در جامعه ای گرفتار شده اند که آدم ها از خودشان فرار می کنند و دوست دارند به جایی بروند که دیگر اتفاقی نباشد و دغدغه ها را فراموش کنند.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: ما نتوانسته ایم غم نان را حل کنیم و این موضوع ذائقه مردم را برای دیدن تئاتر عوض کرده است و آنها حوصله آنالیز کردن اتفاقات را ندارند، بنابراین ژانرهای دیگر مثل ملودرام و تراژدی را کنار می گذارند و تنها به کمدی صرف فکر می کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه ما در تئاتر به هجو و هزل رسیده ایم، تصریح کرد: این بزرگترین مشکل وارده بر تئاتر امروز است که ما بیشتر جُنگ اجرا می کنیم تا کمدی.

تقی پور اضافه کرد: در تئاتر امروز ما یک موضوع خاص مثل ازدواج مورد تمسخر قرار می گیرد و مردم تنها با این موضوع می خندند، این در حالی است که متن های قوی هم در داستان های ایرانی و هم در نمایشنامه های خارجی وجود دارد .

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه تا زمانی که در مورد این متن ها اطلاع رسانی نشده باشد و مردم جملات بزرگان را نشنیده باشند و زمینه ذهنی از این روایت ها نداشته باشند تمایلی هم به دیدن تئاترهای قوی ندارند.

وی ادامه داد: ما باید تمامی ژانرها را در کنار هم داشته باشیم و مردم بتوانند از میان آنها انتخاب کنند.

تقی پور با اشاره به اینکه بخش غم نان هم برخی مواقع باعث می شود که کار متفاوتی انجام نشود، گفت: به هر حال من تئاتری باید برای ارتزاق خودم پول دربیاورم و در شرایط امروز می بینم که بدون هیچ روایت و متن و ایده ای و به صرف خنده پول برای ارتزاق درمی‌آورم و به همین خاطر به دنبالش می روم.

این بازیگر تئاتر که این روز ها در نمایش "خانه" در تالار فرشچیان روی صحنه می رود با اشاره به اینکه درصد کمی از مردم اصفهان تئاتر می‌بینند، افزود: از جمعیت پنج میلیونی اصفهانی ها تنها پنج هزار نفر تئاتر می بینند، در حالی که اگر تئاترهای قوی را جا بیاندازیم حتی با جمعیت دو هزار نفر و با بلیت ۲۰ هزار تومان هر گروه تئاتری می تواند سرپا باشد.

تقی پور خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانسته ایم غم نان را حل کنیم و این سوال پیش می آید که چرا سهم امور فرهنگی ارگان ها به تئاتری ها نمی رسد.

کد خبر 380578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.