با حقابه گاوخونی، کشت تابستانه راه می‌اندازند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش سازگاری با کم آبی با انتقاد از تخصیص ندادن حقابه تالابها گفت: سال گذشته تصویب کردیم که خارج از استان های شمالی کشور برنج کاشته نشود، امسال کمی بارندگی شده با حقابه گاوخونی کشت تابستانه در اصفهان راه می اندازند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری عصر روز چهارشنبه پنجم تیرماه در همایش ملی سازگاری با کم آبی که در وزارت نیرو برگزار شد، با انتقاد از سیاست ها و رفتارهای نسل حاضر اظهار کرد: کشور ما حدود هفت هزار سال قدمت دارد، اما بدترین نسل و بی رحم ترین امانت دار، نسل ما بوده است. همه چیز، از منابع آبی تا منابع ژنتیک و جنگل ها را تاراج کردیم و کشور را تبدیل به کشوری یکبار مصرف کردیم.

 وی با بیان اینکه وظیفه سازمان محیط زیست، حفظ محیط‌زیست موجود برای نسل فعلی و نسل های بعد است، افزود: اما با توجه به خطاهای سیاستگزارانه و عملکردی موجود، برای نسل فعلی و نسل بعد چیزی باقی نگذاشته ایم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسأله کم آبی در کشور گفت: جامعه ما جامعه فراموشکاری است، سال گذشته در همین ستاد سازگاری با آبی تصویب کردیم که برنج در خارج از شمال ایران کشت نشود، امسال کمی بارندگی شده، با حقابه گاوخونی کشت تابستانه در اصفهان راه می اندازند یا در استان فارس در حال کشت برنج در بالا دست هستند و با اختصاص ندادن حقابه به دریاچه بختگان، فلامینگوها در شوره زار بختگان تلف می شوند.
 وی تصریح کرد: هنوز تخصیص حقابه محیط زیست را به رسمیت نمی‌شناسیم و به منابع پایه ای رحم نمی‌کنیم .
 کلانتری در ادامه با انتقاد از تاثیر شرکت های تجاری و صنعتی در سیاست گذاری های کشور گفت: در پانزده روز گذشته هشت روز هوای ناسالم به دلیل ُازُن داشتیم که علت اصلی آن مشکل در عملکرد موتورسیکلت ها و ماشین های پرمصرف داخلی است.
وی ادامه داد: مسأله توجه به  تولید داخلی و افزایش آن هم تا زمانی قابل قبول است که سلامت مردم و محیط زیست به خطر نیافتد. وظیفه ما ارتقای وضعیت محیط زیستی مردم است و مردم باید از حقوق شهروندی خودشان مطلع باشند.

 رییس سازمان محیط زیست، در خصوص روند احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: اگر با یک تصمیم راهبردی، این دریاچه احیا نمی‌شد، ۱۳ میلیارد تُن نمک دریاچه باعث طوفان نمکی می شد و علاوه بر تخلیه تبریز، باید حدود ۱۶ میلیون آواره از شمال شرق کشور تا زنجان و تهران می آمدند، که به دلیل روند احیای دریاچه این اتفاقات نیافتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی و اولین جشنواره ملی آب به میزبانی وزارت نیرو و به همت معاونت آموزش و مشارکت های مردم سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته صرفه جویی در روزهای سوم تا پنجم تیرماه، با شعار "رونق کسب و کارهای سازگار با کم‌آبی" برگزار شد. در آیین اختتامیه این همایش از برگزیدگان و صاحبان طرح ها و ایده های برتر تقدیر شد.

کد خبر 380570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.