۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
کباب گلپایگان ثبت ملی شد

گلپایگان_رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: مهارت پخت کباب گلپایگان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهار کرد: شهرستان گلپایگان بیش از ۵۰ اثر ناملوس دارد که تاکنون سه اثر آن در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: ثبت مهارت و دانش طبخ کباب گلپایگان در فهرست  میراث ناملوس از سال گذشته در دستور کار میراث فرهنگی این شهرستان قرار گرفت و سرانجام در شورای سیاستگذاری میراث ناملموس کشور که  پنجم تیرماه در استان اردبیل برگزار شد به تصویب رسید.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان خاطرنشان کرد: دومین جشنوراه کباب گلپایگان در روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه در این شهرستان برگزار و از شماره ثبتی آن رونمایی خواهد شد.

وی  یادآور شد: آش حلیم گلشهر، منبت و کباب گلپایگان سه میراث ناملموس شهرستان هستند. منبت گلپایگان سال ۹۱ به شماره ۷۶۴ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: آش حلیم حسینیه قدیم گلشهر با قدمت حدود ۳۰۰ سال جزء آیین‌ها و سنت‌های شهرستان محسوب می‌شود که سال گذشته در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است، اما هنوز شماره ثبتی آن ابلاغ نشده است.

قانونی گفت: گویش‌ها، غذاهای محلی، آداب و رسوم مراسمات مذهبی از میراث ناملموس فراموش شده این شهرستان هستند.

کد خبر 380564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.