افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف "استاتین‌ها"

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد مصرف کنندگان داروهای "استاتین" دو برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری افراد برای کاهش سطح کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و بیماری عروق کرونر قلب از داروهای "استاتین" (statins) استفاده می‌کنند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف این داروها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

گروهی از محققان دانشگاه دولتی "Ohio" در آمریکا به منظور پی بردن به تاثیر مصرف استاتین‌ها بر روند بیماری دیابت، داده‌های پزشکی چهار هزار و ۶۸۳ فرد را که در آغاز مطالعه به دیابت مبتلا نبودند اما در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ انجام شد؛ ۷۵۵ نفر از شرکت‌کنندگان در شروع تحقیق داروی استاتین مصرف می‌کردند. محققان عواملی مانند جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون، شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر افراد و تعداد دفعات مراجعه بیماران به پزشک را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مصرف‌کنندگان داروهای استاتین، دو برابر  بیشتر از سایر افراد به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند. همچنین افرادی که بیش از دو سال این دارو را مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر  از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. بنابراین طولانی شدن مدت زمان مصرف داروی استاتین منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود. 

به گفته محققان، داروی استاتین برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی بسیار مفید است اما مصرف کنندگان نباید آن را به طور ناگهانی متوقف کنند بلکه لازم است در مورد اثرات مثبت و منفی این دارو با پزشک خود مشورت کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetes Metabolism Research and Reviews منتشر شده است.

کد خبر 380540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.