برنامه راهبردی اصفهان برای شهر دوستدار کودک مشخص شد

رییس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی مرکز اطلاع رسانی و امور بین المللی وزارت کشور گفت: فرآیند شهر دوستدار کودک یک فرآیند دگرگون سازی است که در طولانی مدت اتفاق می‌افتد و اداره‌ای تحت عنوان اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری نقش هماهنگ کنندگی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه جوانی ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه تهیه پیش نویس برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک اظهار کرد: کودکانی که در فضایی سالم و مناسب همراه با آموزش رشد می‌کنند قطعا سالم و بالنده خواهند بود پس سرمایه گذاری برای کودکان از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... پرسود است چراکه نتایج آن کل جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: این جلسه نخستین جلسه فنی و اجرایی برای شهر دوستدار کودک در اصفهان است و همه حاضران در این جلسه جز شرکایی هستند که شهر اصفهان می‌تواند فرآیند شهر دوستدار کودک را با آنان طی کند.

رییس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی مرکز اطلاع رسانی و امور بین المللی وزارت کشور عنوان کرد: شورای اجرایی و کمیته راهبری متشکل از اعضایی از تمامی معاونت‌های شهرداری، دستگاه‌های مرتبط با موضوع کودکان از جمله بهزیستی، آموزش و پروش، هلال احمر و بخش‌های خصوصی،  نهادهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاه است که همه این اعضا در فرآیند تهیه پلن اکشن شهر دوستدار کودک نقش بسیار مهمی دارند.

وی تصریح کرد: اداره شهر دوستدار کودک با کمک و راهنمایی وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و یونیسف عملی می‌شود و با استفاده از راهبردها، برنامه‌های آن تهیه خواهد شد.

جوانی خطاب به اعضای حاضر  کمیته راهبری، گفت: مطالعاتی در زمینه راهبردها در قالب جلساتی برگزار می‌شود تا همه اعضا نظرات خود را اعلام کنند و هرکدام از شما می‌توانید با توجه به برنامه‌ها،  اهداف و چشم اندازی که دارید و براساس فعالیت‌ها و طرح‌های خود برای کودکان همکاری لازم را داشته باشید.

وی ادامه داد: زمانی که این راهبردها با نظر همگان تدوین و تصویب شد، مورد نظر شهردار اصفهان نیز قرار می‌گیرد.

رییس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی مرکز اطلاع رسانی و امور بین المللی وزارت کشور افزود: نقشه راه تصویب شده برای وزارت کشور نیز ارسال می‌شود و کمیته راهبری ملی نتیجه پلن شهر دوستدار کودک را بررسی و چنانچه نیاز به تغییری داشته باشد به اعضای کمیته راهبری اعلام می‌کند، پس از آن، شهر آغاز به اجرای اکشن پلن یا پلن راهبری خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این زمان تفاهمنامه‌ای میان وزارت کشور و شهرداری امضا می‌شود که بر اساس این تفاهم نامه شهرداری موظف شده تا این اکشن پلن را اجرا کند، پس از تایید و امضای اکشن پلن اعضای کمیته راهبری کاندیداتوری شهر دوستدار کودک را کسب می‌کنند و لوگوی اصفهان به عنوان کاندید شهر دوستدار کودک اخذ می‌شود.

جوانی تاکید کرد: در این مرحله اعضای اجرایی کمیته راهبری وارد فرآیند اجرایی شهر دوستدار کودک می‌شوند که بازه زمانی آن یک سال و نیم به طول انجامیده و تا سال ۱۴۰۰ خواهد بود، سپس برنامه پیگیری و با کمک شهرداری برنامه‌ای تا سال ۱۴۰۵ برای شهر دوستدار کودک در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از اخذ کاندیداتوری شهر دوستدار کودک، مرحله پایش و ارزیابی فعالیت‌ها توسط کمیته راهبری ملی انجام می‌شود و چنانچه این فرآیند به درستی انجام و شاخص‌های مدنظر اصلاح شود اصفهان به شهر دوستدار کودک خواهد پیوست.

رییس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی مرکز اطلاع رسانی و امور بین المللی وزارت کشور تصریح کرد: تشکیل اتاق فکر در کنار شورای راهبری پیشنهاد مناسبی است تا کسانی که در حوزه های اجتماعی،  فرهنگی و روانشناختی مربوط به کودکان تخصص دارند به این شورا کمک کنند البته با توجه به گستردگی شورای راهبردی تصمیم گیری در ارتباط با موضوع سخت است بنابراین نهایتا باید ۱۵ تا ۲۰ دستگاه در این شورا وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دفتر امور بانوان در استان و در سطح کشور عضو کنوانسیون حقوق کودک هستند، افزود: یکی از شرکای اصلی اجرایی در دفتر زنان و خانواده وزارت کشور هستند و در این راستا مشاور وزیر در امور خانواده نیز در این جلسات شرکت کرده و پیگیر موضوع شهر دوستدار کودک هستند.

جوانی عنوان کرد: در تلاشیم تا از پتانسیل‌های موجود در کارگروه‌های خانواده و کارگروه‌های اجتماعی استفاده کنیم تا روند اجرایی فعالیت‌ها تسهیل شود و چنانچه نیاز به الزامات قانونی بیشتری برای ملزم کردن دستگاه ها به اجرای طرح داشته باشیم، بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی گفت: مشارکت کودکان در همه این مراحل حائز اهمیت است چون تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای کودکان انجام می‌شود و آنان باید در این ارتباط نظر بدهند.

رییس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی مرکز اطلاع رسانی و امور بین المللی وزارت کشور با اشاره به لزوم مشارکت کودکان در همه مراحل، خاطر =نشان کرد: شورای شهر کودک با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان شکل گرفته تا کودکان نظرات خود را به هر نحوی بیان کنند تا از نظرات آنان استفاده شود.

شهرداری اصفهان در تمام حوزه‌های مرتبط با مسائل شهری پیشرو است

در ادامه این نشست سیداحمد حسینی‌نیا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نوع نگاه به کلانشهرها باید تغییر کند، اظهار کرد: باید بپذیریم کلانشهرها به بلوغ فکری، علمی و اجرایی رسیده‌اند و ما می‌توانیم مباحث بسیاری را از پایتخت به کلانشهرها به ویژه اصفهان ارجاع دهیم؛  در حوزه‌های مرتبط با مسائل شهری که در جلسات کلانشهرها مطرح می‌شود اصفهان به عنوان پایلوت کار یک گام از سایر شهرها جلوتر است و اقدامات خود را آغاز کرده که این افتخاری برای اصفهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بودجه اختصاصی برنامه شهر دوستدار کودک سه میلیارد تومان است، افزود: همفکری، همراهی و حمایت اعضای شورای شهر در حوزه شهر دوستدار کودک بسیار خوب است،  اگر حمایت‌های اعضای شورای شهر نبود بودجه‌ای از شهرداری برای اختصاص به موضوع شهر دوستدار کودک تعلق نمی‌گرفت.

حسینی‌نیا با تاکید بر اینکه نگاه مدیریتی بالا به پایین باید اصلاح شود، ادامه داد: اگر مدیران رده بالا به ما اعتماد نکنند، کاری پیش نمی‌رود.

کد خبر 380511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.