شناسنامه ژنتیک ۷۴۰۰ مجرم سابقه‌دار ثبت شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: درسال گذشته هفت هزارو۴۰۰ نمونه ژنتیکی مجرمان سابقه دار و خطرناک انجام و چهارهزار پروفایل ژنتیکی استخراج شده و دربانک هویت ژنتیک ایرانیان و در قالب نرم افزاری ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلیمانی‌پور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) پنجم تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه پزشکی قانونی به عنوان سازمان تخصصی و کارشناسی شفاف‌سازی و روشن کردن فضای حاکم بر پرونده‌های قضایی مرتبط با موضوعات پزشکی است.

وی افزود: این سازمان در نظر دارد فرایند صدور قانون برای احکام قضایی را هموار کند، این نهاد به عنوان بازوی کارشناسی وظیفه شفاف‌سازی موضوعات پزشکی پرونده‌های قضایی برای رسیدگی بهتر و صدور رای عادلانه را دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی  استان اصفهان با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های قضایی برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی ارسال می‌شوند، ادامه داد: معاینان بالینی از عمده‌ترین فعالیت‌های پزشکی قانونی است که بین ۷۳ تا ۸۴ درصد از پرونده‌ها را شاممل می‌شود.

افزایش ۱۰ درصدی مراجعات نزاع استان اصفهان

وی تعداد پرونده‌های معاینات بالینی مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان در سال ۹۷ را  ۱۳۰هزارپرونده اعلام کرد و افزود: تعداد این پرونده‌ها نسبت به سال ۹۶ حدود هفت درصد رشد داشته است.

سلیمانی‌پور بیشترین مراجعات حوزه معاینات بالینی را مربوط به ضرب و جرح و نزاع دانست و گفت: درسال ۹۷ بیش از ۴۱ هزارپرونده در این خصوص در حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی بررسی و اعلام نظر کارشناسی شده است که متأسفانه این رقم رشد ۱۰درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بخشی از حوزه معاینات بالینی مربوط به ضرب و جرح غیرعمدی درسوانح ترافیکی است که در این زمینه ۲۷ هزارپرونده بررسی شده است و در این زمینه نیز شاهد افزایش ۸.۴ درصدی پرونده‌ها نسبت به سال ۹۶ بوده‌ایم.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان بعد از تهران بیشترین عملکرد را درحوزه معاینات بالینی کشور داشته است.

معاینه ۳۳۰۰ جسد در پزشکی قانونی اصفهان

وی همچنین به معاینه سه هزار و ۳۰۰ جسد در سال گذشته در سالن‌های تشریح پزشکی قانونی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: علت مرگ یک سوم از اجساد معاینه شده مرگ طبیعی بوده است، همچنین بیشترین و شایع‌ترین دلیل مرگ‌های غیرطبیعی حوادث و مهم‌ترین آن سوانح ترافیکی است.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی شده است، ادامه داد: همچنین در سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۵۰ پرونده قصور پزشکی و پرونده‌هایی در زمینه موضوعات پزشکی و پزشکی قانونی را درطی سال گذشته بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه در بخش آزمایشگاه‌ها در سال گذشته ۳۰ هزار نمونه برداری در آزمایشگاه سم‌شناسی انجام شده است، ادامه داد: همچنین هفت هزار و ۵۰۰ لام نمونه بافتی در آزمایشگاه آسیب‌شناسی مراکز پزشکی قانونی در سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

۱۵۰۰ آزمایش ژنتیک در سال گذشته انجام شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین یک هزارو۵۰۰ پروفایل ژنتیکی استخراج و بعد از بررسی اظهارنظر کارشناسی شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است و در آزمایشگاه فرولوژی پنج هزارنمونه برای اعلام نظر کارشناسی بررسی و نتایج آن به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

سلیمانی پور با اشاره به هدف گذاری مجموعه پزشکی قانونی استان اصفهان و اهداف پیش بینی شده همچنین مسیردسترسی به تحقق اهداف گفت: هدف مهم مجموعه پزشکی قانونی استان پاسخگویی علمی، صریح و قانونی به مراجع قضایی است و مجموعه پزشکی قانونی استان سعی کرده در کمترین زمان ممکن و با حداکثر رعایت حقوق شهروندی و حفظ شأن و کرامت انسانی به کارخود ادامه دهند.

وی ادامه داد: پاسخگویی صریح و قانونی به سؤالات و استعلامات مراجع قضایی درخصوص پرونده‌های پزشکی اهمیت زیادی دارد و ما سعی کرده‌ایم وظیفه خود را در کوتاه‌ترین زمان با رعایت کرامت و احترام برای مراجعه کنندگان انجام دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اقدامات مقدماتی برای دسترسی به اعلام نظرصریح، قانونی و علمی درپزشکی قانونی استان اصفهان انجام شده است.

سلیمانی پوربا اشاره به تنظیم اسناد کنترل کیفی و تضمین کیفی ادامه داد: در این ارتباط اسنادی درحوزه تخصصی تهیه کرده‌ایم و سعی داشتیم عملکرد حوزه تخصصی مبتنی براسناد باشد تا پاسخگویی در قسمت‌های مختلف براساس اسناد کیفی و دستورالعمل‌های مشخص‌های و SOP انجام شود.

وی افزود: تنظیم چک لیست‌ها مبتنی براسناد کنترل کیفی و تضمین کیفی موجب شده تا نحوه پاسخگویی در حوزه تخصصی به صورت دوره ایی مورد بررسی قرارگیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در این باره توضیح داد: کنترل و بازرسی دوره‌ای و مداوم درجهت اظهارنظر باکیفیت و کارشناسانه انجام شده است، همچنین نتایج جمع‌آوری شده از چک لیست‌ها و ارزیابی آن‌ها موجب شده تا این نتایج بازدهی آموزشی برای همکاران به جهت شرکت دردوره‌های مختلف داشته باشد و نکات آموزشی به همکاران منتقل شده تا درصورت وجود مشکلی درهرکدام از حوزه‌های تخصصی نقطه ضعف موجوداصلاح شود.

وی با اشاره به اهمیت کرامت به مراجعه کنندگان و رعایت حقوق شهروندی همینطور کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: طی چندسال اخیر فرایندهای اداری منتهی به صدور اظهارنظر کارشناشی به طورمداوم بازنگری و اصلاح شده است تا مطابق با نیازهای موجود باشد، البته فضای فیزیکی دراختیار پزشکی قانونی استان اصفهان مطابق با شرح وظایف نیست اما سعی خود را داریم تا فرایندهای اداری تاحد ممکن اصلاح شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای حفظ کرامت مراجعه کنندگان و رعایت حقوق شهروندی گفت: اطلاع رسانی و شفاف‌سازی، حضور میزخدمت، تهیه رونوشت از مدارک و مستندات، مذاکره با دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه علوم پزشکی برای دسترسی به مستندات بالینی، استفاده از اتوماسیون‌های اداری و نرم افزارهای تخصصی، بررسی معاینات در تالارتشریح از جمله اقدام انجام گرفته برای ارتقاء خدمات سازمان پزشکی قانونی و حفظ کرامت مراجعه کنندگان است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان اضافه کرد: پزشکی قانونی استان اصفهان طی چندین سال متوالی در بین ادارات استان حائز رتبه برتر درشاخص اختصاصی شهید رجایی شده است و رتبه عالی را در صیانت از حقوق شهروندی و رعایت و تکریم مراجعه کنندگان براساس ارزیابی سازمان برنامه و بودجه داشته است.

سلیمانی پور با اشاره به حوزه بانک هویت ژنتیکی ایرانیان و اهمیت آن افزود: این بانک هویت ژنتیکی براساس قانون برای شناسایی مجرمان خطرناک که پرونده‌های آنان در سازمان قضایی بررسی شده به کارگرفته می‌شود، براین اساس فرمول ژنتیکی مجرمان سابقه دار و خطرناک استخراج و دربانک ژنتیک ایرانیان در قالب نرم افزاری نگهداری می‌شود البته این قابلیت تنها در کشورهای توسعه یافته قابل دسترس بود اماهم اکنون در ایران نیز از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این بانک ژنتیکی موجب شناسایی سریع مجرم شده و حتی اثربازدارندگی دارد زیرا براساس یک اصل علمی حضور متهم درصحنه جرم آثار و واقایع بیولوژیکی به همراه دارد بنابراین امکان دارد متهم و مجرم ازارتکاب جرم و جنایت خودداری  کند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: مقایسه آثاربیولوژیکی موجود درصحنه جرم با اطلاعات ژنتیکی جمع آوری شده این امکان را به دستگاه قضایی می‌دهد تا متهم و مجرم را سریعاً شناسایی کنند، اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان براساس اظهارنظر بانک هویت ژنتیک ایرانیان رتبه برتر آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی را در سطح کشور کسب کرده است.

سلیمانی پور تصریح کرد: درسال گذشته هفت هزار و۴۰۰  نمونه ژنتیکی مجرمان سابقه دار و خطرناک انجام و چهارهزار پروفایل ژنتیکی استخراج شده و دربانک هویت ژنتیک ایرانیان و در قالب نرم افزاری ذخیره شده است.

وی گفت: اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان در زمینه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز حائز رتبه برتر شده‌ است و چندین طرح و مقاله با شاخص ISI انجام و درمجلات داخلی و خارجی به چاپ رسیده است، همچنین طرح‌های تحقیقاتی و مقاله‌ها در زمینه حوزه‌های پزشکی قانونی به صورت پوسترویا به شکل سخنرانی توسط همکاران درداخل و خارج از کشور ارائه شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی این سازمان درزمینه تعاملات و آشناشدن سایرهمکاران باجنبه حقوقی و قانونی رشته خود برای رسیدن به درک مشترک جنبه‌های پزشکی و قانونی انجام گرفته است.

آخرین وضعیت پروژه گورت

سلیمانی پور با اشاره به محدودیت فضای فیزیکی پزشکی قانونی شهرستان اصفهان گفت: نزدیک به هشت سال گذشته عملیات اجرایی پروژه‌ای در منطقه گورت برای احداث مجموعه بزرگ پزشکی قانونی شهرستان اصفهان انجام شده که البته پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته است، این ساختمان در نزدیکی آرامستان باغ رضوان درحال احداث است و باتوجه به وسعت و بزرگی پروژه بسیار از محدودیت‌های فضایی فیزیکی که هم اکنون درپزشکی قانونی شهرستان اصفهان وجود دارد برطرف می‌شود.

وی با اشاره به رونداجرای پروژه احداث ساختمان جدید پزشکی قانونی شهرستان اصفهان درگورت تصریح کرد: بخش آزمایشگاه‌های چهارگانه و بخش معاینات از نظر معماری تکمیل شده است اما تجهیزات وتأسیسات موتورخانه هنوز تکمیل نشده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تأکید کرد: طی ملاقاتی که با استانداراصفهان و مسئولان استان ازجمله رییس دادگستری اصفهان، دادستان اصفهان و نماینده ولی فقیه داشته‌ایم درخواست شده تا شرایط و محدودیت‌های بودجه درنظر گرفته شود تا شاهد تخصیص بودجه مناسبی برای تکمیل پروژه ساختمان پزشکی قانونی شهرستان اصفهان در گورت باشیم و چنانچه اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند این پروژه قابلیت بهره برداری را دارد.

سلیمانی پور ادامه داد: واحد تشریح و آزمایشگاه‌های ساختمان کنونی پزشکی قانونی قابلیت انتقال به سازمان جدیدالاحداث را دارد، احداث این ساختمان جدید درزیربنایی با مساحت ۱۰هزارمترمربع درحال انجام است و فازاول به این ساختمان بنابرقراردادی که اوایل سال ۹۷ با پیمانکار منعقد شده است درحال انجام است اما باتوجه به جهش قیمت ارز هزینه‌های مربوط تا چهاربرابر شده و بودجه مورد نیاز برای اتمام پروژه با محدودیت روبرو است این درحالی است که درصورت بهره برداری از ساختمان جدید پزشکی قانونی شهرداری اصفهان خدمات ارائه شده آسان‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساختمان کنونی پزشکی قانونی درسال ۱۳۶۴ افتتاح شد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم مشکلات موجود درسر راه تأمین بودجه و شرایط خاص کشور تخصیص اعتبار خوبی برای اتمام پروژه پیش بینی شده است که درصورت تخصیص پروژه مورد نظر به بهره برداری می‌رسد، براساس برآورد شرکت مشاورطرح ۳۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه نیاز است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر نحوه رسیدگی به پرونده‌های کودک آزاری گفت: درصورت شکایت مراجع قضایی و یا شک همکاران دربخش های پزشکی مبنی بر کودک آزاری مستندات به مراجع قضایی ارسال و دستور آنان اطلاعات برای بررسی بیشتر به مجموعه پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

سلیمانی پور ادامه داد: چنانچه آثار سوختگی التیام یافته یا شکستگی‌های التیام یافته، کاهش وزن مفرط یا شواهد سوء تغذیه مشاهده شود توسط کارشناسان سازمان مورد بررسی قرار گرفته و اظهار نظر کارشناسی می‌شود و نتایج به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

وی افزود: محتوا و فتوای رسیدگی به موضوعات کودک آزاری با سایر پرونده‌ها یکسان است و چنانچه شواهدی مبنی بر آزارکودک در زمان مراجعه یا زمان‌های گذشته احراز شود، نتایج برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده تا اقدام لازم انجام بگیرد.

کد خبر 380510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.