تاثیر مصرف قهوه بر ابتلا به ام اس/ وارفارین در لیست واردات فوریتی غذا و دارو

رابطه سلامت دهان و دندان با بیماری‌های مرگبار، تشخیص فقر ویتامین ها از روی پوست صورت، مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به ام اس، وارفارین در لیست واردات فوریتی سازمان غذا و دارو و تاثیر یک ترکیب آنتی‌باکتریال بر سلامت استخوانِ زنان ار در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود وارفارین در بازار دارویی کشور اظهار کرد: وارفارین در لیست کمبودهای دارویی سازمان غذا و دارو قرار دارد.

وی افزود: ما پیش از این نیز کمبود وارفارین داشتیم اما کمبود آن برطرف شده بود ولی مجددا دچار کبود شدیم و این دارو در لیست واردات فوریتی قرار گرفت.

شعیبی با تاکید بر اینکه وارفارین در داروخانه‌ها وجود دارد، گفت: بیماران می‌توانند با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بر قرار کنند تا وارفارین در آن موجود است به آن‌ها معرفی کنند.

سخنگوی سازمان غذا و داروتاکید کرد: وارفارین برای بیمارانی که غلظت خونی دارند به منظور پیشگیری از لخته خون در عروق به ویژه در بیماران قلبی و عروقی تجویز می‌شود.

رابطه سلامت دهان و دندان با بیماری‌های مرگبار

برای بسیاری از ما هدف اصلی از رعایت بهداشت دهان و دندان پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و پرهیز از بوی بد دهان است که می‌تواند موجب خجالت و شرمساری ما شود اما شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که تلاش‌های شما برای حفظ سلامت مطلوب دهان و دندان همانند دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مرگبار نیز کمک کند.

سلامت دهان و دندان با سلامت کلی انسان در ارتباط است. گاهی اوقات، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نشانه‌ای از در معرض خطر بودن سلامت بدن شما محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از بیماری‌های مرگبار که با سلامت ضعیف دهان و دندان مرتبط هستند، بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری آلزایمر

آیا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به طور منظم ورزش می‌کنید، کتاب می‌خوانید و جدول حل می‌کنید؟ برای کاهش هرچه بیشتر خطر ابتلا به این بیماری ترسناک باید از سلامت دهان و دندان خود نیز به خوبی مراقبت کنید. برخی پژوهش‌ها پیوندی بین بیماری آلزایمر و بیماری لثه را نشان داده‌اند. در واقع، نوعی باکتری به نام Porphyromonas Gingivalis مرتبط با بیماری لثه در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نیز مشاهده شده است.
همچنین در یک پژوهش مشخص شد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که برای ۱۰ سال به بیماری لثه مبتلا بوده‌اند، دو برابر بیشتر است.

دیابت

آیا می‌دانستید که بیماری دیابت می‌تواند به سلامت کلیه‌ها، اعصاب، چشم‌ها و دهان شما آسیب وارد کند؟ زمانی که شرایط بیماری دیابت مدیریت نمی‌شود، سطوح بالای قند خون در بزاق انسان به باکتری‌ها مضر اجازه رشد در دهان را می‌دهد. باکتری‌های مضر موجب تشکیل پلاک می‌شوند که این شرایط نیز می‌تواند به بوی بد دهان، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری لثه منجر شود.

افراد بسیاری در جهان از ابتلا به بیماری دیابت آگاه نیستند، بر همین اساس، اگر از بیماری لثه یا دیگر مشکلات دهان و دندان رنج می‌برید، انجام آزمایش برای بررسی ابتلا به این بیماری ضروری است.

بیماری قلبی

مطالعات متعدد پیوند بین سلامت ضعیف دهان و دندان و خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نشان داده‌اند. طی یک مطالعه، پس از تجزیه و تحلیل داده‌های تقریباً یک میلیون نفر و در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و سن، پژوهشگران همچنان شاهد ارتباط بین از دست دادن دندان و بیماری سرخرگ کرونر بودند.

دلیل اصلی ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری قلبی به طور دقیق مشخص نشده است، اما چندین نظریه در این زمینه وجود دارند. بنا بر یکی از این نظریه‌ها، باکتری‌های مضر از طریق جریان خون به قلب سفر کرده و موجب التهاب و تشکیل لخته‌های خون می‌شوند.

سرطان

مشخص است که سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند خطر سرطان دهان را افزایش دهد، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است با انواع دیگری از سرطان نیز مرتبط باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد بیماری‌هایی که بافت اطراف دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند در ظهور سرطان پانکراس نقش دارند.

افزون بر این، بیش از یک سوم بیماران مبتلا به سرطان با شرایطی مواجه می‌شوند که دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله زخم‌های دهانی، خشکی دهان، عفونت‌ها، فک درد و حساسیت لثه. بر همین اساس، حفظ سلامت دهان و دندان می‌تواند به کاهش خطر سرطان و مدیریت انواع مختلف سرطان کمک کند.

ناباروری

سلامت دهان و دندان می‌تواند بر باروری هم در زنان و هم مردان اثرگذار باشد. طی یک مطالعه که چگونگی تاثیر بیماری لثه بر بارداری را مورد بررسی قرار داد، پژوهشگران دریافتند، زنان مبتلا به بیماری لثه نسبت به زنانی که به این بیماری مبتلا نبودند، دو ماه بیشتر طول می‌کشد تا باردار شوند.

پژوهشی دیگر نشان داد که مردان دارای پوسیدگی دندان و بیماری لثه از سلامت اسپرم و مایع منی ضعیف برخوردار هستند. هدف از این مقاله ایجاد ترس و وحشت در شما نیست، اما بر اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان تاکید دارد که می‌تواند حتی نجات بخش زندگیتان باشد.

پس حداقل دو بار مسواک زدن دندان‌ها در روز، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی شرایط دهان و دندان‌های خود را فرموش نکنید.

قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به ام اس می شود

محققان دریافتند مصرف قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس می انجامد.

پژوهش های پیشین نشان داده بود که مصرف قهوه به کاهش خطر بیماری های پارکیسنون و آلزایمر می انجامد. این بار پژوهشگران به سراغ نقش قهوه در کاهش خطر بروز ام. اس رفته و به یافته های جالبی رسیدند.

پژوهشگران به بررسی مجدد مطالعه ای که بر روی ۱۶۲۹ فرد مبتلا به ام. اس و ۲۸۰۷ فرد سالم در سوئد و نیز مطالعه ای دیگر بر روی ۱۱۵۹ فرد مبتلا به این بیماری و ۱۱۷۲ فرد سالم در ایالات متحده پرداختند.

در این مطالعات، میزان مصرف قهوه در میان افراد مبتلا به ام. اس یک و پنج سال پیش از بروز علائم این بیماری مورد بررسی قرار گرفت. البته در پژوهش مربوط به سوئد، ده سال پیش از بیماری نیز مورد بررسی قرار گرفته بود. این میزان با مصرف قهوه توسط افرادی که به ام. اس دچار نمی شدند مقایسه شد.

مطالعه انجام شده در سوئد نشان داد که احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که قهوه نمی خوردند از احتمال بروز این بیماری در افرادی که حداقل شش فنجان قهوه در روز مصرف می کردند بیشتر بود. همچنین مصرف قهوه بین ۵ تا ۱۰ سال پیش از بروز علائم بیماری نیز اثرات مثبتی داشت.

در مطالعه آمریکایی نیز مشخص شد احتمال ابتلا به ام. اس در افرادی که قهوه نمی نوشیدند، یک و نیم برابر بیشتر از کسانی که از یک سال پیش از بروز علائم، چهار فنجان (یا بیشتر) قهوه می نوشیدند بود.

تاثیر یک ترکیب آنتی‌باکتریال بر سلامت استخوانِ زنان

کارشناسان سلامت در یک بررسی جدید به مطالعه تاثیر ماده ضد میکروبی "تری‌کلوسان" بر سلامت استخوان زنان پرداختند.

تری‌کلوسان که یک ترکیب شیمیایی مورد استفاده در هزاران محصول پرمصرف و آنتی باکتریال است و برای از بین بردن باکتری‌ها کاربرد دارد می‌تواند به سلامت استخوانی در زنان آسیب وارد کند.

متخصصان چینی در بررسی‌های خود دریافتند وجود سطح بالاتر از معمول تری‌کلوسان در ادرار با کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها همراه است و می‌تواند خطر پوکی استخوان به ویژه در دوره پس از یائسگی را افزایش دهد.

به گفته متخصصان پیش از این تاثیر ترکیب تری‌کلوسان بر تراکم مواد معدنی استخوان در سلول‌ها و حیوانات تایید شده بود و این اولین شواهد بدست آمده از تاثیر مشابه این ترکیب بر بافت استخوانی انسان است.

تری‌کلوسان در انواعی از محصولات از جمله صابون، خمیر دندان و دهان‌شویه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارد.

ازآنجایی که در این بررسی متخصصان به آزمایش روی زنانی پرداختند که در دوران زندگی‌شان در معرض تری‌کلوسان و چندین ماده شیمیایی دیگر قرار داشتند این مطالعه نقش تری‌کلوسان در عارضه پوکی استخوان را تایید نمی‌کند.

طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا ترکیب تری‌کلوسان با کاهس سطح برخی هورمون‌های تیروئید مرتبط است و خطر مقاومت باکتری‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک‌ را افزایش می‌دهد. هرچند، هیچ یک از این خطرات هنوز به طور قطع تایید نشده‌ است.

همچنین یکی از متخصصان آمریکایی از دانشگاه کالیفرنیا در رابطه با نتایج این مطالعه گفت: تاثیر ترکیب تری‌کلوسان بر تغییر زیست شیمی استخوان معقول است.

در این مطالعه متخصصان به بررسی اطلاعات نزدیک به ۱۹۰۰ شرکت‌کننده زن پرداختند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده‌ بود. آنها مشاهده کردند تراکم استخوانی در زنانی که میزان بالایی از ترکیب تری‌کلوسان در ادرارشان وجود دارد کمتر است.  .

فقر ویتامین‌ها را از روی پوست صورت تشخیص دهید

وقتی بدن شما برخی مواد مغذی را از دست می دهد، صورت شما شاید اولین جایی باشد که در مورد این کمبودها به شما هشدار می دهد.

برای پی بردن به کمبود مواد مغذی در بدن، شما نیاز به انجام آزمایش های دوره ای خون دارید. در عین حال می توانید برخی از این کمبودها را از روی صورتتان نیز تشخیص دهید.

کمبود آهنپوسیدگی لب ها یکی از نشانه های کمبود آهن است. نشانه های دیگر عبارتند از خستگی، سرماخوردگی های مکرر و درد زبان. کمبود ریبوفلاوین نیز می تواند خشکی لب ها را به همراه داشته باشد. شما می توانید ریبوفلاوین را از راه مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، پنیر، و بادام به دست بیاورید. آهن نیز در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل های آهن وجود دارد.

کمبود بیوتین یا ویتامین ب ۷: موهای خشک و نازک می تواند به شما هشدار دهند که دچار کمبود این ویتامین هستید. جدا از ریزش مو، نشانه مشخص دیگر کمبود بیوتین صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش های قرمز است. مطالعه ای که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده بیوتین را به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان کرده است. منابع غذایی سرشار از بیوتین شامل بادام زمینی، جگر، برخی سبزیجات، برگ چغندر سوئیسی، تخم مرغ پخته، و زرده تخم مرغ خام است.

کمبود ویتامین سی: ویتامین سی نقش حیاتی در بدن دارد؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبودی سریع زخم ها و حفظ سلامت استخوان ها می شود. به گفته محققان کلینیک مایو، کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه ها می شود. بهبود آرام زخم ها، خشک شدن موها و ایجاد لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم فقر این ویتامین است. اگر هر کدام از علائم فقر ویتامین سی را دارید، میوه ها، سیب زمینی، انواع توت ها، فلفل، بروکلی، اسفناج و مکمل های ویتامین سی را به رژیم تان بیفزایید. مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین سی به زنان و ۹۰ میلی گرم به مردان توصیه می شود.

کمبود یدکمبود این ماده معدنی منجر به چشم های پف آلود می شود و کم کاری تیروئید را نیز به همراه دارد. افرادی که دارای کمبود ید هستند، ناخن های شکننده را تجربه می کنند و ممکن است به راحتی دچار اضافه وزن شوند. شما می توانید در صورت ابتلا به این علائم، مصرف هرچه بیشتر زغال اخته، لوبیای سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست را در نظر داشته باشید.

کمبود امگا ۳خشکی پوست بخصوص در فصل زمستان رایج است. اما اگر پوست شما خشک تر از حد معمول باشد، به آن معنی است که اسیدهای چرب امگا ۳ را به میزان کافی دریافت نمی کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب چین و چروک صورت شما را نیز افزایش می دهد. منابع این اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، دانه های کتان، دانه های چیا و گردو.

کمبود ویتامین ب ۱۲: کمبود این ویتامین در میان گیاه خواران بسیار رایج است. کمبود ویتامین ب ۱۲ اغلب باعث تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی می شود. سایر نشانه ها عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. اگر می خواهید فقر ویتامین ب ۱۲ را درمان کنید، به دنبال مصرف بیشتر ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده باشید. اگر رژیم های غذایی گیاهی را دنبال می کنید، مکمل های ویتامین ب ۱۲ را با مشورت پزشک مصرف کنید.

کد خبر 380505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.