درج تنوع فرهنگی اقوام ایرانی در اطلس مردم‌نگاری سرزمین

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: بارگذاری اطلاعات اطلس مردم‌نگاری سرزمین آغاز شده و در نظر داریم تنوع‌های فرهنگی اقوام ایرانی در این اطلس درج شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، علیرضا حسن زاده در حاشیه شورای ثبت میراث ناملموس کشور تصریح کرد: تدوین اطلس مردم نگاری سرزمین از چندی پیش آغاز شده که فاز نخست با محور نوروز و یلدا بود.

وی افزود: بارگذاری اطلاعات غذا، پوشاک و سیستم های آبیاری شهرها آغاز شده و به زودی اطلاعات تنوع فرهنگی، اخلاق زیست محیطی، اقتصاد و صنعت میراث و مطالعات مربوط به حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله نیز درج می شود.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی اظهار کرد: در طول تاریخ، فرهنگ همواره نقطه اتصال اقوام ایرانی بوده و فرهنگ خاستگاه اقوام ایرانی است که در حین تنوع در بین اقوام می تواند زمینه ساز وحدت  اقوام نیز باشد.

حسن زاده با تاکید به اینکه سازمان میراث فرهنگی به دنبال ثبت میراث معنوی اقوام با رویکرد همگرایی فرهنگی است، اضافه کرد: فرهنگ ایرانی به باغی می ماند که هر گلی بوی خود را دارد و ثبت میراث معنوی مورد تاکید ما است.

وی با بیان اینکه فرایند ثبت به چند هدف کلی توجه دارد، افزود: از جمله نمایش تنوع فرهنگی، تاکید بر عناصر کلیدی هویت فرهنگی ایرانیان با توجه به گستره جغرافیایی و تاکید بر تداوم فرهنگ ایرانی و عناصر میراث ناملموس به مثابه تجربه زنده و پایدار مورد تاکید است.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی معتقد است ثبت و معرفی میراث معنوی می تواند موجب تقویت همدلی تمامی گروه ها و اقوام ایرانی شود.

کد خبر 380502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.