ایران و ماه‌های پربارش در قرن اخیر

تناوب خشکسالی و ترسالی در ایران فراوانی زیادی دارد، این روند نظم چندان مشخصی ندارد و گرایش به سال‌های خشک از سال‌های تر به‌مراتب بیشتر است.  میانگین بارش‌های ماه مارس در ۲۰ سال منتهی به سال پیش ۳۰ میلی متر بود؛  ۱۲ سال کم باران، ۳ سال پرباران و پنج سال در حد میانگین.

به گزارش ایمنا، سامانه‌ای که از دریای مدیترانه و پس از گذشتن و بارندگی شدید در سواحل جنوبی ترکیه وارد بین‌النهرین شده بود، به سامانه‌ای دیگر که از عربستان می‌آمد پیوست و با ورود به ایران تحت تأثیر جریانات مرطوبی که از دریای عرب، اقیانوس هند و خلیج فارس می‌آمد، بارش‌هایی را از عصرگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در نواحی غربی ایران شکل داد. هسته اصلی این سامانه با بارش‌هایی سیل‌آسا بر فراز منطقه‌ای که از جنوب مهران در مرز عراق تا ایلام، اسلامشهر غرب، کرمانشاه و کامیاران و سپس قروه در استان سنندج ادامه داشت، چیزی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر مربع، میلیاردها متر مکعب آب را وارد حوضه کرخه کرد. طی مقاله‌ای که آن را در ادامه می‌خوانید میزان بارش‌های ایران طی دو دوره ۱۰ اسفند ۹۷ تا ۱۱ فروردین ۹۸ و ۱۲ فروردین ۹۸ تا ۱۰ اردیبهشت امسال پرداخته شده است. همچنین میزان بارش‌های سامانه پرفشار گفته شده در حوزه خوزستان و ظرفیت مفید سدهای سه رودخانه کارون، کرخه و جراحی بررسی شده است. این مقاله پیش‌تر در نشریه الکترونیک «شهرگاه» که مجله‌ای تخصصی در حوزه مدیریت شهری است، انتشار یافته.

ایران؛ دومین ماه مارس پر باران در یک قرن اخیر

ماه مارس ۲۰۱۹ که در واقع از ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ را شامل می‌شد، دومین ماه مارس پر باران ایران طی ۱۱۹ سال گذشته بوده است. از قضا سال گذشته، دومین ماه مارس کم بارش در این دوره زمانی رقم خورده بود. 
نمودار زیر، مقایسه بارش‌های ماه مارس در ایران طی سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۹ است. سال  ۱۹۹۶ پر بارش ترین ماه مارس یک قرن اخیر را شاهد بودیم و بارش میانگین کشور به  ۸۱/۴ میلیمتر رسید، معادل  ۱۳۴/۱ میلیارد متر مکعب.


در ماه مارس ۲۰۱۹ میانگین بارش‌ها در کشور به ۷۹/۴ میلیمتر رسید و در واقع بیش از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بارش در سطح کشور صورت گرفت.میانگین بارش‌های ماه مارس در ۱۱۹ سال گذشته معادل ۳۸/۳ میلی‌متر است، میانگینی که بارش ۶۳/۱ میلیارد متر مکعبی را به همراه دارد. نه د یک ماه که بارش حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در یک سال آبی (از اول مهر تا پایان شهریور سال بعد) در ایران بارشی خوب به شمار می‌رود. 
نمودار زیر نشان می‌دهد تناوب سال‌های خشکسالی و ترسالی در ایران فراوانی زیادی دارد، نظم چندان مشخصی ندارد و گرایش به سال‌های خشک از سال‌های تر به مراتب بیشتر است.  میانگین بارش‌های ماه مارس در  ۲۰ سال منتهی به سال پیش ۳۰ میلی متر بود؛  ۱۲ سال کم باران، ۳ سال پرباران و پنج سال در حد میانگین.


از آغاز مهر ماه تا  ۱۱ فروردین (پایان مارس) بارندگی میانگین در ایران به ۲۵۰ میلی‌متر رسید
که این بارش شش‌ماهه از بارش کل سال در ۱۰ سال اخیر بیشتر بوده است

ایران؛ هفتمین ماه آپریل پر باران در یک قرن اخیر

ماه آپریل ۲۰۱۹ یعنی از ۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری، هفتمین ماه آپریل پربارش ۱۰۰ سال گذشته و نهمین آپریل پربارش در ۱۱۹ سال اخیر است. میانگین بارندگی ماه آپریل ۲۰۱۹ در ایران به ۴/۵۱ میلی‌متر رسید که حکایت از بارش ۷/۸۴ میلیارد متر مکعبی بارش در کشور طی این دوره یک‌ماهه دارد. رکورد پربارش‌ترین ماه آپریل در ایران مربوط به سال ۱۹۴۱ / بهار ۱۳۲۰ است که ۱/۷۵ میلی‌متر بارش میانگین کشوری ثبت شده است. 

میانگین بارش‌های ماه آپریل در ایران در ۱۱۹ سال گذشته حدود ۳/۳۱ میلی متر بوده است. بارش های میانگین سالانه در ایران حدود ۲۲۴ میلی‌متر است که ماه آپریل چیزی حدود کمتر از ۱۴ درصد از بارش‌های ‌سالانه کشور را به خود اختصاص می‌دهد. 


از آغاز مهرماه تا  ۱۱ فروردین (پایان مارس) میانگین بارندگی در ایران به ۲۵۰ میلی‌متر رسید
که این بارش شش‌ماهه از بارش کل سال در ۱۰ ساله اخیر بیشتر بوده است.

بارش‌های کم‌سابقه در حوضه‌ کرخه؛ بارش‌های پردامنه در کارون و جراحی

حجم آب رودخانه‌های خوزستان در سال آبی نرمال چیزی حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که در ۷ ماه منتهی به پایان فروردین، ۳۵ میلیارد مترمکعب بوده و پیش‌بینی میشود تا پایان سال آبی (پایان شهریور) به ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد. اگرچه به واسطه حجمی بارش‌های حوضه پرآب تر کارون همچنان بیشتر بود اما تعادل میان این دو حوضه تا حدودی به هم خورد. با اینکه در یک سال نرمال بارش‌های کارون به ۱۸ میلیارد متر مکعب و آورد کرخه به حدود ۶ میلیارد متر مکعب می رسید، تنها در فروردین ماه آورد کرخه ۱۴ و آورد کارون به ۱۸ میلیارد متر مکعب رسید. 

کد خبر 380496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.