روش‌های درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان

مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هدف ایده آل ترک اعتیاد کامل با روشهای صحیح است اما در عین حال کاهش رفتارهای پر خطر با جایگزینی داروهای مجاز بجای مواد غیر قانونی مد نظر است و گام اول در درمان اعتیاد کاهش این رفتارهای پرخطر  است.

امیر حسین شیرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هدف از درمان اعتیاد مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی در قدم اول کاهش رفتارهای پرخطر است، اظهار کرد: برخی از بیماران معتاد برای تهیه و روش مصرف و موارد دیگر امکان بروز  رفتارهای پر خطری را دارند بنابراین گام  اول در درمان اعتیاد کاهش این رفتارهای پرخطر  است.

وی با تاکید به اینکه کاهش رفتارهای پرخط وابسته  به تشخیصی است که درمانگر برای بیمار تعیین می کند، افزود: ابتدای کار جایگزینی ماده ای کاملا قانونی به جای ماده غیرقانونی صورت می گیرد که از نظر پزشکی و علمی اثبات شده است تا  قابل رصد و پایش و با عوارض جسمی حداقلی باشد و بعد از اینکه جاگیزینی صورت گرفت با توجه به وضعیت  بیمار معتاد ترک اعتیاد کامل بریا او انجام می شود.

این روانپزشک تصریح کرد: هدف ایده آل ترک اعتیاد کامل با روشهای صحیح است اما در عین حال کاهش رفتارهای پر خطر با جایگزینی داروهای مجاز بجای مواد غیر قانونی مد نظر است.

مجوز مراکز مداخله در درمان اعتیاد

وی با اشاره به اینکه ارایه مجوز مراکز مداخله در درمان اعتیاد تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی  و سازمان بهزیستی است، اظهار کرد: مراکز ترک اعتیاد درمان سوء مصرف مواد مراکزی هستند که مجوز برای درمان اعتیاد را  از دانشگاه علوم پزشکی می گیرند که همه این مراکز باید مجوز فعالیت شان را به دیوار نصب کنند و مراجعه کنندگان می توانند این مورد را مد نظر قرار دهند.

شیرانی با بیان اینکه مراکز نگهداری موقت از  مراکز درمانی هستند که زیر مجموعه سازمان بهزیستی فعالیت دارند، گفت: این مراکز درمانی بر اساس پروتکل های سازمان بهزیستی بیمار را تحت درمان قرار می دهند.

مدیر مراکز تشخیصی و درمانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اکنون در مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد ۷۱ هزار ۴۵۸ مورد تحت درمان هستندکه این افراد روش های درمان متفاوتی را دارند و در ۳۴۲ مرکزدرمانی بخش خصوصی و دولتی در کل استان بجز کاشان این روش های درمانی انجام می شود.

این روانپزشک اضافه کرد: این مراکز مجاز هستند  و زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی افراد بالای ۱۸ سال را تحت درمان قرار  می دهند. در بین این مراکز ۲۳ مرکز دولتی هستند که هفت مرکز دولتی در شهر اصفهان و بقیه در شهرستان ها مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید به انجام اقدامات لازم برای درمان اعتیاد در گروه کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به اینکه روش درمانی اعتیاد افراد زیر ۱۸ سال متفاوت است برای درمان اعتیاد این افراد مراکز خاصی تعیین  شده است. اکنون در بیمارستان نور علی اصغر در روزهای شنبه و دوشنبه و بیمارستان فارابی در روزهای یکشنبه و پنجشنبه راونپزشکان و فوق تخصص کودک و نوجوان مشغول به خدمت رسانی هستند.

وی ادامه داد: اکنون این اطلاع رسانی در سطح آمورش و پرورش استان هم صورت گرفته است و اگر فردی نیاز به بستری شدن داشته باشد به تازگی یک بخش مناسب و استاندارد در بیمارستان مدرس برای درمان این نوع بیماران و بستری شدن آنها تعبیه شده است.

شیرانی درباره هزینه های پرداختی برای بیماران در مراکز درمانی و ترک اعتیاد اظهار کرد: در مراکز درمانی بخش خصوصی و درمان نگهدارنده با متادون بیماران به صورت ماهیانه ۱۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان و در مراکز دولتی ۱۰۱ هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت می کنند.

مدیر مراکز تشخیصی و درمانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: برای روشهای درمانی با تنتروپیون یا شربت تریاک و مواردی که نیاز به سم زدایی دارند تعرفه های خاص این روشها تعیین شده است بایستی همه مراکز تعرفه هایشان را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند و در این زمینه اگر بیماران شکایتی داشتند می تواند با سامانه شکایات سلامت ۱۹۰ تماسگرفته و موارد را گزارش دهند تا از طریق این سامانه موارد اعلام شده رهگیری و رصد می شوند.

کد خبر 380495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.