قارچ‌های پوستی و عفونی در کمین کودکان و نوجوانان

یک متخصص پوست، مو و زیبایی از شیوع بیماری‌های قارچی و عفونی پوست در ایام تابستان خبر داد و گفت: این نوع بیماری‌ها در بین کودکان و نوجوانان که تحرک بیشتری دارند شیوع دارد.

ندا ادیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری‌های قارچی سطح پوست شایعترین بیماری عفونی است که در فصل تابستان به خصوص در بین نوجوانان و جوانان دیده می‌شود، اظهار کرد: این گروه سنی فعالیت بدنی زیادی دارند که به دنبال آن بدنشان تعریق بالایی دارد و در نهایت شرایط گرما و رطوبت فضای مستعدی را برای بروز بیماری‌های قارچی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه قارچ‌های سطحی پوست، مخمری و در حالت طبیعی همزیست بدنی هستند، افزود: این قارچ‌های سطحی پوست آسیب خاصی را به بدن نمی‌زنند و محیط مناسبی را برای فعالیت پاتوژن بودن پیدا کرده و در نتیجه به سطح پوست حمله می‌کنند.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: شایع‌ترین نوع قارچ‌های پوستی قارچ‌های چند رنگی یا ورسیکالر هستند، قارچ‌های چند رنگی معمولا در فصل تابستان بسیار رایج هستند و معمولا به صورت لکه‌های سفید و قهوه‌ای در سطح تنه و گردن دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: قارچ‌های چند رنگی گاهی به صورت لکه‌های صورتی متعددی هستند که معمولا خارش و سوزش مشخصی ندارند و به دلیل قارچ مخمری به نام مالاسزیا فورفور این موارد ایجاد می‌شوند.

ادیبی با بیان اینکه درمان قارچ‌ها آسان است، ادامه داد: البته ممکن است که این قارچ‌ها عودهای مکرری داشته باشند که اشخاص را نگران کند، در  این شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از تشدید فعالیت قارچ‌های پوستی در ایام تابستان پس از هر گونه فعالیت بدنی حمام کرده و ضمن رعایت بهداشت فردی نسبت به تعوض لباس‌های زیر نیز توجه داشته باشند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه قارچ‌های پوستی واگیردار است و افراد مبتلا باید در دوره ابتلا از تماس و مراوده با اشخاص خودداری کنند، افزود: همچنین افراد تا زمانی که به طور کامل درمان نشدند در اماکن عمومی مثل استخرهای شنا و سالن‌های ورزشی حاضر نشوند.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان عفونت‌های باکتریایی مثل التهاب پیاز مو و جوش‌های چرکی در ناحیه پیاز مو مشاهده می‌شود، اضافه کرد: زرد زخم و عفونت‌های زردی پوست به خصوص در بین نوجوانان و جوانان عفونت‌های نسبتا شایعی است، علت آن افزایش تعریق سطحی بدنشان است و اینکه نوجوانان در سالن‌های ورزشی در تماس با هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل آنها به مراقبت ویژه‌ای احتیاج دارند.

ادیبی با اشاره به اینکه معمولا از پمادهای آنتی بیوتیکی موضعی برای کاهش این نوع عفونت‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: زمانی که فرد مبتلا به این عفونت‌هاست بایستی کمتر با افراد دیگر تماس داشته باشد، همچنین باید لباس زیر کودکان به طور مرتب تعویض شود.

ادیبی با بیان اینکه  گزش‌های ساس و کنه در فصل تابستان بسیار شایع است و معمولا کودکان این نوع گزش‌ها را بسیار می‌خارانند، گفت: خاریدن‌های مکرر باعث خراش جای گزش‌ها می‌شود، بنابراین عفونت‌های باکتریایی روی این خراش‌ها و جای گزش‌ها تجمع می‌کنند.

وی تاکید کرد: بایستی در فصل تابستان و در هنگام مسافرت از کرم‌های دافع حشرات استفاده کنیم و اگر این عفونت‌ها و خارش‌ها اتفاق افتاد از کرم‌های ضد خارش برای کودکان استفاده شود تا کودکان در فصل گرما کمتر دچار مشکلات شوند.

کد خبر 380494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.