خانه شماره ۱۰، بوریس جانسون یا جرمی هانت؟

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به انتصاب دستیار سابق ملانیا ترامپ به سمت سخنگویی کاخ سفید،واکنش کره شمالی به تمدید تحریم های آمریکا، دوراهی بوریس جانسون و جرمی هانت برای خانه شماره ۱۰ و صحبت های اخیر ترامپ درباره ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

دستیار سابق ملانیا ترامپ؛ سخنگوی جدید کاخ سفید

استفانی گریشام

خانم "استفانی گریشام"، مدیر روابط‌عمومی ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، از چند روز دیگر جایگزین سارا هوکابی سندرز، سخنگوی مستعفی کاخ‌ سفید می‌شود.

خانم سندرز که در دو سال گذشته بارها به علت نحوه ارتباطش با رسانه‌های آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود گفته بعد از استعفاء به نزد خانواده‌اش در آرکانزاس بازخواهد گشت.

قرار است گریشام از هفته آینده کار خود را آغاز کند. با وجود این طی چند ماه گذشته نقش سخنگوی کاخ سفید بسیار کمرنگ شده و اغلب خبرهای اصلی را خود ترامپ به خبرنگاران می‌گوید و جلسات روزانه کاخ سفید با خبرنگاران هم یک سالی است که دیگر به طور روزانه برگزار نمی‌شود.

به گزارش بی.بی.سی گریشام که معاون رئیس دفتر ملانیا ترامپ هم هست از سال ۲۰۱۵ با خانواده ترامپ در ارتباط بوده و پس از ورود آنها به کاخ‌سفید به مدافع سرسخت بانوی اول در ارتباط با رسانه‌ها بدل شده بود.

در جریان دیدار اخیر ملانیا ترامپ از آفریقا، وقتی رسانه‌ها به یکی از لباس‌های بانوی اول نقد کردند و آن را نمادی از دوران استعماری سفیدان بر قاره سیاه ارزیابی کردند، گریشام به شدت از رسانه‌های آمریکا انتقاد کرد و گفت مطبوعات به جای محتوای سفر ملانیا ترامپ تنها بر مد لباس او تمرکز کرده‌اند.

تمدید تحریم های آمریکا علیه کره شمالی خصمانه است!

پیونگ‌یانگ: تمدید تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی یک «اقدام خصمانه» است

رسانه‌های کره شمالی به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور، اقدام جدید آمریکا در تمدید یکساله تحریم‌ها علیه «پیونگ‌یانگ» را یک اقدام بسیار خصمانه توصیف کردند.

رسانه‌های دولتی «پیونگ‌یانگ»، امروز (چهارشنبه) اقدام اخیر آمریکا در تمدید تحریم‌های کره شمالی را یک «اقدام خصمانه» توصیف کردند.

اول تیرماه، دفتر اطلاع‌رسانی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا با توجه به «ادامه وجود مواد شکافت‌پذیر قابل استفاده در تسلیحات در شبه‌جزیره کره و تهدید غیرمعمولی که این مطلب برای امنیت ملی، اقتصاد و سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده» فرمان‌های اجرایی روسای‌جمهور قبل را که از سال ۲۰۰۸ اجرایی شده و اعلام «وضعیت اضطرار ملی» علیه کره شمالی را تمدید می‌کند.

رسانه‌های کره شمالی، این اقدام آمریکا را یک چالش واضح و آشکار برای نشست باصطلاح تاریخی سال گذشته میان ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در «سنگاپور» تلقی کردند.

بنا به گزارش رویترز، کاخ سفید هفته گذشته، ۶ فرمان اجرایی را تمدید کرد که شامل تمدید تحریم‌ها بر برنامه اتمی و موشکی کره شمالی به مدت یکسال دیگر می‌شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور که خواست نامش فاش نشود، این اقدام آمریکا را «نمایش خصمانه‌ترین اقدامات» توصیف کرد.

ترامپ در حالی این تحریم را یک سال دیگر تمدید کرد که کره شمالی برای مهیا شدن زمینه ملاقات «کیم جونگ اون» و رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور، ۳ خرداد، تونل‌های انجام آزمایش‌های هسته‌ای خود را که با نام سایت «پونگیه‌ری» شناخته می‌شد، در برابر دیده خبرنگاران بین‌المللی منفجر کرد.

از طرف دیگر، بعد از این دیدار، همچنین گفته شد که کیم جونگ اون، دعوت ترامپ برای سفر به واشنگتن‌ دی. سی. برای برگزاری دور بعدی مذاکرات را پذیرفته است.

اخیراً اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه، ترامپ شخصاً نامه‌ای را برای رهبر کره شمالی نوشته و برای وی ارسال کرده است و این نامه حاوی مطالب مهمی است.

رییس تشریفات دولت ترامپ برکنار شد

رئیس تشریفات دولت ترامپ برکنار شد

رئیس تشریفات دولت ترامپ در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن برای حضور در نشست سران کشورهای اقتصادی جهان موسوم به گروه ۲۰ برکنار شد.

در آستانه نشست کشورهای اقتصادی جهان موسوم به گروه ۲۰ (G۲۰)، رئیس تشریفات دولت ترامپ در وزارت خارجه آمریکا از سمت خود برکنار شد.

بر اساس گزارشی از شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز»، مقامات آمریکایی می‌گویند که این برکناری در بحبوحه تحقیقات در خصوص اتهامات تبعیض و آزار و اذیت وارده به وی صورت گرفته است و دیگر به کار بازگردانده نمی شود.

دو تن از مقامات آمریکایی اعلام کردند که کارکنان بخش تشریفات دولت ترامپ مطلع شدند که «شان لاولر» رئیس تشریفات دولت ترامپ در وزارت خارجه آمریکا تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات برای مدت نامحدود از سمت خود معلق می‌شود.

یک مقام دیگر آمریکا اعلام کرد که لاولر به وزارت خارجه آمریکا گفته بود که قصد دارد بعد از نشست گروه ۲۰، استعفا کند.

نشست دو روزه سران اقتصادی جهان قرار است طی روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن (۷ و ۸ خردادماه) در شهر «اوساکا» ژاپن برگزار شود.

دوراهی بوریس جانسون و جرمی هانت برای خانه شماره ۱۰

شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ

نخست وزیر جدید انگلیس قرار است در تاریخ ۲۴ ژوئیه سال جاری میلادی (دوم مرداد) زمام امور این کشور را به دست بگیرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، حزب محافظه کار انگلیس اوایل روز سه شنبه اعلام کرد، رهبری جدید این حزب ۲۳ ژوئیه و پس از آن معرفی می‌شود که ۱۶۰ هزار تن از از اعضای حزب بین دو کاندیدای باقی مانده رأی بدهند؛ یکی از این کاندیداها بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق و دیگری جرمی هانت، وزیر خارجه کنونی انگلیس هستند.

در مجموع ۱۰ کاندیدا برای سمت رهبری حزب و نخست وزیری انگلیس وارد عرصه رقابت شده بودند و در نهایت، رقابت اصلی بین هانت و جانسون است.

جانسون که حامی بریگزیت است کمپین "حمایت از بوریس" را اوایل ژوئن سال جاری میلادی به راه انداخت و وعده یک بریگزیت با نظم و معقول را تا ۳۱ اکتبر داده است.

هانت در ابتدای کمپین خود خواستار ابقای انگلیس در اتحادیه اروپا بود اما بعداً نظرش را تغییر داد.

تا زمانیکه کاندیدای مورد نظر انتخاب شود، ترزا می، نخست وزیر انگلیس که کمی پس از رد توافق بریگزیت در پارلمان از سمتش استعفا کرد، در دفتر نخست وزیری می‌ماند.

ابراز تاسف روسیه درباره اقدامات آمریکا در قبال ایران

مسکو: از رفتارهای غیرمسئولانه واشنگتن در قبال ایران متأسفیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه ایران تصریح کرد که مسکو از رفتارهای غیرمسئولانه آمریکا در قبال تهران متأسف است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تصریح کرد که مسکو از رفتارهای غیرمسئولانه واشنگتن در قبال ایران متأسف است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، ریابکوف با اشاره به فشارهای حداکثری واشنگتن علیه ایران گفت که آمریکا خط مشی غیرمسئولانه‌ای را در قبال تهران در پیش گرفته است و در حال تحمیل فشار حداکثری به تهران است.

این دیپلمات روس توضیح داد:« سیاست لغو برجام و متعاقب آن اعمال فشارهای شدید به تهران، مردم ایران و حاکمیت این کشور، به بروز مشکلات عدیده منجر خواهد شد».

ریابکوف ضمن ابراز تأسف از اقدامات واشنگتن گفت: «متأسفیم که بزرگترین کشور جهان از نظر نظامی و اقتصادی، چنین رفتارهای غیرمسئولانه‌ای را دنبال می‌کند. این واقعیتی است که ما مجبور به رویارویی با آن هستیم».

به دنبال اقدامات تحریک آمیز اخیر واشنگتن علیه ایران و تلاش برای ورود پهپاد جاسوسی آمریکا به خاک ایران، معاون وزیر خارجه روسیه به مسئله تأمین امنیت نیروگاه بوشهر اشاره کرد و گفت: «مسکو اتخاذ تدابیر امنیتی برای کارشناسان روس در نیروگاه هسته‌ای بوشهر را بررسی می‌کند. این اقدام روسیه در راستای تنش‌های رو به افزایش در منطقه صورت می‌گیرد».

وی به پروژه نوسازی رأکتور اراک نیز اشاره کرد و گفت:« پیشرفتی واضح در پروژه نوسازی رأکتور اراک در ایران دیده می‌شود».

وزارت خارجه روسیه همچنین روز گذشته از سیاست‌های «بی‌ملاحظه» آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده و از این کشور خواسته درباره تبعات این سیاست‌ها که ممکن است به تضعیف امنیت بین‌المللی منجر شود، تجدید نظر کند. 

روز پنجشنبه هفته گذشته، پهپاد جاسوسی آمریکا پس از ورود غیرقانونی به حریم هوایی ایران، مورد هدف قرار گرفت و این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی شدند که این پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی هدف گرفته شده است.

پس از آن ترامپ تصمیم به اقدام نظامی علیه ایران گرفت که از آن منصرف شد و روز دوشنبه هفته جاری، با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد.

سازمان ملل: راه حل مشکلات فلسطین تدابیر اقتصادی نیست

image.png

در واکنش به کنفرانس منامه که به دنبال راضی کردن فلسطینیان برای پذیرش معامله قرن از طریق دادن وعده‌های اقتصادی به آنها است، سازمان ملل اعلام کرد که تدابیر اقتصادی راه حلی برای مساله فلسطین نیست.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در  واکنش به فعالیت‌های "کارگاه اقتصادی بحرین" اعلام کرد که تدابیر اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را حل و فصل کند.

این مسئول سازمان ملل همچنین اعلام کرد: موضع ما را نیکولای لادینوف، هماهنگ کننده صلح سازمان ملل هفته گذشته در  نشست شورای امنیت اعلام کرد و باید منظر ماند و دید که در این کنفرانس چه مسائلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ملادینوف پنجشنبه گذشته خطاب به اعضای شورای امنیت تصریح کرد: حمایت انسانی و اقتصادی از فلسطینیان اقدامی مهم و اساسی برای ایجاد فضای مناسب جهت مذاکراتی قابل قبول است، اما باید تاکید کرد که درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تنها از طریق اقتصادی حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: این اقدامات صرفاً می‌تواند مکمل فرایند سیاسی مشروع برای پایان دادن به اشغالگری و حل و فصل تمامی مشکلات موجود بر اساس قوانین بین‌المللی باشد.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تداوم تلاش‌ها جهت برقراری صلح به منظور تحقق راهکار تشکیل دو کشوری که این امکان را فراهم سازد تا اسرائیلی‌ها و فلسطینیان کنار یکدیگر با صلح و امنیت زندگی کنند، مهم است.

دبیرکل سازمان ملل در جریان کنفرانسی که با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، در خصوص طرح اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری برای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان صحبت کرد.

هدف از برگزاری این کنفرانس آنروا که با کارگاه اقتصادی منامه همزمان است، دستیابی به کمک مالی برای تامین کسری بودجه این نهاد به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار است.

آنروا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اختیار تام داشته و در اردن، کرانه باختری، غزه، لبنان و سوریه فعالیت دارد.

گوترش تاکید کرد که ادامه تلاش‌ها برای تحقق راهکار تشکیل دو کشور  فلسطین و اسرائیل مهم است.

ترامپ: ایرانی ها "باید" با ما صحبت کنند

ترامپ: ایرانی‌ها باید با ما صحبت کنند

رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که رهبران ایران باید با او صحبت کنند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا «برای هر اقدامی که ایران می‌خواهد انجام بدهد»، آماده است.

ترامپ گفت: «من به شما می‌گویم پیام چیست. وقتی آنها آماده باشند باید به ما بگویند. وقتی آماده باشند به ما خبر می‌دهند. خیلی ساده است.» او در پاسخ به این سوال که منظورش آمادگی ایران برای مذاکره است گفت: « [برای]هر کاری که می‌خواهند انجام دهند؛ فرقی نمی‌کند.  هر کاری که بخواهند بکنند، من آماده‌ام.»

 ترامپ همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در صورت بروز درگیری با ایران راهبردی برای خروج از آن دارد گفت نیازی به راهبرد خروج نیست. او گفت: «نیازی به راهبرد خروج نداریم. من به راهبردهای خروج [از درگیری] نیاز ندارم.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند ایران او را جدی می‌گیرد گفت: «فکر می‌کنم همه من را جدی می‌گیرند.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بار دیگر همانند هفته‌های گذشته با لحنی مفتخرانه از اثرگذاری تحریم‌ها روی معیشت مردم ایران سخن گفت و تلاش کرد میان مردم و حاکمیت ایران تفرقه ایجاد کند. 

او تصریح کرد: «من کلاً طرفدار ایران هستم... من کلی دوست‌های ایرانی دارم. اهل نیویورک هستم و کلی دوست ایرانی دارم؛ مردم بزرگی هستند. [دوستانم] اهل ایران هستند. آدم‌های فوق‌العاده‌ای هستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران گفت: «خیلی بد است که این اتفاق‌ها می‌افتد. آنها (مردم ایران) الان زندگی بدی دارند. کشور آنها از لحاظ اقتصادی اصلاً عملکرد خوبی ندارد. این می‌تواند خیلی سریع و آسان عوض شود، اما آنها باید از خصومت‌ورزی رهبرانشان رها شوند- درباره رهبرانشان، امیدوارم که بمانند و کار فوق‌العاده‌ای انجام دهند اما آنها باید با ما صادقانه صحبت کنند.»

کد خبر 380468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.