آلوده‌ترین کشور جهان میزبان باغ‌های عمودی می‌شود

پایداری و زندگی سازگار با محیط زیست، واژه‌های رایج دنیای امروز است که با توجه به نیاز شهرهای شلوغ و آلوده به داشتن هوای پاک بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساکنان دنیای امروز همواره در جستجوی گزینه‌های پایداری هستند که هر چه بیشتر برای محیط زیست مفید باشد. یکی از این گزینه‌ها که با وجود تنوع بالا بسیار کاربردی است و به لحاظ زیبایی‌شناختی نیز بسیار مورد توجه قرار دارد، استفاده از دیوارهای سبز و ایجاد باغ‌های عمودی به حساب می‌آید.

مزایای دیوارهای سبز

دیوارهای سبز سیستم‌هایی هستند که امکان کاشت انواع گیاهان را بدون استفاده از فضای سطحی و کف ساختمان‌ها در اختیار قرار می‌دهد و بدون اشغال فضای زیرساختی، در کنار زیبایی ‌بخشیدن به دیوارهای اماکن مسکونی، اداری و تجاری، امکان استفاده از فضای سبزی را فراهم می‌آورد که به منظور طراوت بخشیدن به محیط و کاهش آلودگی‌ هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 از سوی دیگر استفاده از این دیوارها یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های باغبانی را که "دشواری نگهداری از گیاهان در محیط‌های داخلی است"، برطرف می‌نماید. باغ‌های عمودی در بهبود شرایط آب و هوایی و مبارزه با آلودگی هوا نقش چشمگیری دارند، توانایی جذب گرما و کنترل آلودگی این باغ‌ها بسیار عالی است و با حذف کربن‌دی‌اکسید و آلاینده‌های هوا نقش مؤثری در کاهش ریزکربن‌ها ایفا می‌کنند؛ بدین ترتیب برای سلامت شهر راهکاری کلیدی به حساب می‌آید.

بهترین مکان‌ها برای ایجاد دیوار سبز، بالکن‌ها، دیوارهای داخلی و خارجی و ارتفاعات عمودی شهری است که نور طبیعی و هوا به اندازه کافی در اختیار دارند. انتخاب گیاهان در ایجاد این دیوارها، بنا بر شرایط محیطی، ذوق و سلیقه شخص سازنده و علاقه سفارش‌دهنده انجام می‌گیرد و برای آبیاری آن‌ها از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که در زیرساخت دیوارهای سبز از آلومینیوم و پلاستیک استفاده می‌شود به هیچ وجه آب به فضای پشت دیوار نشت نمی‌کند.

نخستین باغ عمودی هندوستان در بنگلور

هندوستان، یکی از آلوده‌ترین کشورهای دنیا است و حتی پایتخت آن دهلی، با شاخص کیفیت هوای خطرناک در اکثر مواقع عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین چنین راهکاری می‌تواند نقش مفیدی در بهبود کیفیت هوای این کشور داشته باشد. در حال حاضر، هند با استفاده گسترده از این فن‌آوری موفق شده است که وضعیت بحرانی پیشین خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 

 اولین شهر هند که به امید رهایی از آلودگی هوا و با هدف زیباسازی شهری از دیوار سبز یا باغ عمودی استفاده کرد، بنگلور بود. نخستین باغ عمودی بنگلور توسط شهرداری روی یکی از ستون‌های روگذر این شهر به نام Hosur نصب شد و در آن از حدود سه‌هزار و ۵۰۰ نهال از بیش از ۱۰ گونه گیاهی استفاده شد. این اقدام توانست اثر مخرب گرمای شهری و دود را کاهش دهد و با حذف اثرات کربن نقش مهمی در حذف آلاینده‌ها و همچنین خنک کردن هوا ایفا نماید.

پس از ایجاد این باغ، تنوع زیستی در بنگلور افزایش یافت چرا که دیوار سبز Hosur تبدیل به مأمنی برای پرندگان و حشرات مفید شد. جالب آنکه این سرسبزی مختصر با روحیه‌بخشی به کارکنان، میزان غیبت‌های کاری را به میزان چشمگیری پایین آورد. موفقیت در این پروژه منجر به یک جنبش باغ عمودی در هند شد که نتیجه آن ایجاد دیوارهای سبز در فرودگاه بین‌المللی حیدرآباد، دفاتر کمپانی کامپیوتری Mahindra Satyam، هتل Westin و فرودگاه بین‌المللی Vijayawada بود.

در دهلی نیز پروژه تراس باغ عمودی Greenwall با استفاده از گیاهان خوش رنگ و بو در اقامتگاه زیبای Amrita Shergill Marg به مرحله اجرا درآمده است. با توجه به تمایل معمار این طرح به طبیعی بودن آن، دیوار مذکور همچون یک باغچه عمودی به نمای سنگی بنا خاتمه داده است و منظره‌ای زیبا از گیاهان گوناگون را به نمایش گذاشته است.

کد خبر 380464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران AT ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 0
    ایران هم میتونه داشته باشه.فقط کمی همت و دلسوزی می خواد
  • بهار US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    عالی
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    چرا ایران از بام سبز استفاده نمی کند!