یک جانبه گرایی برخی دولت های خاص مانع گسترش همکاری بین المللی است

 نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: نقش آفرینی پارلمان های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تقویت تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چهارچوب مجمع مجالس آسیایی باید به قدرت پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسعود پزشکیان صبح امروز _چهارشنبه ۵ تیر ماه_ در آیین آغاز به کار نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی (APA) اظهار کرد: قاره آسیا علی رغم چالش های موجود، روند رو به رشد و بازگشت شایسته به ایفای نقش سرنوشت ساز خود در نظام بین الملل را آغاز کرده و به دلیل برخورداری از غالب مولفه های قدرت لازم، برای نقش آفرینی و تأثیری گذاری بیشتر، نیازمند تمهید مقدمات و ایجاد زیرساخت هایی است تا اهداف دسته جمعی کشورهای آسیایی برآورده شود. 

وی تصریح کرد: ائتلاف های چندگانه و نهادهای منطقه ای همچنین تقویت آن ها با تکیه برگفتمان چندجانبه گرایی که امروز به شدت  از سوی اقدامات برخی کشورها تهدید می شود، چارچوب و فضای مناسبی برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه های مختلف ایجاد می کند که یکی از مصادیق برجسته آن شکل گیری مجامع پارلمانی همچون مجمع مجالس آسیایی است. 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: علی رغم برخی محدودیت ها برای پارلمان ها و مجامع پارلمانی به دلیل شرایط و مختصات خاص آن ها، هر روز به نقش پارلمان ها و دیپلماسی پارلمانی در مسائل مختلف بین المللی افزوده می شود و پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل داخلی کشورها، با مسائل خارجی و بین المللی همچنین تغییر و تحولات در نظام بین الملل به اهمیت پارلمان ها در امور بین المللی و نقش آن‌ها در تصمیم گیری و تصمیم سازی درحوزه سیاسی افزوده است؛ بنابراین روند رو به رشدی را در دیپلماسی پارلمانی و نقش موثر آن در امور مختلف به ویژه امور سیاسی شاهد هستیم. 

وی ادامه داد: برهمین اساس و باتوجه به این تغییر و تحولات، نقش آفرینی پارلمان های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تقویت تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چهارچوب مجمع مجالس آسیایی باید به قدرت پیگیری شود تا گام های بیشتر برداشته و موضوعات را عمیق تر مورد بررسی قرار دهیم و شرایط مناسبی را برای دولت ها جهت همکاری با یکدیگر ایجاد کنیم. 

پزشکیان با بیان اینکه یکی از موانع و چالش های عمده در گسترش و ارتقا همکاری ها در حوزه‌های بین المللی، یک جانبه گرایی و اقدامات قهری یک جانبه برخی دولت های خاص، اتخاذ سیاسی های تحریمی ظالمانه و پرورش و حمایت مخفی و علنی برخی قدرت ها از تروریسم و بهره برداری از آن و تلاش برای بی ثبات کشورها و مناطقی است که اهمیت سیاسی دارند، گفت: نمونه اخیر آن تعرض پهباد جاسوسی دولت آمریکا به حریم هوایی کشورمان بودکه البته با واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. 

این نماینده مجلس اظهار امیدواری کرد این نشست گام موثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان های عضو مجمع مجالس آسیایی در امور سیاسی باشد.

وی تصریح کرد: به باور ما این نوع چالش ها از طریق تشریک مساعی و توسل به چندجانبه گرایی قابل حل و فصل است، لذا باید این رویکرد در دستور کار پارلمان های کشورهای عضو قرار گیرد و هدایت اقدامات سیاسی دولت های آسیایی در مسیر تقویت همکاری های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همچنین ایجاد پتانسیل لازم جهت نهادینه شدن حاکمیت قانون ومقابله با اقدامات قهری یک جانبه و سیاسیت های ضد بشری باشد که حیات و توسعه ملت های آسیایی را مورد تهدید قرار می دهد. 

پزشکیان با بیان اینکه به باور ما این نوع چالش ها از طریق تشریک مساعی و توسل به چندجانبه گرایی قابل حل و فصل است، تأکید کرد: باید این رویکرد در دستور کار پارلمان های کشورهای عضو قرار گیرد و هدایت اقدامات سیاسی دولت های آسیایی درمسیر تقویت همکاری های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ایجاد پتانسیل لازم جهت نهادینه شدن حاکمیت قانون و مقابله با اقدامات قهری یک جانبه وسیاسیت های ضدبشری باشد که حیات و توسعه ملت های آسیایی را مورد تهدید قرار می دهد. 

وی افزود: علاوه بر این اقدام، برای اینکه مجمع مجالس آسیایی در ایجاد ظرفیت پارلمان های ملی نقش فعالی ایفا کند، باید همکاری ها سمت و سوی هدف مندی پیدا کرده و پیشرفت هایی در برخی از مسائل انجام شود. 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فکر می کنم بعد از بیش از یک دهه فعالیت (APA) زمان آن فرارسیده که از دبیر کل (APA) بخواهیم با بررسی موضوعات و مسائل مطرح شده در قطع نامه های کمیته های مختلف، موضوعاتی که قابلیت اجرایی «هرچند محدود» دارند را احصاء و از پارلمان های عضو بخواهند گزارشی از نحوه اجرای آن موضوعات به جلسه بعدی کمیته ها ارائه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: این گام رو به جلو برای تصمیم گیری و اراده جمعی این مجمع و قانون گذاری مشترک روزنه ای باز می کند. 

پزشکیان با بیان اینکه شروع به قانون گذاری مشترک حتی در موضوعاتی که همفکری زیادی حول آن مسائل وجود دارد، می تواند نقطه شروع خوبی برای تقویت همکاری بین پارلمان های عضو باشد، اظهار کرد: معتقدم این اقدام مسیری مناسب برای شکل گیری پارلمان آسیایی (APA) ایجاد می کند که نقطه آرمانی و یک هدف ایده آل است که در دستورکار این نشست قراردارد. 

وی گفت: باتوجه به شرایط خاص حاکم برقاره آسیا، مفهوم سازی و نهادینه شدن پارلمان آسیا (APA) به عنوان گسترده ترین پارلمان منطقه ای در جهان یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است و چالش های زیادی برای رسیدن به این امر مهم باید رفع شود. 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: منطقی و سریع ترین راه ممکن جهت دستیابی به اهداف مدنظر تقویت (APA) پیشبرد روند تشکیل پارلمان آسیایی درچارچوب آن، ارج نهادن به تلاش و کمک های مجالس عضو و تلاش های مستمر دبیرخانه و تجارب آن در طی حیات این مجمع و ترسیم نقشه راه مشخص و در عین حال واقع بینانه و پرهیز از هرگونه اقدام شتاب زده، غیرعلمی و غیراصولی است که مسیر را برای این امر مهم باز می کند. 

وی افزود: بررسی و مطالعه دقیق، همکاری و تعامل سازنده میان اعضاء، کلید رفع مشکلات و برآورده کردن انتظارات در مجالس آسیایی است. 

پزشکیان اظهار کرد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران، مشارکت و ارتباط عمیق و طولانی با (APA)داشته و درجهت اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است و در آینده نیز حمایت خود را از این مجمع ادامه خواهد داد چرا که به آینده (APA) خوش بین است و توصیه می کنم که مجمع مجالس آسیایی را با نیروی فکر و عزم و اراده خود و دولت هایمان به گونه ای پیش ببریم که شایسته ملت های خودمان و قاره پهناور و مهم آسیا باشد. 

وی با تأکید به اینکه دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران بر منافع مشترک و بلند مدت در همکاری با سایر کشورها در حوزه های مختلف باور دارد و به آن متعهد است و آماده و قادر است باهمکاری سایر کشورهای عضو به تحقق و دستیابی به امنیت و صلح عادلانه در آسیا کمک کند، گفت: امیداروم مشارکت و بحث های امروز در شناسایی راهبردهای مشترک و پیشبرد اهداف مدنظر در آسیا موثر واقع شود. 

کد خبر 380447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.