امرالله احمدجو: آموزش صحیح، اولین گام برای بهبود وضعیت سینمای کودک

کودک و نوجوان امروزه، در شرایط بسیار متفاوت و ناپایداری زندگی و رشد می‌کند. هجوم فضای مجازی، تأثیر غیر قابل انکاری بر آنها دارد و پایین آمدن سطح مطالعه، شرایط ساخت فیلم‌های مناسب این رده سنی که دارای تأثیر مثبت باشد را بسیار سخت و حساس کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر برای کودک و نوجوان ساخته شده است، از سطح کیفی مطلوبی برخودار نیست؛ همچنین حامل پیام تاثیرگذاری برای این رده سنی نیست. سینما ابزاری است که می‌تواند برای آموزش کودک و نوجوان، به شدت مؤثر عمل کند.

امرالله احمد جو در خصوص ارزیابی جشنواره کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا بیان کرد: ما به صورت کلی با افت کیفی فیلم‌ها مواجه هستیم؛ امیدوارم که این مسئله در سینمای کودک بر طرف شود. متاسفانه جامعه امروز، به شدت مطالعه گریز شده است و همچنین تأثیر فضای مجازی را نمی‌توان نادیده گرفت. سینما می‌تواند جایگزین مناسبی برای جبران کمبود مطالعه باشد اگر سینماگران تحت آموزش درستی قرار بگیرند.

احمدجو ادامه داد: سینمای کودک هم نمی‌تواند مستقل از جریان سینما عمل کند. امروزه، مراکز بسیار زیادی برای تدریس هنرهای سینمایی تأسیس شده و به تبع آن، این مؤسسات، خروجی زیادی دارند، اما مشکل اصلی در آموزش است. تدریس سینما فقط به داشتن اطلاع زیاد نیست؛ معلمی جنبه‌های مختلفی دارد و اگر هنرجویان به خوبی تربیت نشوند، سطح کیفی فیلم‌ها بالا نخواهد رفت و در نتیجه، فیلم‌های ساخته شده، نمی‌توانند حاوی پیام‌های مفیدی باشند.

این کارگردان با بیان اینکه سطح پایین آموزش و فیلم‌هایی با محتوای ضعیف، تأثیر منفی بر فیلم‌های کودک خواهد داشت، گفت: شرایط کودک امروز، با کودکان دوره‌های قبل متفاوت است؛ همچنین، آینده کودکان نیز بسیار متفاوت خواهد بود. ساخت فیلم برای کودک امروز، نیازمند دانش خاص و مناسب با کودک امروز در حوزه‌های مختلف مثل روانشناسی و جامعه شناسی است.

کارگردان روزی روزگاری اظهار کرد: باید بررسی دقیقی انجام شود که کودک امروز، چه نیازی دارد، از چه چیزی تأثیر می‌پذیرد و از همه مهم‌تر، چه چیزی را از فیلم‌ها دریافت می‌کند و قبول می‌کند. علاقه جمعی به سینما در ایران زیاد و همچنین، استعدادهای زیادی هم وجود دارد که اگر آموزش درست ببینند و راه برای بیان افکارشان هموار شود و همچنین، امکانات برای ساخت فیلم در اختیار آنها قرار بگیرد، امید زیادی برای بهبود وضعیت سینما به وجود خواهد آمد.

لزوم زنده نگه‌داشتن یاد زاون قوکاسیان

امرالله احمد جو در خصوص جایزه زاون قوکاسیان بخشی که از دوره سی و یکم به جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اضافه شد گفت: هدف از این بخش، بزرگداشت یکی از مدرسین و فعالین سینمای اصفهان بود که نه تنها در بخش تدریس، بلکه در عمل نشان داد که تا چه اندازه دغدغه سینما را دارد و فعالیت‌های ارزشمندی برای سینمای اصفهان انجام داد.

احمدجو با بیان اینکه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره زاون به خصوص برای سینمای اصفهان، یکی از الزامات است، ادامه داد: سال گذشته در جشنواره کودک مطرح شد که بخش زاون به صورت دائمی در هر دوره برگزار شود اما هنوز خبری مبنی بر اینکه در این دوره از جشنواره هم این بخش فعال خواهد بود یا نه، به دست من نرسیده است.

این کارگردان با بیان اینکه قرار بود یک آکادمی به نام زاون قوکاسیان در اصفهان برپا شود، اظهار کرد: وعده‌های فراوانی توسط افراد مختلف برای تأسیسیک آکادمی آموزشی به نام "زاون" به منظور فعالیت دائم و مستمر، داده شد و همچنین، قرار شد که این آکادمی، به صورت مردم نهاد تأسیس و اداره شود که با تعویض مدیران در هر دوره، فعالیت این موسسه با مشکل مواجه نشود.

کد خبر 380434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.