۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
لاغری با نوشیدن قهوه!

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه، راهکاری موثر برای لاغر شدن افراد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چربی قهوه‌ای (Brown fat) که با نام چربی خوب شناخته می‌شود، به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند اما نوع دیگر چربی به نام چربی سفید یا زرد در اثر ذخیره کالری غذا در بدن به وجود می‌آید که در نهایت منجر به چاقی می‌شود. محققان معتقد هستند تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای، راهکاری موثر برای لاغر شدن افراد است.

چربی قهوه‌ای با فعال کردن پروتئین غیرمزدوج ۱ (UCP۱) که در میتوکندری بافت چربی قهوه‌ای وجود دارد، غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. پیش از این محققان به رابطه مستقیم بین مصرف کافئین با کاهش وزن و مصرف انرژی پی برده بودند، اما تاکنون تحقیقی در مورد رابطه بین قهوه و فعالسازی UCP۱ صورت نگرفته بود.

گروهی از محققان دانشگاه "Nottingham" در بریتانیا تاثیر کافئین بر فرآیند تولید گرما توسط چربی قهوه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در ابتدا سلول‌های چربی حاصل از سلول‌های بنیادی را به کافئین اضافه کردند. یافته‌های جدید نشان داد وجود کافئین باعث افزایش سطح پروتئین UCP۱ و متابولیسم سلول‌ها می‌شود.

محققان به منظور اطمینان از نتایج این مطالعه، آزمایش خود را روی انسان‌ها نیز تکرار کردند. آن‌ها با استفاده از روش تصویربرداری حرارتی، محل تجمع چربی قهوه‌ای را مشخص و توانایی تولید حرارت آن قسمت‌ را ارزیابی کردند. سپس تاثیر نوشیدن یک فنجان قهوه را با نوشیدن آب مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که نوشیدن قهوه باعث افزایش دمای قسمت بالای ترقوه می‌شود که چربی قهوه‌ای در آنجا تجمع پیدا می‌کند.

به گفته محققان افزایش فعالیت چربی قهوه‌ای در بدن باعث بهبود کنترل قند و  چربی خون می‌شود و با سوزاندن کالری اضافه نقش موثری در کاهش وزن افراد دارد. 

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports  منتشر شده است.

کد خبر 380419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.