۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
سدی در برابر ذرات مرگ

گلپایگان_بی‌وجود تالاب‌ها، جنگل‌ها، برکه‌ها و دریاچه‌ها حیات انسانی به مخاطره می‌افتد، زیرا آدمی به دلیل قرار گرفتن بر قله هرم انرژی، بیش از سایر موجودات به اجزای طبیعت وابسته است؛ انسان‌ها با درک نقش طبیعت در زندگیشان تلاش می‌کنند از تغییر در زیستگاه‌ها جلوگیری کرده و آسیب‌های طبیعت را ترمیم کنند.

به گزارش ایمنا از شهرستان گلپایگان، زیستگاه‌های طبیعی و جانوری از مهمترین ثروت‌های ملی محسوب می‌شوند؛ پهنه‌هایی که از پیوند ارکان مختلف طبیعت ایجاد شده و هر یک با داشتن اکوسیستم گیاهی یا جانوری خاص، سهمی در زیست‌بوم اطراف ما دارند.

تالاب شور در دامنه ارتفاعات حاج‌غارا در گلپایگان پهنه‌ای چشم‌نواز است که چندی اسیر دستان خشکسالی بود و از این رهگذر انتشار ریزگردها و مواد سمی آن، تهدیدی برای سلامتی انسان‌ها، جانوران و حتی پوشش گیاهی منطقه محسوب می‌شد.

تیغ بی‌قانونی بر گلوی طبیعت

اکبر عسکریان‌زاده، رییس حفاظت محیط زیست گلپایگان اظهار می‌کند: تالاب شور گلپایگان که با وسعت هشت هزار هکتار در جنوب این شهرستان و در امتداد کوه‌های حاج‌غارا واقع شده است از ۴۰ سال گذشته به دلیل حفر چاه‌ها، نصب پمپ برای استحصال آب از عمق زمین و ایجاد کانال‌های زه‌کشی برای تأمین آب کشاورزی دشت شمال منطقه گلپایگان خشک شد و آب باران تأثیری بر پایایی آن نداشت.

وی می‌افزاید: امسال با مسدود کردن زهکش‌ها و کانال‌ها، آب حاصل از باران در تالاب جمع‌آوری شد و جانی دوباره به آن بخشید، اما تا زمانی که به طور کامل آبگیری نشود ریزگردها از آن منتشر می‌شود، زیرا باید رطوبت تالاب افزایش یابد و گونه‌های گیاهی در آن بروید تا از انتشار این ذرات جلوگیری شود.

رییس حفاظت محیط‌زیست گلپایگان با اشاره به ویژگی‌های طبیعی این تالاب، می‌گوید: خاک تالاب شور است و گیاهانی شور مانند خارشتر، ترخک، انواع گونه‌های گز در آن می‌روید، رودخانه تخت‌عباس و آبریز کوه حاج‌غارا، رودخانه فاویان و آبریزهای فصلی از شهر گلشهر به این تالا سرریز می‌شود.

عسکریان‌زاده خاطرنشان می‌کند: این تالاب به دلیل وسعت کم قابلیت کویر نوردی ندارد و تنها با هدف جلوگیری از خشکسالی و ورود ریزگردها به شهرستان طرح مطالعات آن اجرا شده است، کانون ریزگردی در شهرستان وجود دارد و احیای تالاب نقش مهمی در جلوگیری از انتشار آلایندگی آن دارد.

جریان زندگی در رگ‌های تالاب 

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در سال زراعی جاری احیای تالاب شور پس از حدود ۴۰ سال با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه زنجان با اختصاص اعتبار ۱۷۰ میلیون تومان انجام شد و تا سه سال آینده با پوشش گیاهی مناسب به صورت کامل احیا می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر تالاب شور گلشهر احیا نمی‌شد امروز با وجود اینکه شهرستان در مرکزی‌ترین نقطه کشور قرار دارد، ریزگردها از آن منتشر می‌شد، اما با همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی از این وضعیت جلوگیری شد و نتیجه کار آنان در آینده‌ نزدیک به ثمر خواهد نشست. 

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: حاشیه تالاب شور گلپایگان بهترین مکان برای ایجاد پنل خورشیدی است، البته به ثمر رسیدن طرح‌های مطالعاتی، نقشه راهی برای احیای این تالاب است.

بختیار تصریح می‌کند: راهکارهای احیای تالاب بررسی و حقابه آن بر اساس پیشینه تاریخی و شرایط زیستی و پایداری منطقه مشخص شده است، سال‌های گذشته با وجود بارندگی و سیلاب زهکش‌ها مانع حفظ رطوبت در بستر این تالاب بود.

وی می‌افزاید: پوشش گیاهی بستر تالاب به خوبی تقویت شده، زیرا با مدیریت و ساماندهی زهکش‌ها آب در بستر تالاب می‌ماند و سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی و لایه‌های خاک می‌شود و در نتیجه از ایجاد کانون گرد و غبار جلوگیری می‌شود.

کد خبر 380410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.