تعداد دانش‌آموزان تبعه در برخی مدارس اصفهان بیش از ایرانی‌ها است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در بعضی مناطق اصفهان تعداد دانش آموزان اتباع از تعداد دانش آموزان ایرانی بیشتر شده است، از این جهت مردم حساسیت پیدا کرده‌اند و ممکن است یکسری بازتاب‌های اجتماعی داشته باشد.

محمد رضا ناظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ثبت‌نام اتباع در مدارس اظهار کرد: ۵۲ هزار نفر اتباع در مدارس استان اصفهان تحصیل می‌کنند که از این آمار ۹۸ درصد تبعه افغان و دو درصد دیگر را سایر ملیت‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین از این تعداد ۳۶ هزار نفر در دوره ابتدایی، ۱۱ هزار نفر در دوره متوسطه اول و پنج هزار نفر نیز در دوره متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

وی دلایل افت تعداد دانش آموزان تبعه در متوسطه اول نسبت به ابتدایی را مهاجرت و اشتغال آنها قلمداد کرد و افزود: آموزش و پرورش محدودیتی برای ثبت‌نام اتباع قائل نیست و خود این اتباع هستند که اقدام نمی‌کنند، آموزش پرورش در نهایت  تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا دانش‌آموزی که قصد تحصیل دارد از این امر محروم شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص ثبت نام نکردن دانش آموزان تبعه در برخی مدارس اظهار کرد: در بعضی مناطق تعداد اتباع از تعداد دانش آموزان ایرانی بیشتر شده است، از این جهت مردم حساسیت پیدا کرده‌اند و ممکن است یکسری بازتاب‌های اجتماعی داشته باشد، آموزش و پرورش برای جلوگیری از ایجاد حساسیت‌ها این دانش آموزان را در دیگر مدارس ثبت‌نام ممی‌کند.

وی در خصوص درخواست برخی روستاها برای ایجاد مدارس ویژه اتباع گفت: مدرسه‌ ویژه اتباع مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیست، اما در برخی از مناطق مجبور به این امر هستیم و درخواست‌ها در این زمینه را پیگیری می‌کنیم.

ناظم زاده با اشاره به آمار ۱.۵ درصدی ترک تحصیل در استان اصفهان و دلایل آن اضافه کرد: مشکلات ایاب ذهاب، اشتغال دانش‌آموزان، بیماری، بد سرپرستی و مشکلات معیشتی و اقتصادی مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل در استان است.

وی با اشاره به ممانعت بعضی والدین در امر تحصیل فرزندان خود افزود: آموزش و پرورش در حال پیگیری است که اگر  خانواده‌ای مانع تحصیل فرزنداشان شوند از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند تا دانش‌آموز به تحصیل خود ادامه دهد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش آموزش و پرورش استان  اصفهان با بیان اینکه آموزش و پرورش تلاش دارد آمار تارکان تحصیلی را به صفر برساند، گفت: آموزش و پرورش در حال برنامه ریزی است تا بعضی دانش آموزان که ترک تحصیل کردند یا قصد ترک تحصیل دارند را به چرخه تحصیل برگرداند.

کد خبر 380402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.