۶جایگزین طبیعی برای ژلوفن/ براق شدن پاستیل ها با کارنو

ارتباط بین غذاهای فرآوری شده و افزایش ریسک ابتلا به اوتیسم، شش جایگزین طبیعی برای ژلوفن، راز لاغری با قهوه، عوارض جانبی استفاده از داروهای مخدر و براق شدن پاستیل ها با کارنو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛  گروهی از متخصصان علوم تغذیه در انگلیس با انجام آزمایش‌های تازه‌ای دریافتند که نوشیدن قهوه چربی‌ قهوه‌ای را تحریک می‌کند که می‌تواند عامل کلیدی در مقابله با چاقی و دیابت باشد.

محققان انگلیسی اظهار کردند که  این مطالعه اولین مورد بررسی انجام شده روی نمونه‌های انسانی بوده که به دنبال ترکیب‌ها و عناصری است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد چربی قهوه‌ای دارند. چربی قهوه‌ای بخش مهمی از بدن انسان به حساب می‌آید که در سرعت کالری سوزی نقش کلیدی بازی می‌کند.

چربی قهوه‌ای یکی از دو نوع چربی موجود در بدن انسان و دیگر پستانداران است. در گذشته این چربی تنها به نوزادان و برخی از پستانداران نسبت داده می‌شد اما در سال‌های اخیر مشخص شد که چربی قهوه‌ای در بدن بزرگسالان نیز وجود دارد. عملکرد اصلی این نوع چربی تولید حرارت در بدن از طریق سوزاندن کالری است.

بنابر این، افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از میزان بالاتری چربی قهوه‌ای برخوردارند.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه ناتینگهام گفت: چربی قهوه‌ای به شکل‌ متفاوتی نسبت به چربی دیگر در بدن عمل می‌کند و از طریق چربی و قند سوزی گرما تولید می‌کند. افزایش فعالیت این چربی کنترل قند خون و همچنین سطح لیپید خون را تقویت کرده و به از بین رفتن کالری مازاد و کمک به کاهش وزن کمک می‌کند. هرچند، تاکنون محققان به شیوه قابل قبولی که فعالیت این چربی را در بدن تحریک می‌کند، دست پیدا نکرده بودند.

به گفته محققان؛ این اولین مطالعه روی نمونه انسانی است که نشان می‌دهد چیزی شبیه به یک فنجان قهوه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد چربی قهوه‌ای داشته باشد. تاثیر بالقوه یافته‌ای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که چاقی نگرانی حائز اهمیتی در جوامع است و شیوع دیابت نگران کننده است به همین دلیل چربی قهوه‌ای می‌تواند بخشی از راهکار مقابله با این دو عارضه باشد.

این تیم تحقیقاتی از تکنیک تصویربرداری حرارتی استفاده کرده تا ذخایر چربی قهوه‌ای بدن را ردیابی کنند. این روش غیر تهاجمی به این تیم تحقیقاتی کمک کرد تا چربی قهوه‌ای را موقعیت یابی کرده و ظرفیت آن را در تولی حرارت ارزیابی کنند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به گفته محققان انگلیسی یافته‌های بدست آمده مثبت بوده و لازم است به طور دقیق مشخص شود کافئین یا چه ترکیب دیگر موجود در قهوه تاثیر تحریک کنندگی بر عملکرد چربی قهوه‌ای دارند. با تایید شدن ترکیب موثر می‌توان تغییرات لازم را در رژیم کنترل وزن و پیشگیری از دیابت اعمال کرد.

شش جایگزین طبیعی برای ژلوفن!

بهترین گام برای مصون ماندن از عوارض قرص های مسکن، متوسل شدن به گزینه های طبیعی است که در هر آشپزخانه ای یافت می شود.

خوشبختانه برخی از مواد غذایی این قابلیت را دارند که بدون ایجاد عارضه جدی روی دستگاه گوارش، کاهنده سردرد، درد مفاصل، و یا سایر دردهای آزاردهنده باشند:

کورکومینمولکول فعال موجود در زردچوبه و دارای خواص ضد التهابی است. کورکومین با مسدود کردن پروتئین ‌هایی که به التهاب کمک می ‌کند و نیز متوقف کردن انتقال ‌دهنده عصبی از فرستادن سیگنال درد به مغز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد. همچنین کاهش شانس ابتلا به آلزایمر و نیز برخی سرطان ‌ها از دیگر خواص این ترکیب شیمیایی است که می ‌تواند به‌عنوان قرص یا با افزودن زردچوبه به رژیم غذایی وارد بدن شود.

کندرخواص ضدالتهابی این گیاه هندی به اسیدهای بوسولیک مربوط می‌ شود که بر اساس تحقیقات توانایی بهبود گردش خون، از جمله خون ‌رسانی به مفاصل و پیشگیری از التهاب را با سد کردن راه گلبول‌ های سفید خون برای ورود به بافت ‌های آسیب ‌دیده دارد. این گیاه به ‌صورت پماد در داروخانه ‌ها موجود است.

اسیدهای چرب امگا ۳: امگا ۳ التهاب و درد گردن و کمر را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند کسانی که دچار گردن دردهای غیر جراحی هستند، با دریافت ۱۲۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز، ۶۰ درصد کاهش درد را گزارش کرده اند. علاوه بر این، امگا ۳ خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است.

روغن زیتوناولئوکانتال موجود در این روغن دقیقا می تواند مانند ایبوپروفن عمل کند. حدود سه چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون برابر با ۲۰۰ میلی گرم ایبوپروفن است. رژیم غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه که روغن زیتون یکی از مواد اصلی آن است، از مدت ها قبل برای سلامتی انسان از جمله کاهش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان سینه، سرطان ریه و برخی از انواع فراموشی مفید تشخیص داده شده بود. پژوهشگران هنگامی متوجه این خاصیت روغن زیتون شدند که مشاهده کردند روغن زیتون فرآوری نشده مانند ایبوپروفن موجب ناراحتی در قسمت عقب گلو می‌شود.

پوست بید: پوست بید سفید به طور سنتی برای درمان استئوآرتریت، کمردرد، و سایر بیماری های دردناک مانند تاندونیت استفاده می شده است. شما همچنین می توانید برای امدادرسانی فوری به کسانی که سردرد دارند، از آن استفاده کنید. سالیسین ماده تشکیل‌دهنده فعال در این پوست درخت است که در معده به اسید سالیسیک تبدیل می ‌شود و خاصیت ضد التهاب و ضد درد دارد.

کپسایسینبک ماده شیمیایی است که در فلفل وجود دارد و جایگزین خوبی برای ایبوپروفن است بخصوص در افرادی که از دردهای عضلانی، سردردهای مکرر، درد مفاصل رنج می برند. اگر از یک بیماری دردناک رنج می برید می توانید فلفل چیلی را به رژیم غذایی خود به طور منظم اضافه کنید. برای درمان دردهای حاد نیز می توانید از کرم های حاوی کپسایسین برای ماساژ بخش آسیب دیده استفاده کنید.

ارتباط بین غذاهای فرآوری شده و افزایش ریسک ابتلا به اوتیسم

محققان عنوان می کنند بین غذای مصرفی توسط زن باردار و تاثیرات آن بر مغز درحال رشد جنین ارتباط وجود دارد.

نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد احتمالاً غذاهای فراوری شده کلید افزایش موارد ابتلا به اوتیسم هستند.

تیم تحقیق از دانشکده پزشکی برنت آمریکا دریافتند زمانیکه سلول های بنیادی عصبی در معرض میزان بالا اسید موجود در غذاهای فرآوری شده قرار می گیرند، تغییرات مولکولی روی می دهد.

دانشمندان متوجه شدند میزان بالا PPA) اسید پروپیونیک) که برای افزایش طول عمر غذاهای بسته بندی شده و جلوگیری از ایجاد کپک در نان و پنیر فرآوری شده استفاده می شود، رشد نورون ها را در مغز جنین کاهش می دهد.

«ناصر صالح»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعات نشان داده اند میزان بالا PPA در نمونه مدفوع کودکان مبتلا به اوتیسم و میکروبیوم روده در کودکان اوتیسمی متفاوت است.»

محققان دریافتند در نتیجه قرارگیری سلول های بنیادی عصبی در معرض میزان بالا PPA، نورون ها کاهش یافته و مسیهای نورونی به تمام نقاط بدن صدمه می بینند که همین مسئله موجب اختلال در توانایی برقراری ارتباط مغز شده و رفتارهای نظیر عدم توانایی در تعامل با دیگران و مشکلات حرکتی که عمدتاً در کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده می شود، بروز می کند.

پاستیل هایی که با کارنو براق می شود

پاستیل با آن ظاهر جذاب و خوش آب و رنگش قطعا از آن دسته خوراکی ‌هایی است که بزرگ و کوچک نمی توانند از خوردنش صرفنظر کنند.

 ژلاتین پاستیل از پوست یا استخوان حیوانات مختلفی مانند گاو، خوک و حتی ماهی به دست می آید که البته در کشور ما به دلیل مساله حلال بودن، تنها پوست و استخوان گاو و به ندرت ماهی کاربرد دارد. در فرآیند تولید پاستیل، شکر بسیار، رنگ و اسانس خوراکی استفاده می‌ شود. از این رو، برخی از کارشناسان تغذیه مصرف زیاد آن را توصیه نمی کنند.

البته استفاده از این خوراکی همیشه موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است اما به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه این پاستیل های رنگارنگ و اتومبیل ها با یک نوع موم پوشانده می شوند که کارنو نام دارد.

عده ای از متخصصان تغذیه این موم و به طور کلی روغن‌هایی که برای شفافیت بیشتر، روی پاستیل‌ها ریخته می شوند را مضر دانسته و معتقدند پاستیل ها با موم های کارنو براق می شوند که برای براق کردن خودروها هم از آنها استفاده می شود. برخی از منتقدان حتی پا را یک قدم فراتر گذاشته و مصرف پاستیل هایی با این نوع روکش را مرگبار دانسته اند.

این در حالیست که عده ای از متخصصان تغذیه این ادعا را بی اساس دانسته و معتقدند سطح براق پاستیل ها به دلیل یک نوع روغن خوراکی است که برای براق شدن پاستیل‌ ها و جلوگیری از چسبیدن آن ها به یکدیگر به سطح شان افزوده می ‌شود و میزان آن بسیار کم است. بنابراین، نمی ‌تواند مشکلی برای گوارش افراد ایجاد کرده و یا از نظر اضافه کالری دریافتی فرد را دچار چاقی کند.

بنابر نظر این متخصصان در تولید پاستیل از نوعی واکس برای براق کردن آن استفاده می کنند که به هیچ وجه با سلامت فرد منافاتی ندارد.

البته توجه به این نکته ضروری است که در برخی از پاستیل های تقلبی که مشخصات مجوزهای استاندارد روی بسته آنها درج نشده، ممکن است از نوعی واکس غیر مجاز که برای براق کردن سطح پاستیل به کار می رود استفاده شود، که قطعا باعث به خطر انداختن سلامت افراد و به ویژه کودکان که سیستم گوارش حساس تری دارند، می شود، بنابراین، عاقلانه است که از خرید پاستیل های فله ای خودداری شود.

ضمن اینکه از پاستیل هم مانند تنقلات دیگر نباید پیش از غذا استفاده شود زیرا شیرینی آن جلو اشتها را می گیرد و به خاطر شکر و افزودنی هایی که دارد ممکن است مصرف بیش از حد آن موجب چاقی در کودکان می شود.

عوارض جانبی استفاده از داروهای مخدر

سوء مصرف داروهای مخدر موسوم به اُپیوئیدها (Opioids) مساله ای است که مراکز سلامت بزرگ آمریکا مانند وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب نسبت به آن هشدار داده اند.

تنها در سال ۲۰۱۶، ۱۱ میلیون ۸۲۴ هزار شهروند آمریکایی بزرگ‌تر از ۱۲ سال سوء مصرف داروهای مخدر را تایید کرده و ۲ میلیون ۱۴۴ هزار نفر از آنها اختلال استفاده از داروهای مخدر را گزارش کردند. بنابر دستورالعمل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، داروهای مخدر باید برای دردهای مزمن تجویز شوند و با تاکید بر ارتباط خوب بین پزشکان به منظور درک ماهیت درد به پزشکان توصیه کرده است که پیش از تجویز دارو شرایط پزشکی هر فردی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش "مدیکال دیلی"در شرایطی که تجویز داروهای مخدر برای کوتاه‌ترین بازه زمانی توصیه شده است، اما مشخص شده است که برخی بیماران نسخه خود را تجدید کرده و حتی در برخی موارد یک سال پس از تجویز اولیه نیز همچنان در حال مصرف داروهای مخدر هستند. حدود ۹۶ درصد بیمارانی که برای تسکین درد مزمن داروی مخدر مصرف می کنند، حداقل یک عارضه جانبی را تجربه می کنند.

در ادامه با برخی عوارض جانبی شابع استفاده بیش از حد از داروهای مخدر بیشتر آشنا می شویم.

یبوست

پیش از مغز، دستگاه گوارش نخستین بخش بدن است که تحت تاثیر داروهای مخدر قرار می گیرد. یبوست یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای مخدر است و برای درمان آن می توان دنبال کردن یک رژیم غذای سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان، به ویژه آب را مد نظر قرار داد. ملین های پزشکی نیز می توانند به درمان یبوست کمک کنند.

حالت تهوع

زمانی که یبوست درمان نمی شود، به طور قطع می تواند به حالت تهوع منجر شود زیرا مغز توانایی عملکرد درست خود را از دست می دهد و استفراغ را تحریک می کند. داروهای ضد حالت تهوع می توانند تمایل به استفراغ را کاهش دهند

خواب آلودگی

تاثیر داروهای مخدر بر مغز موجب خواب آلودگی فرد می شود، به ویژه زمانی که با داروهایی که برای مشکلات روانی، تشنج، اسپاسم های ماهیچه ای و اختلالات خواب تجویز شده اند، ترکیب شود. داروهای مخدر آپنه خواب را نیز تشدید می کنند.

دشواری در تنفس

زمانی که بیمار از آستانه تحمل خود خارج شده و برای ارائه عملکرد درست و احساس بهتر به مصرف داروهای مخدر وابسته می شود، این شرایط اعتیاد را در پی دارد. دوز مرگبار معمولا زمانی رخ می دهد که داروهای مخدر به داروهای دیگر اضافه شده و با آنها تداخل ایجاد می کنند و این شرایط می تواند در نهایت به دشواری در تنفس منجر شود.


نقائص هنگام تولد

مطالعات نشان داده اند که مصرف داروهای مخدر توسط زنان باردار می تواند به زایمان نوزاد مرده و نقائص هنگام تولد مانند نقص لوله عصبی و مسائل قلبی منجر شود. زایمان زودرس و رشد ضعیف جنین از دیگر عوارض جانبی برای نوزدان زنانی هستند که از داروهای مخدر استفاده می کنند.


آثار منفی بر سلامت روانی

بیماران افسرده احتمال بیشتری دارد مصرف بیش از حد یا اُوردوز با داروهای مخدر را تجربه کنند زیرا دوزهای بالاتری از دارو را مصرف می کنند. در برخی موارد خودکشی، تشخیص این که مصرف بیش از حد دارو عمدی یا غیرعمدی بوده است برای مقامات مسئول دشوار است.
بدتر شدن وضعیت سلامت افراد مسن

مصرف داروهای مخدر توسط افرادی که بیش از ۷۵ سال سن دارند و به بیماری هایی مانند نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی مبتلا هستند و یا آنهایی که در معرض خطر بیماری زخم پپتیک قرار دارند ممکن است به وخیم‌تر شدن شرایطشان منجر شود. برای کاهش عوارض جانبی در افراد مبتلا به استئوآرتریت موضعی می توان از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موضعی یا خوراکی استفاده کرد.

کد خبر 380400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.