فلسطینیان آزادی می‌خواهند نه رشوه دولت ترامپ را

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، عملیات امنیتی حشد شعبی در مرزهای عراق با سوریه، ادعای بی‌اساس وزیر خارجه مصر علیه ایران‌ و ممانعت رژیم آل خلیفه از برگزاری فعالیت‌های مردمی در مخالفت با "معامله قرن"، بخشی از تحولات امروز منطقه است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

عملیات امنیتی حشد شعبی در مرزهای عراق با سوریه

سومریه نیوز اعلام کرد حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرماندهی این هیئت در الانبار یک عملیات امنیتی برای تامین امنیت مرزها با سوریه اجرایی کرده و نیروها در مساحت مورد نظر مستقر شده‌اند.

پیشتر مقامات عراق اعلام کرده بودند، در عملیات پیش‌دستانه سازمان مبارزه با تروریسم ۱۴ عضو داعش کشته شدند.

فلسطینیان آزادی می‌خواهند نه رشوه دولت ترامپ را

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مطلبی برای واشنگتن پست نوشت: "دولت ترامپ شنبه از بخش اقتصادی طرح دیپلماتیکش برای فلسطین و اسرائیل که از مدت‌ها پیش انتظار اعلام آن می‌رفت، رونمایی کرد. انتشار آن با "کارگاه اقتصادی" دو روزه در بحرین که از امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود و هدفش جلب حمایت منطقه‌ای از این پیشنهاد است، دنبال می‌شود. متاسفانه آنچه فاش شده، تاییدی بر نظر ما در تشکیلات فلسطینی است؛ اینکه طرحی که جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و دیگر مقام‌های دولت ترامپ ارائه کردند، عملاً بازطراحی مفهوم کهنه و بی‌اعتباری موسوم به "صلح اقتصادی" است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که از دوستان قدیمی خانواده کوشنر است، همواره از آن حمایت می‌کرد.

این طرح فاقد مشخصات و فاقد مولفه‌های سیاسی، خواستار سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در اقتصاد فلسطین و کشورهای عرب همسایه آن و پنج میلیارد دلار در کریدور حمل و نقل میان کرانه باختری اشغالی و غزه شده است. به نظر می‌رسد آنچه کوشنر و همکارانش درک نمی‌کنند، این است که فلسطینیان اعانه نیازی ندارند و نمی‌خواهند. ما به آزادی و حق و حقوقمان نیاز داریم و اینکه اسرائیل به سلطه بر حیات و اقتصاد ما خاتمه دهد. حتی پیش از آنکه جزئیات این طرح فاش شود، رهبران سیاسی و تجاری فلسطین کنفرانس بحرین را بایکوت کردند. علت این است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان روی کار آمدن تقریباً به طور کامل از دولت جناح راستگرای اسرائیل حمایت کرده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما دولت او را به عنوان یک میانجیگرِ صلحِ صادق، جدی بگیریم.

ادعای بی‌اساس وزیر خارجه مصر علیه ایران

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روسیاالیوم، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد.

وی افزود: مصر امنیت کشورهای خلیج فارس را امنیت خود می‌داند و ما با دخالت‌های هر طرف منطقه‌ای در امور عربی مخالفیم.

وزیر خارجه مصر گفت: ما همواره خواهان دوری از سیاست‌های سلطه گرانه و داشتن روابطی مبتنی بر منافع و احترام کامل به کشورهای عربی هستیم.

شکری ضمن تمجید از روابط مصر و روسیه گفت، بین دو کشور همکاری استراتژیک وجود دارد و دو طرف دیدگاه‌های نزدیکی درباره بحران سوریه دارند و برای مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنند.

وزیر خارجه مصر درباره یمن گفت: مصر از راه حل صلح آمیز در یمن حمایت می‌کند و خواهان بازگشت دولت مشروع به این کشور است. همچنین این کشور با همه طرف‌های سودانی در ارتباط است و از راه حل صلح آمیز بحران این کشور حمایت می‌کند.

وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت حفظ نهادهای دولتی سودان و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.

شکری درباره شرکت مصر در کنفرانس صهیونیستی آمریکایی منامه نیز گفت: مشارکت مصر در نشست منامه برای ارزیابی وضعیت است؛ اما پذیرش یا مخالفت با آن به فلسطینیان بستگی دارد.

رژیم آل خلیفه مانع برگزاری فعالیت‌های مردمی در مخالفت با "معامله قرن" شد

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در صفحه نخست خود اعلام کرد: رژیم حاکم بحرین مانع برگزاری فعالیت‌های مردمی این کشور جهت نشان دادن مخالفت خود با معامله قرن در منامه شده که قرار است امروز (سه‌شنبه) در بحبوحه فضای متشنج و تنش‌آلود محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شود.

 مقامات بحرین در حالی مانع برگزاری فعالیت‌های محلی مختلف در منامه برای مبارزه و مخالفت با طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن و جلوگیری از مشارکت خبرنگاران داخلی برای پوشش این کنفرانس شدند که اجازه داده‌اند ۲۰ خبرنگار اسرائیلی از رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی بدون هیچ‌گونه ممانعتی یا تاخیری و با استقبال رسمی وزارت اطلاع‌رسانی بحرین وارد این کشور شوند.

در همین راستا، باراک رافید، خبرنگار شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نخستین گزارش را از خروج خبرنگاران اسرائیلی از تل‌آویو به سمت فرودگاه بین‌المللی بحرین ارائه کرد.

خبرنگاران اسرائیلی توییت‌های مختلفی منتشر و اعلام کردند که این کنفرانس در سایه تدابیر امنیتی شدید و تشکیل چندین کمربند امنیتی در مناطقی که انتظار می‌رود تظاهرات‌هایی در مخالفت با معامله قرن در آنجا راه بیفتند، برگزار می‌شود.

بحرینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده  مخالفت خود را با برگزاری کنفرانس معامله قرن اعلام کرده‌اند.

جهان عرب سیاست خاورمیانه‌ای اردوغان را به پوتین و ترامپ ترجیح می‌دهد

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد : بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر Arab Barometer، بیش از نیمی از اعراب در جهان سیاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حوزه خاورمیانه را تأیید می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی ۵۱ درصد از شرکت کنندگان طرفدار سیاست‌های خاورمیانه اردوغان بوده، ۲۸ درصد طرفدار سیاست‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و تنها ۱۲ درصد طرفدار سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هستند.

در این نظرسنجی ۲۵ هزار و ۴۰۷ نفر از ۱۱ کشور عرب زبان ازجمله فلسطین در خاورمیانه و منطقه آفریقای شمالی در اواخر سال ۲۰۱۸ و بهار ۲۰۱۹ شرکت کردند.

اردوغان بیشترین حمایت (حدود ۷۵ درصد) از کشورهای سودان، تونس و فلسطین داشته و پوتین در کشورهای لبنان، لیبی و مصر محبوب‌ترین رهبر بوده است.

شلیک ۲۲۶ موشک بالستیک به سمت عربستان

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی ـ اماراتی روز دوشنبه در یک نشست خبری درباره حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به مواضع سعودی‌ها اظهار نظر کرد. وی در ابتدا به حمله اخیر یمنی‌ها به فرودگاه سعودی «ابها» اشاره کرد و مدعی شد که این حمله با موشک ایرانی‌ها صورت گرفته است، نه «حوثی‌ها».

به گزارش العربیه، المالکی در ادامه گفت، نیروهای یمنی تاکنون ۲۲۶ موشک بالستیک را به سمت عربستان شلیک کردند. وی به اینکه چه تعداد از این موشک‌های شلیک شده یمن به اهداف مورد نظر در خاک عربستان اصابت کرده است، اشاره‌ای نکرد.

سخنگوی ائتلاف متجاوز علیه یمن همچنین مدعی شد، جنگنده‌های این ائتلاف انبارهای تسلیحاتی و موشک‌های «سام ۶» و پهپادهای ارتش یمن و انصارالله در صنعاء را هدف قرار داده‌اند.

نیروهای ارتش یمن و انصارالله طی یک ماه اخیر بارها مواضع مهم و حساس عربستان سعودی مانند فرودگاه‌های «جازان» و «ابها» را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده‌اند.

مقامات نظامی یمن تأکید کردند، اگر تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن متوقف نشود، حملات پهپادی و موشکی آنها نیز ادامه خواهد یافت و قرار است در ابعاد گسترده‌تر ادامه یابد.

نیروهای یمنی در تازه‌ترین حملات پهپادی خود، دیشب بار دیگر دو فرودگاه مذکور را هدف قرار داده بودند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن یکشنبه شب در یک نشست خبری گفته بود که روز یکشنبه عملیات گسترده پهپادی علیه دو فرودگاه سعودی «جازان» و «ابها» صورت گرفت.

کد خبر 380382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.