راهکارهای آسیایی برای مقابله با آلودگی هوا

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باعث شده است کشورهای آسیایی نظیر تایلند، کره جنوبی، چین و هند در مواجهه با سطوح ناسالم و خطرناک آلودگی هوا قرار گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر ساکن سیاره زمین، ۹ نفر سطوح بالایی از هوای آلوده را تنفس می‌کنند که در این میان کشورهای آفریقایی و آسیایی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهند.  قرار گرفتن در معرض لایه ضخیمی از  گرد و غبار و گازهای سمی موجب شده است تا سالانه حداقل یک کشور، تلاش‌هایی در راستای پاک کردن آسمان خاکستری و اصلاح الگوی آب و هوایی انجام دهد. در این گزارش به راهکارهای کشورهای تایلند، کره جنوبی، چین و هند برای مقابله با آلودگی هوا می‌پردازیم.

تایلند

بعضی از نواحی شهر بزرگ و پرجمعیت بانکوک، با سطوح بالایی از ریزگردها مواجه هستند؛ ریزگردها، ذرات میکروسکوپی مضری است که کمتر از ۲.۵ میکرومتر قطر دارد و با نفوذ به ریه‌ها می‌تواند به سایر اعضای بدن منتقل شود. آلودگی هوا در بانکوک حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میکروگرم در هر مترمکعب برآورد شده است که با توجه به شاخص کیفیت هوا (AQI)، ناسالم به حساب می‌آید. در ابتدا آتش‌نشانان با پرتاب توپ‌های پرفشار آبی از ساختمان شهرداری بانکوک تا دیگر مناطق شهری، دست به تلاش‌های موقت برای رفع این مشکل زدند اما این روش نتوانست راهکاری مؤثر در رفع ریزگردهای ۲.۵ میکرومتری باشد. بنابراین مسئولان شرکت سهامی خاص "Thai capital Bangkok"، با هدف کاهش آلودگی هوا در بعضی نقاط شهر، از هواپیماهای مخصوص بارورسازی ابرها استفاده کردند که با تزریق مقدار کمی مواد شیمیایی بی‌اثر همچون یدید نقره‌ای منجر به افزایش بارندگی می‌شود.

چین

زمانی که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، هشدار نارنجی در بسیاری از شهرهای مناطق صنعتی چین، میزان دید شهروندان را گاهی اوقات تا حدود ۲۰۰ متر  و در بعضی از مناطق دیگر تا ۵۰ متر کاهش داد، مسئولان کشور چین با کاهش استفاده از سوخت زغال‌سنگ، اقدام به مهار دودهای سالانه‌ زدند که در طول زمستان بیشترین میزان آلودگی را ایجاد می‌کرد. این راهکار، سوخت مصرفی سه‌میلیون خانوار شمالی چین را از زغال‌سنگ به گاز طبیعی تغییر داد. ‌با این حال تنها عامل ایجاد آلودگی در چین، زغال‌سنگ نیست و عواملی همچون بخاری‌های نفت‌سوز، بخاری‌های گازسوز و دود سیگار از دیگر عوامل ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود.

هند

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در کشور هند است؛ به‌طوری‌که دهلی نو، پایتخت این کشور، آلوده‌ترین هوای ممکن را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است و میانگین شاخص کیفیت هوا در آن برای سال‌های متوالی از عدد ۳۰۰ پایین‌تر نیامده است. در بعضی از مواقع سال این عدد تا ۹۹۹ که رقمی بسیار بالاتر از سطح خطرناک AQI، یعنی ۵۰۰، افزایش می‌یابد. در حال حاضر مسئولان هند اقدام به پیاده‌سازی برنامه پنج ساله‌ تحت عنوان "برنامه ملی هوای پاک" با هدف کاهش میزان آلودگی هوا به میزان ۳۰ درصد در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ کرده‌اند.

کره جنوبی

کره جنوبی برای پنج سال متوالی با سطوح بالای گرد و غبار مواجه بوده است؛ با رسیدن شاخص کیفیت هوا به سطوح ناسالم ۱۵۰ تا ۲۲۵ میکرومتر، مقامات محلی این کشور دست به اقدامات ضروری همچون محدودیت تردد خوردوها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی کارخانه‌ها زدند. ساکنان شهرهای کره جنوبی نیز قرار شد تنها برحسب ضرورت از خانه‌ها خارج شوند و در صورت خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 380371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.