۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
به دنبال ارزانی...

دهاقان_مشکل از جایی شروع می‌شود که مردم خسته از گرانی، تنها ارزانی را می‌جویند، آنان به هر کوچه پس‌کوچه سرک می‌کشند تا شاید نشانی ارزانی را بیابند، هرچند بی‌کیفیت‌تر...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، غوغای جمعیت؛ فروشندگانی که اوصاف کالای خود را  فریاد می‌زنند و گاه با مشتریان چانه‌زنی می‌کنند. اینجا همه‌ چیز پیدا می‌شود از میوه تا حبوبات و برنج. ارزانی وصف مشترک همه آن‌هاست و مردمی که با حسابی سرانگشتی خرید از اینجا را به صرفه‌تر دیده‌اند، پشت سر هم می‌آیند و با دستانی پر بازمی‌گردند.

مردمی به‌جان آمده از گرانی و چندنرخی، محلی را می‌جویند که کالایی را هرچند بی‌کیفیت‌تر، اما ارزان‌تر بفروشد. پس در جست‌وجوی مقصود به بازارهای روز پناه می‌برند. مردم دهاقان و گلشن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنان خرید خانه‌ خود را به تأخیر می‌اندازند، چون خرید از دست‌فروشان را به‌صرفه‌تر از مغازه‌های لوکس شهر می‌دانند. اما کسبه شهر این را نمی‌خواهند...

جدال بازاریان و دست‌فروشان

حسن شاهوردی، از میوه فروشان دهاقانی در این باره می‌گوید: اجناس بازارهای خیابانی بیشتر درجه سه و بی کیفیت است که به قیمتی ارزان می‌فروشند. شلوغی بازار هم برای خرید نیست، بازار جمعیت را به سمت خود می‌کشد و خیلی‌ها از شلوغی سوء‌استفاده می‌کنند و فقط نظاره‌گر اجناس هستند.

سیدحسین حجازی، از فروشندگانی است که سال‌ها در بازار کار کرده و امروز از فعالیت بازارهای روز گلایه دارد «بازار دست‌فروشان، کیفیت محصول را زیر سوال برده. دست‌فروشان به مغازه‌داران ظلم می‌کنند. ما باید اجاره و عوارض شهرداری و مالیات بدهیم، اما در بازارهای خیابانی، فروشندگان فقط ۲۰ هزار تومان به ماموران شهرداری بابت اجاره غرفه‌ها می‌دهند.»

اما سوی دیگر این ماجرا دست‌فروشانی هستند که به امید سود بیشتر یا از سر ناچاری، بازار روز را برای عرضه اجناس خود برگزیده‌اند.

محمد رمضانی، جوان دست‌فروشی که در بازار روز دهاقان و گلشن فروشندگی می‌کند، می‌گوید: شاید بازاریان درست بگویند، ولی ما هم حق داریم. باید خرج زن و بچه را بدهیم. یک مکان مناسب درست کنند تا برویم آنجا دست فروشی کنیم. نمی‌شود که فقط بگویند نفروشید، خوب پس چکار کنیم؟ همه دعواها بر سر این است که قیمت‌های ما پایین‌تره. مردم جایی می‌روند که ارزان‌تر باشد. ما به سود کمتری راضی هستیم پس مشتری بیشتری هم داریم.

علیرضا اباذری هم دست‌فروش دیگری است که اینگونه از کار خود دفاع می‌کند «همه کسانی که در بازار روز دست‌فروشی می‌کنند، به امید اینکه بتوانند پولی به دست بیاورند و خرج خانه بدهند اینجا می‌آیند. در این بازار کسی هست که فوق‌لیسانس دارد، ولی براش کار نیست. خب پس اینها باید چیکار کنند؟ وقتی توان اجاره مغازه نداریم؟ ما هم باید کار کنیم.»

بازارهای هفتگی بلای جان کاسبان شهر

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مظفر جهانگیری، رییس مجمع امور صنفی دهاقان با جانبداری از مغازه‌داران می‌گوید: در بازارهای خیابانی یا بازارهای روزانه که در روستاهای شهر گلشن و دهاقان دایر است محصولات نامرغوب می‌فروشند. وجود جمعه بازار در شهرضا هم باعث شده کسانی که به زیارت امامزاده شاهرضا(ع) می‌روند، خرید خود را هم از بازار شهر همسایه انجام دهند و اینگونه چرخه اقتصاد کاسبان دهاقانی راکد می‌ماند.

وی ادامه می‌دهد: مغازه‌داران برای رفع این معضل به اتاق اصناف مراجعه کرده‌اند و در نامه‌ها و مکاتبات خود خواسته‌اند این بساط هرچه زودتر جمع شود، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

فروشندگان قانون‌گریز هستند!

ذبیح الله رسم، مسئول واحد بهداشت محیط دهاقان در این باره می‌گوید: محلی که برای فروش پوشاک و موادغذایی در بازار روز در نظر گرفته شده، مشکلاتی دارد، مثل اینکه بهسازی محیط مناسب نیست، مواد غذایی که به فروش می‌رسد در مکانی قرار گرفته که آسفالت نشده و گرد وخاک روی میوه‌ها، حبوبات، سبزیجات و سایر اجناس می‌نشیند و آن‌ها را آلوده می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن فروشندگان بازارهای روز محلی، اظهار می‌کند: متاسفانه در چهارشنبه‌بازار شهر گلشن، پنجشنبه بازار دهاقان و بازارهای خیابانی روستاها هیچ‌ غرفه‌بندی برای محصولات غذایی انجام نشده است. شهرداری‌ها و دهیاران باید برای ساماندهی بازارها برنامه‌ریزی کنند.

مسئول واحد بهداشت محیط دهاقان با بیان اینکه فروش بعضی محصولات غذایی در بازارهای روز ممنوع است، تصریح می‌کند: نور آفتاب باعث فاسد شدن زودرس مواد غذایی می‌شود، قیمت‌گذاری محصولات هم بدون نظارت انجام می‌شود و فروشندگان قانون‌گریز هستند.

رسم خاطرنشان می‌کند: مکان فعلی پنجشنبه‌بازار از جهات مختلف مورد تایید شبکه بهداشت نیست، چون هم  از نظر بهداشتی مشکل دارد و هم پارک نامنظم خودروها هم ممکن است باعث بروز حادثه شود.

فروشندگان شناسنامه‌دار می‌شوند

بتول شیروانی، عضو شورای اسلامی شهر دهاقان با بیان اینکه مکان فعلی بازار از منظر مختلف آسیب‌زا است، خاطرنشان می‌کند: چند مکان دیگر برای انتقال این بازار شناسایی و بازدید شده، اما مورد تایید همه اعضای شورا و شهردار نیست، بنابراین مکان فعلی مناسب‌سازی و بهسازی می شود تا مشکلات آن به حداقل برسد.

وی از شناسنامه‌دار شدن فروشندگان بازار روز خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسه‌ای با حضور شهردار و رییس مجمع امور صنفی مقرر شد این مجمع برای شناسنامه‌دار کردن فروشندگان در کمترین زمان اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی شهر دهاقان اظهار می‌کند: در این شناسنامه نام و نام‌خانوادگی فروشنده، نوع محصول، شماره غرفه، شماره تلفن همراه و... مشخص می‌شود.

کد خبر 380360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.