نظامیان از سیاست فاصله می‌گیرند؟

اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهوری پیرامون تدوین لایحه شفافیت، حضور نظامیان در عرصه‌های سیاسی، سناریوی ادامه‌دار «ارز دولتی» از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز سه‌شنبه -چهارم تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، طی دو روز گذشته، ویدئویی از برخورد پلیس با یک دختر جوان د رابطه با آنچه بدحجابی ذکر شده، در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که بازتاب وسیعی داشته است. در فیلم منتشر شده یک مامور لباس شخصی با استفاده از زور و کتک و بدون رعایت شئونات اسلامی و بدون در نظر گرفتن مقوله «محرم» و «نامحرم» دختری را با اعمال خشونت به داخل خودروی پلیس منتقل می‌کند. خشونت مامور پلیس در حدی است که هنگام انتقال دختر به خودروی پلیس بخشی از لباس او کنار می‌رود. در سراسر فیلم صدای جیغ‌های بلند دختر و فریادهای مکرر مامور به گوش می‌رسد.

انتشار این ویدئو که حاوی تصاویری آزاردهنده است، در شبکه‌های اجتماعی باعث به وجود آمدن یک خشم عمومی شده است، البته ویدئوهایی از این دست کم نیست. چند وقت پیش ویدئویی دیگر از یکی از شهرهای شمالی کشور پخش شد که در آن پلیس با زنی که ظاهرا بدحجاب بود برخورد فیزیکی انجام داد و وی را روی زمین کشان‌کشان به داخل ماشین پلیس منتقل کرد.

برخورد خشن برخی ماموران پلیس با زنان و دخترانی که بدحجاب هستند سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند. سؤال‌هایی از این قبیل: "آیا کسی به گشت ارشاد اجازه داده فردی را مورد ضرب و شتم یا فحاشی قرار دهد؟ آنان بر اساس چه «مجوز شرعی» هموطن خود را مورد توهین و ضرب و شتم قرار می‌دهند؟» حتی اگر فردی جرمی مرتکب شود به عنوان مجرم از حق و حقوقی برخوردار است، پس چرا برخورد برخی ماموران با مردم قانونمند نیست؟ و آیا و چراهای بی‌پاسخ دیگر!"


روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به ویدئویی از برخورد پلیس با یک دختر جوان برای آنچه که بدحجابی عنوان شده است در فضای مجازی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشته است: «ارشاد گشت؟!» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: برخورد با بدحجابی همیشه یکی از ماجراهای جنجالی کشور بوده است و هیچوقت موافقان و مخالفان آن نتوانستند به فهم مشترکی از این مقوله برسند. آنگونه که پیداست تا کنون پیروز این میدان موافقان حجاب بوده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد قوانین و برخوردها با افرادی که پوشش مورد نظر حکومت را جدی نمی‌گیرند نیز از سوی این طیف صورت می‌گیرد.

از آن جا که بحث برخورد با بی‌حجابی با وظایف پلیس گره خورده است، یکی از انگیزه‌های به وجود آمدن پلیس ارتقای امنیت اخلاقی موسوم به گشت ارشاد نیز به این دلیل بوده است. البته برخی فرماندهان نیروی انتظامی مانند اسماعیل احمدی مقدم از عهده‌دار بودن این وظیفه خشنود نبودند. چند سال پیش اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده آن زمان نیروی انتظامی گفته بود که «گشت ارشاد برای ما هم مطلوب نیست و ما از دستگاه‌هایی که بتوانند این مسئولیت را از لحاظ فرهنگی برعهده بگیرند و ما را از این نوع برخورد با مردم معاف کنند، تشکر هم می‌کنیم،» 
موضوع گشت ارشاد که در سال ۸۴ و در زمان دولت نهم پایه‌گذاری شد، همواره یکی از مقوله‌های مورد اختلاف در جامعه بوده است. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار بوده است که حتی به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری نیز ورود پیدا کرد و برخی از کاندیداها با وعده پایان دادن به این موضوع از آن بهره تبلیغاتی نیز بردند. جمله معروف محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم که «مشکل امروز ما مدل موی بچه‌های ماست» یکی از ژست‌های معروف در این باب است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگو با معاون حقوقی رئیس جمهوری پیرامون تدوین لایحه شفافیت اختصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از لعیا جنیدی نوشته است: «مردم باید همه چیز را بدانند» وی در پاسخ به این سوال که برخی موارد یا بندهایی که منجر به تحولات چشمگیر در حوزه مدیریت کشور خواهد شد در این لایحه چیست؟ گفته است: شفاف‌سازی فرآیند تصویب قوانین و مقررات و مصوبات در همه نهادهایی که تصمیمات آنها منشأ حق و تکلیف می‌شود یا به نوعی بر زندگی و سرنوشت مردم مؤثر است، بخشی از تغییرات بنیادی است. شفاف‌سازی فرآیندهای تصمیمات قضایی و شبه قضایی و غیرقضایی اصل استقلال و بی طرفی مرجع رسیدگی و حق دفاع را تضمین می‌کند. ضرورت اعلام منابع و اموال و فرآیند تصمیمات و اقدامات اجرایی اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز تحول مهمی است. در واقع هریک از مواد لایحه اگر صحیحاً اجرا شود می‌تواند منشأ اثرات ارزشمندی باشد. کافی است که شما تنها ماده ۴ این لایحه را که یک تکلیف عمومی برای همه مؤسسات مشمول است، به دقت بخوانید. این ماده مؤسسات مشمول را مکلف به اعلام مفاد و تاریخ هر تصمیم اداری، مستندات و ادله تصمیم، مرجع و مهلت اعتراض به تصمیم و نام وسمت تصمیم گیرنده کرده است. این امر موجب می‌شود که بلا تکلیفی شهروندان بسیار کم شود و تصمیمات نظام مند گرفته شده و هر شهروندی که تصمیم مربوط به اوست حقوق قانونی خود در قبال آن تصمیم را حفظ کند.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست خود را به حضور نظامیان در عرصه های سیاسی اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نظامیان از سیاست فاصله می‌گیرند؟» روزنامه آرمان امروزدرادامه توضیح داده است: حضور نظامیان در سیاست از جمله مسائلی است که هر حکومت دموکراتیکی آن را نهی می‌کند و بر خلاف روح دموکراسی می‌داند؛ چرا که دخالت دادن نظامیان در تصمیم‌گیری‌های غیرنظامی، سپردن اداره امور عمومی به نظامیان و تبدیل کردن نمادهای نظامی به یگانه نماد یک کشور، معادل نظامی‌گری است و این مسأله با دموکراسی تعارض دارد. اصلی‌ترین راه تأمین امنیت ملی، تأمین رضایت عموم مردم از نحوه اداره کشور است و این مهم جز با مشارکت دادن عموم مردم در عرصه سیاست حاصل نمی‌شود. در جمهوری اسلامی نیز به عنوان نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی، دوری نظامیان از سیاست بارها توسط امام خمینی(ره) تذکر داده شده و به انحای مختلف به نظامیان دستور داده شده که حق دخالت در سیاست را ندارند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی حذف ارز دولتی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «سناریوی ادامه‌دار ارز دولتی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مسئله‌ای بود که در روزهای اخیر به گوش می‌رسید اما موضعگیری‌ دولتی‌ها نشان داد که تصمیمی برای حذف سیاست ارزی در دستور کار نیست و معاون وزیر صمت از مخالفت این وزارتخانه با حذف ارز دولتی خبر داد و گفت: «به اعتقاد ما دلار ۴۲۰۰ تومانی همچنان باید پرداخت شود». 

استارت عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی از اواخر فروردین سال گذشته زده شد و در همان ابتدا بسیاری صاحبنظران در پیش گرفتن چنین سیاستی را نادرست دانستند. پس از مدتی از تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی با هدف تنظیم بازار، ثبات قیمت و کمک به دهک‌های پایین جامعه مشکلات یکی پس از دیگر خود را به نمایش گذاشتند. در همین زمان بود که فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی معتقد بودند که با تخصیص ارز دولتی کمکی به خانوارهای کم‏درآمد نمی‌شود چرا که کالاها با نرخ دولتی به دست مردم نمی‌رسد. آنها ایجاد رانت، عدم دسترسی خانوارها به کالاهایی با نرخ دولتی، قاچاق و... را نتیجه این سیاست می‌دانند و به ضرورت حذف این ارز تاکید دارند. این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را غلط نمی‌دانند و معتقدند که شیوه مدیریتی باید تغییر پیدا کند تا ارز دولتی بتواند تاثیر خود را بر بازارهای مختلف بگذارد. 

روزنامه مردم سالاریصفحه نخست امروز خود را به شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور اختصاص داده و درتیتر یک خود نوشته است: «نیازمند جراحی اقتصادی هستیم» جهانگیری تصریح کرده است: در اجرای برنامه‌های کلان اقتصادی و نجات اقتصاد کشور از بیماریهای مزمنی که رنج می‌برد و حاصل انباشت مشکلات در سال‌های متمادی است، اجماع سازی و همراهی همه ارکان نظام، دولت و مردم ضروری است تا برنامه‌ها و راهکارها بتواند در عرصه عمل بخوبی اجرا شوند. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور، بهترین فرصت در اختیار سازمان برنامه و بودجه برای کاهش اتکا بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت فراهم آمده که از ضروریات و اولویت‌های اساسی کشور است و باید از این فرصت برای پالایش و اصلاح ساختار بودجه استفاده کرد. وی از سازمان برنامه و بودجه خواست با جدیت برای مهیا کردن شرایط اجرای راهکارهای ارایه شده برای اصلاحات ساختاری در بودجه کشور بویژه در حوزه درآمدها و هزینه‌های کشور تلاش کند و در عین حال، تاکید کرد: اتخاذ تصمیمات مهم در کشور بویژه در حوزه اقتصاد مربوط به رئیس جمهور است که به لحاظ قانونی از طرف مردم مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد و همه این موضوع را پذیرفته اند و باید تلاش کرد تا برای اجرای برنامه‌ها و اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نظر رئیس جمهور تأمین شود. جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه باید از هم اکنون برای بودجه سال ۹۹ کل کشور نیز برنامه ریزی دقیقی در جهت صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها داشته باشیم، خاطر نشان کرد: باید بودجه دستگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی که طی سالیان گذشته بی جهت بودجه خود را به دولت متصل کرده اند حذف شود زیرا در شرایطی که بودجه دولت در تنگنا و محدودیت قرار دارد، کمک به این گونه مؤسسات و سازمان‌ها امری غیرضروری و ناممکن است.

روزنامه جوان صفحه نخست امروزخود را به اظهارات زیر امورخارجه کشورمان عصر دیروز در حاشیه افتتاح نمایشگاه «فوتو دیپلمات، نگاه جهانی، هنر ایرانی»  اختصاص داده و به نقل از او در عکس یک خود نوشته است: «از اقدام سپاه احساس غرور کردم» روزنامه جوان در ادامه توضیح داده است: ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که سامانه مورد استفاده برای انهدام پهپاد امریکایی که به صورت غیرقانونی وارد سرزمین ایران شده بود روسی بوده است، اظهار کرد: سامانه استفاده شده ایرانی بود و این باعث افتخار ملت ایران است که به این حد از پیشرفت در عرصه دفاعی دست یافته‌ایم. وزیر خارجه همچنین در مورد برگزاری کنفرانس منامه با محوریت طرح معامله قرن تصریح کرد: قدس فروشی نیست و فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند به خاطر مقداری دلار، سرزمین خود را که میراث گذشتگان‌شان نیز است بفروشند و کسانی که در این ارتباط تلاش می‌کنند و اقداماتی انجام می‌دهند، وقت خود را تلف می‌کنند. 

کد خبر 380353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.