دولت باید برای توسعه گردشگری برنامه جامع و ملی داشته باشد

عضو هیئت مدیره جامعه تور گردانان با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تصویب حذف زدن مهر ورود گردشگران به ایران، گفت: اگر دولت واقعاً توسعه گردشگری در شرایط جنگ اقتصادی را در دستور کار دارد باید در وهله اول برنامه‌ریزی جامع و تدوین برنامه گردشگری ملی اقدام کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، تصویب حذف زدن مهر ورود به ایران در پاسپورت گردشگران خارجی، خبری بود که هفته گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد. اقدامی که در کنار صدور ویزای فرودگاهی، گام مهمی برای جذب گردشگران خارجی و مقابله با جو ایران‌هراسی توسط سیاست‌مداران و رسانه‌های خارجی محسوب می‌شود.

علی ربیعی بعد از این مصوبه در جمع خبرنگاران گفت: «این استراتژی جدید گردشگری باهدف مقابله با «تروریسم اقتصادی» آمریکا علیه ایران تصویب‌ شده است. این اتفاق می‌تواند گردشگر بیشتری به ایران جذب کند. گردشگران خارجی از این‌ پس می‌توانند بدون واهمه و به‌راحتی به ایران سفر کنند.»

ربیعی همچنان در توضیح این اقدام طی یادداشتی خاطرنشان کرد: «این تصمیم بهره‌مندی از مزایای اقتصادی حضور گردشگران خارجی است، چنانکه کمبود ناشی از سهم ناچیز ایران از گردش مالی توریسم بین‌المللی را به میزانی جبران کند و آثار مثبت این اقدام در حوزه اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری و صنعت حمل‌ونقل به بهبود شرایط اقتصادی کشور نیز می‌انجامد. قطعاً این‌یک تصمیم آگاهانه علیه تحریم امریکا و در راستای نشان دادن فرهنگ ایران و مقابله با ایران هراسی است.»

در همین زمینه، احمد سبط حسینی عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان با اشاره به این تصمیم دولت تأکید می‌کند که جذب گردشگر خارجی در دوران تحریم و در شرایطی که با «جنگ اقتصادی» مواجه هستیم، نیازمند راهکارهای اساسی ازجمله رفع ایران هراسی با تبلیغات مثبت در فضای بین‌المللی است.

به باور این فعال صنعت گردشگری اگرچه تصمیم دولت برای حذف زدن مهر به ایران در پاسپورت گردشگران اقدام مهمی است اما این راهکار در عمل برد زیادی برای جذب گردشگر خارجی نخواهد داشت.

سبط حسینی توضیح داد: گردشگری ایران هنوز نتوانسته خود را در بازارهای بین‌المللی خوب معرفی کند و متأسفانه شناخت درستی از ما از سوی گردشگران خارجی وجود ندارد؛ بنابراین اول باید گردشگری وجود داشته باشد تا بعد مقدمات حضور او در کشور تسهیل شود.

به گفته این عضو هیئت مدیره جامعه تور گردانان، گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند بااحساس نبود امنیت مواجه هستند و ترس از ایران در بین آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین اولین کار در فضای بین‌المللی تبلیغات مثبت به‌منظور رفع این ایران‌هراسی است.

دولت، بخش خصوصی را شریک خود بداند

سبط حسینی در پاسخ به این سؤال که در زمان جنگ اقتصادی رابطه دولت با بخش خصوصی از نظر استفاده از ظرفیت‌های این بخش در جهت مقابله با تحریم‌ها در حوزه گردشگری چگونه باید باشد، گفت: اگر به بررسی پرونده گردشگری بین‌المللی بپردازیم درمی‌یابیم که گردشگری هر کشوری به‌خصوص کشورهای پیشرفته مستقیماً توسط بخش خصوصی همان کشور اداره می‌شود و دخالت دولت در این بخش به‌صورت کلان و بیشتر شامل سرمایه‌گذاری و حمایت از فعالان صنعت گردشگری است.

این عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان تأکید کرد: متأسفانه حمایت دولت از بخش خصوصی در ایران تنها به‌صورت شفاهی است و به‌رغم اینکه تأکید بسیاری بر توسعه گردشگری به‌عنوان صنعتی که قابلیت تبدیل‌شدن به صنعت ارزآور در دوران تحریم را دارد، می‌شود، دولت تنها حمایت‌ها را محدود به حرف کرده است و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

به گفته سبط حسینی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و دعوت از تورهای خارجی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در شرایط فعلی باید انجام گیرد و با توجه به هزینه‌های هنگفت این بخش ضروری است تا دولت مستقیماً خودش وارد عمل شود اما در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که بخش خصوصی بدون دریافت هیچ تسهیلاتی، به‌تنهایی متقبل این هزینه‌ها می‌شود.

او تصریح می‌کند: در شرایط فعلی باید مشخص کنیم که هدف ما از توسعه گردشگری چیست؟ افزایش تورهای ورودی؟ رونق گردشگری داخلی؟ اگر هدف رونق گردشگری خارجی و افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور است، بنابراین اقدامات دولت و وزارت امور خارجه از ارایه تسهیلات مرتبط با ویزا به گردشگران باید فراتر رود و دولت، بخش خصوصی را شریک در رونق گردشگری کند.

عضو هیئت مدیره جامعه تورگردانان در ادامه صحبت‌های خود بابیان اینکه کشور ما فاقد برنامه ملی توسعه‌ گردشگری است، افزود: متأسفانه تابه‌حال چند برنامه ملی درزمینهٔ توسعه گردشگری تدوین‌شده اما هرگز اجرایی نشده است. اگر دولت واقعاً توسعه گردشگری در شرایط جنگ اقتصادی را در دستور کار دارد باید در ابتدا اقدام به برنامه‌ریزی جامع در این حوزه کند.

کد خبر 380336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.