توسعه گردشگری و رفع خودتحریمی‌ها در صنایع دستی!

نمایشگاه‌های گردشگری همواره به عنوان یک بستر برای نشان دادن ظرفیت‌های گوناگون این صنعت شناخته‌ می‌شوند و از راهکارهای اصلی توسعه گردشگری هستند؛ آن‌ها ابزاری برای پیشبرد اهداف هستند و نمایشگاه گردشگری اصفهان نیز تلاش کرد گام بلندی بردارد تا به اهداف خود برسد و باید دید در این راه چقدر موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تمام زرق و برق و تبلیغات گسترده تمام شد و حال باید دید ره‌آورد برگزاری چهار روز نمایشگاه فشرده با حدود ۳۰ برنامه مختلف و حضور مهمانان ملی و بین المللی چه بوده و چه خواهد بود. در اولین گام نمایشگاه گردشگری اصفهان برای سال جاری توانست لقب "بین المللی" را بگیرد تا از همان ابتدا برگزاری آن وارد فاز تازه‌ای شود.

اعطای لقب بین‌المللی به نمایشگاه باعث شد تا بستر مناسبی برای ارائه ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی اصفهان و ایران فراهم آید. همچنین این اتفاق دعوت و حضور مسئولان جهانی همچون "غدا هیجاوی" رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و همچنین نماینده‌های کشورهای مختلف از جمله خواهرخوانده‌های اصفهان را تسهیل کرد. در کنار نماینده‌های خارجی، چهره‌های ملی زیادی نیز از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و وزیرامورخارجه از نمایشگاه دیدن کردند.

حسین مختاری، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با ایمنا، درباره برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری گفت: گردشگری جزء سه کسب و کار برتر جهان به شمار می‌رود، هر کسب و کاری نیازمند تبلیغ است. نمایشگاه یکی از شیوه های کارآمد تبلیغ هر کسب و کاری است. البته باید در کنار این کار تبلیغی سایر پازل‌های این پکیج را هم شناخت و به سمت گشایش آنها رفت.

این کارشناس گردشگری برگزاری نمایشگاه را بدون تغییر در سیاست‌های کلان بی فایده دانست و عنوان کرد: اینکه نمایشگاهی برگزار شود، اما در حوزه روابط خارجی و صدور ویزا، پیشرفت و گشایش صورت نگیرد، اثربخشی ندارد. نمایشگاه باید در کنار سیاست‌های مناسب و دوشادوش صنعت‌های وابسته مانند هتلداری استاندارد و حمل و نقل با کیفیت حرکت کند، اگرنه فایده چندانی ندارد. در کنار نمایشگاه باید به مردم در مورد مزایا و همچنین الزامات گردشگری به طور مداوم آگاهی داد و بسترها را فراهم کرد.

تجربه ارزشمندی که اصفهان کسب کرد

همانطور که گفته شد یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان اولین سالی بود که لقب بین‌المللی را بر دوش می‌کشید. این نمایشگاه علاوه بر فرصت‌های گوناگونی که در اختیار اصفهان برای نشان دادن برنامه‌ها و ظرفیت‌ها قرار داد، تجربه ارزشمندی از برگزاری یک رویداد گردشگری در سطح بین‌المللی را در اختیار این شهر گذاشت. اصفهان نیاز دارد تا از این قبیل رویدادها بیشتر برگزار کند، رویدادهایی که گویا در سال ۲۰۲۰ برخی از آن‌ها را خواهیم داشت.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را تجربه‌ای ارزشمند دانست و اظهار کرد: با بررسی پارامترهای مختلف می‌توان نتیجه گرفت که نمایشگاه گردشگری اصفهان موفق بود. با توجه به اینکه نمایشگاه صنایع دستی درکنار گردشگری و توام با یکدیگر برگزار شدند، این دو حوزه به تقویت یکدیگر کمک کردند و زمینه تعامل این دو بخش افزایش دهد.

وی سپس با اشاره به "گردشگری خلاق" تصریح کرد: اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو قرار دارد. امروزه در کنار گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی، گردشگری خلاق نیز از ظرفیت‌های ویژه است و صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان یک پایه مهم خلاقیت در اصفهان شناخته می‌شوند. این شهر  همچنین شهر جهانی صنایع دستی است که این دو عنوان ظرفیت بزرگی را برای ایجاد خلاقیت در گردشگری اصفهان ایجاد می‌کند.

الهیاری رونق سطح نمایشگاه امسال را نسبت به سال‌های پیش بسیار بالا خواند و خاطرنشان کرد: یکی از مجاری مهم تجارت و صادرات صنایع دستی، تجارت چمدانی توسط گردشگران است که این زمینه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان خود را نشان داد. از نظر تعداد غرفه و کیفیت غرفه‌ها در سطح قابل قبولی برای یک نمایشگاه بین المللی بود و سطح بسیار بالاتری نسبت به سال‌های گذشته داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: تبلیغات و استقبال مردم بیش از پیش‌بینی بود و حضور مهمانان خارجی در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های قبلی نیز بسیار چشمگیرتر بود که این مسئله در توسعه گردشگری کمک بسیاری خواهد کرد. اما مهم‌ترین نکته در نمایشگاه برگزاری بیش ۳۰ نشست‌ تخصصی و برنامه جانبی بود. این نمایشگاه بستری را برای تبادل نظر، افکار و اندیشه‌ها به وجود آورد.

وی تاکید کرد: برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های جانبی یک رویکرد به سمت بهره‌ برداری مناسب از بستر نمایشگاه بود. وقتی که یک رویداد مهمی را در سطح بین المللی برگزار می‌کنیم باید از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. تعداد نشست‌ها خیلی زیاد بود و تصورمی‌کنم این نشست‌ها تجربه خوبی بود ولی همه در یک سطح کیفی نبودند.

در صنایع دستی دچار خود تحریمی هستیم

شاید چشمگیرترین بخش نمایشگاه گردشگری سال جاری در سالن سوم بود، جایی که هنرمندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی حضور داشتند. صنعت گردشگری و صنایع دستی در اصفهان وابستگی زیادی به هم دارند، شاید کمتر شهری را مثل نصف‌جهان بتوان یافت که در مهمترین جاذبه گردشگری خود یعنی میدان نقش جهان بزرگترین بازار صنایع دستی را نیز داشته باشد. دو عنوان شهر "خلاق" و شهر "جهانی" علاوه بر جهانی کردن صنایع دستی اصفهان ابزارهایی برای توسعه گردشگری اصفهان ایجاد کرده است.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا برگزاری مشترک این نمایشگاه را بین دو حوزه گردشگری و صنایع دستیرایده بسیار خوبی دانست و گفت: اینکه دو حوزه گردشگری و صنایع دستی چگونه می‌توانند در کنار هم به عنوان مکمل عمل کنند، باید به صورت تخصصی بررسی می‌شد. ایده و اتفاقات خوبی در این نمایشگاه رقم خورد، همچنین سعی شد تعاملاتی نیز صورت پذیرد، اما تمام تلاش‌ها باید در راستای تحقق فروش بیشتر صنایع دستی باشد.

وی درباره برنامه‌های جانبی نمایشگاه، اظهار کرد: این برنامه‌ها که با حضور رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و نماینده‌های کشورهای خارجی برگزار شد تنها زمانی می‌تواند راهگشا باشد که موانع داخلی از میان برداشته شده باشد. تولید در صنایع دستی به شدت کاهش یافته و باید ابتدا بررسی کرد و عوامل کاهش تولید و صادرات به صورت انبوه را شناسایی کرد.

شیردل با بیان این نکته که "امروزه دیگر فروش و صادرات صنایع دستی به صورت انبوه وجود ندارد" تاکید کرد: زمانی که یک نفر برای صادر کردن جنس خود به گمرک مراجعه می‌کند گمرک از صادرکننده مدارک خرید می‌خواهد. صادر کننده مدارک خرید از هنرمند را ضمیمه پرونده می‌کند ولی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از آن می‌گیرند، این در حالی است که هنرمندان از مالیات برارزش افزوده معاف هستند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: هیچ تاجری در یک سال گذشته به صورت انبوه جنس صادر نکرده و اکثر کالاها همراه مسافر و یا با پست ارسال می‌شود. مشکل بزرگ دیگر در داخل کشور پست است، وقتی گردشگری صنایع دستی خرید می‌کند، به دلیل آسایش و یا برنامه‌های ادامه‌دار سفرش از فروشنده می‌خواهد که کالا را برایش پست کند. اما پست جمهوری اسلامی ایران با هر کد ملی فقط یک بار در سال و باری به وزن سه کیلوگرم را جابه‌جا می‌کند. اداره پست ما را بیشتر از آمریکا تحریم کرده است. صنعت‌ گردشگری و صنایع دستی دچار خود تحریمی در داخل کشور شده و این صنعت از داخل کشور بیشتر از تحریم‌های خارجی لطمه می‌بیند.

وی برگزاری نشست‌ها با ارگان‌ها داخلی را راه‌گشاتر از نشست‌های مشترک با خارجی‌ها دید و گفت: اگر بسترسازی صورت می‌گرفت که در نمایشگاه پیرامون مسئله صادرات و مشکلات تجار صنایع دستی نیز بحث می‌شد، می‌توانست راه‌گشا باشد. پیش از نمایشگاه اعلام کردیم که در جامعه هتل‌داران، آژانس‌داران، صنایع دستی و غیره همه با ارگان‌هایی نظیر دارایی، شهرداری، پست و غیره به مشکل خورده‌ایم. برگزاری نشست مشترک با این ارگان‌ها در نمایشگاه بسیاری موانع داخلی صنعت گردشگری را می‌توانست رفع کند.

با وجود تمام پستی و بلندی‌ها، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان برگزار شد، دستاورد این نمایشگاه برای بسیاری از شرکت‌ کنندگان آن بسیار مثبت بود و اکثر آنان از سطح برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند. از غرفه‌های شهرداری و طرح "اصفهان ۲۰۲۰" تا شرکت‌های خصوصی گردشگری و آژانس‌ها، همچنین هنرمندان صنایع دستی که از نقاط مختلف کشور همچون چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و لرستان در نمایشگاه شرکت کردند، راضی بودند. این نمایشگاه بیش از هرچیز تحربه‌ای ارزشمند در اختیار نصف‌جهان قرار داد و همچنین زمینه ذهنی شهروندان را برای برگزاری چنین رویدادهایی در راستای توسعه گردشگری افزایش داد.

کد خبر 380332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.