افزایش عرضه مسکن/ پرداخت کسری بودجه شهرداری‌ها توسط سازمان برنامه بودجه

اخبار اقتصادی متعددی شهرهای کشور را در روزهای اخیر درنوردیده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به افزایش عرضه مسکن و دستور معاون اول رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت کسری بودجه شهرداری‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عرضه مسکن را شتاب می بخشیم، گفت: تولید مسکن در سطح کشور را به صورت گسترده آغاز کرده و به دنبال آن هستیم که همه مستاجرین را خانه‌دار کنیم.

محمد اسلامی اظهار کرد: تاکنون دولت در بحث اجاره مداخله نداشته است و اگر هم بخواهد مداخله ای در این زمینه انجام دهد، مشخص نیست که چقدر بتواند اثر مثبت بگذارد.

وی افزود: برای ما مهم‌ترین اقدام این است که عرضه مسکن برای قشر متوسط و پایین را تشدید کرده، حرکتش را تقویت و در این زمینه با سرعت اقدام کنیم. امیدواریم با جریان تولید مسکن که آغاز شده و ما به صورت گسترده آن را در سطح کشور گسترش می دهیم، عرضه شتاب بگیرد و مردم به جای اینکه مستاجر شوند بتوانند صاحب خانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: انتظار می رود کسانی که واحد مسکونی دارند انصاف به خرج بدهند و خودشان و مالشان را با قیمت ارز و نوسانات بازار مقایسه نکنند چرا که مهم این است که مال برکت داشته باشد و اجازه بدهند مستاجران با یک نرخ متعارف اجاره بهایشان را تمدید و تجدید کنند.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به صورت زیر است:

** حل موردی مسائل برای شهرداری تهران باعث توسعه نامتوازن شهرها می‌شود

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به افزایش سهم شهرداری تهران از عوارض به ۸۸ درصد، گفت: این موضوع در تعاملات بین شهرداری تهران، مجلس و دولت انجام شده است و شامل سایر شهرها نمی‌شود، حل موردی این دست از مسائل به ساختار قانونی لطمه می‌زند و سبب توسعه نامتوازن در سایر شهرها خواهد شد.

**توجه به کیفیت زندگی و مکانیابی مناسب در تولید مسکن ضروری است

وزیر راه و شهرسازی مکان یابی مناسب را برای احداث واحدهای مسکونی ضروری دانست و گفت: نکته حائز اهمیت برای ما در احداث واحدهای مسکونی و جریان دادن به تولید مسکن در کشور، مکانیابی مناسب و همچنین توجه ویژه به کیفیت معماری و تحقق معماری ایرانی اسلامی در کشور است.

**جبران کسری شهرداری ها در بودجه سال جاری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در پاسخ به مکاتبه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، خطاب به نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، دستور جبران کسری سال گذشته شهرداری‌ها در بودجه سال جاری را صادر کرد.

**حل مشکل پرداخت کارکنان سازمان‌های بدهکار

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، از پرداخت بدهی بیشتر سازمان های بدهکار شهرداری و حل مشکل تسویه مطالبات کارکنان آنها خبر داد و اظهار داشت: پیگیری نامه نگاری های قبلی برای حل مشکل کارکنان شرکت همشهری مجددا با شهرداری تهران مکاتبه می کنیم.

**استفاده مناسب شهرداری تهران از امکانات قانون بودجه

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، استفاده از بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه کل کشور را یک فرصت خوب برای شهرداری‌های سراسر کشور به خصوص شهرداری‌های کلانشهرها توصیف کرد و گفت: هدف از این کارگاه آموزشی این است که کارشناسان با مراحل اجرای این تبصره آشنا شده و بتوانند از این ظرفیت به‌خوبی بهره ببرند.

ابوالفضل مرادی تصریح کرد: شهرداری تهران در سال گذشته استفاده خوبی از محل این تبصره در قانون بودجه سال ۹۷ داشت و توانست بخشی از بدهی به سیستم بانکی را از محل طلب از دولت پرداخت کند. شهرداری‌ها نیز می‌توانند با کاهش بدهی به سیستم بانکی، بهتر به هدایت منابع بودجه‌ای و اجرای وظایف خود بپردازند.

**اصلاح ساختار کلان شهرداری تهران عامل کاهش هزینه‌های مدیریت شهری

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار شهرداری به معنای تعدیل نیروی انسانی نیست، گفت: اصلاح ساختار کلان شهرداری تهران علاوه بر اینکه به عنوان یک تکلیف قانونی باید اجرایی شود، می‌تواند به کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و افزایش خدمات‌رسانی به شهروندان موثر باشد.

سکینه اشرفی افزود: اگر با اصلاح ساختار بتوانیم هزینه‌ها را کاهش داده و درآمدهای پایدار را افزایش دهیم، بدون شک کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان ارتقا پیدا کرده و می‌توان زمینه برای تحقق شعار شهری برای همه را فر اهم کرد.

کد خبر 380307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.