لایحه حمایت از محیط‌بانان تصویب شد

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب قانون حمایت از محیط بانان و جنگل بانان خبرداد.

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اعلام این خبر اظهار کرد: قانون حمایت از محیط بانان با ۱۶۰ رای تصویب صبح امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی افزود: براساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست ملکف شد که ماموران یگان حفاظت خود را در حین انجام وظیفه و یا ماموریت در صورتی که شهید، فوت، دچار بیماری صعب العلاج، نقص عضوو یا حوادث شوند، براساس مقررات و آیین نامه اجرایی بیمه کند.

محبت خانی گفت: بر اساس این قانون مقرر شد کارمندان محیط زیست که برای کمک به محیط بانان به مناطق اعزام می‌شوند و ممکن است شهید یا جانباز شوند، بیمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه همیاران محیط بان یا جنگل بان که آمار کشته و زخمی آن‌ها بسیار بود که این افراد نیز براساس لایحه حفاظت از محیط بانان بیمه شوند، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه مکلف شد که سالانه اعتباری را به سازمان محیط زیست تخصیص دهد.

بهگزارش خبرنگار ایمنا، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان در پی شهادت سه محیط بان در تیرماه ۹۵ آغاز شد و در هشتم اسفندماه همان سال این لایحه در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و در نهایت اردیبهشت ماه سال ۹۶ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه سوم مهرماه سال ۹۷ نیز در کمیسیون قضایی تصویب شد و به صحن علنی مجلس رفت  اما در روند بررسی‌ها هیات رییسه مجلس ایراداتی به این لایحه وارد کرد که برای اصلاح و رفع این ایرادات، لایحه مجدد به کمیسیون قضایی ارجاع شده بود. قرار براین بود که لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان قبل از بررسی لایحه بودجه سال جاری در مجلس بررسی شود اما در نهایت امروز سه تیر ماه این لایحه به صحن علنی مجلس اورده شد و به تصویب رسید.

با تصویب این قانون همه حمایت‌های مربوط به نیروهای انتظامی به محیط بانان و جنگل بانان تعلق می‌گیرد. محیط‌بانان مشمول قانون بیمه عمر و حوادث بازنشستگان و وظیفه‌بگیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌شوند. پرداخت دیه به اشخاص ثالث و همچنین جبران خسارت در قبال صدمات جانی و  ضرر و زیان مالی که محیط‌بانان در حین انجام وظیفه متحمل می‌شوند و همچنین کمک مالی به آنها و خانواده‌هایشان در دوران تعقیب و بازداشت و بعد از آن، در صورت استفاده قانونی از سلاح حین درگیری با متخلفان در این لایحه عنوان شده است و از امروز مورد حمایت دولت قرار می گیرند. تاکنون محیط زیست کشور ۱۲۳ شهید و ۲۰۰ جانباز محیط بان برای صیانت از امنیت محیط زیست گیاهی و جانوری و منابع ملی کشور تقدیم کرده است.

کد خبر 380305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.