تولید کمپوست با استفاده از فناوری‌های زیستی

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: فرایند تبدیل مواد فسادپذیر موجود در پسماند تر به کود آلی یا کمپوست در صورت مساعد بودن شرایط، توسط نمونه‌هایی از انواع میکروارگانیسم‌های مفید به صورت طبیعی و در یک پروسه زمانی طولانی انجام می‌شود.

فرشاد مستأجران در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم ایجاد تحول در روش‌­های فعلی بازیافت و تبدیل پسماند، اظهار کرد: افزایش روز افزون تولید پسماند در شهرها و روستاها و وجود موانع و محدودیت‌­های جدی  بر سر راه توسعه مداوم سایت‌­های تخمیر، همچنین ضرورت حفظ سلامت و آسایش شهروندان و حفظ محیط زیست در برابر صدمات وارده به منابع پایه مانند آب، هوا و خاک ایجاب می­‌کند که در روش‌های فعلی بازیافت و تبدیل پسماند تحول ایجاد شود تا محصولات جانبی مفید برای بهره‌برداری مجدد قابل استفاده باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای موثر و مناسب برای ایجاد این تحوّل، استفاده از فناوری­‌های زیستی است، با استفاده از این فناوری­‌ها می­‌توان با کاهش قابل ملاحظه خطرات و صدمات زیست­ محیطی و بروز مشکلات جدی برای سلامت شهروندان، انبوه پسماند تر تولیدی شهرها و روستاها را نیز با سرعت بیشتر، آسیب­‌های کمتر، ارزش افزوده بالاتر و هزینه‌­های کمتر، به کود آلی یا کمپوست تبدیل کرد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه­‌ریزی این سازمان در اجرای فناوری‌­های زیستی افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در نظر دارد با استفاده از فناوری‌­های زیستی زمان تولید کمپوست را کاهش داده و مشخصه‌های زیستی آن را بهبود بخشد.

مستاجران ادامه داد: فاز آزمایشی این طرح با همکاری بخش خصوصی و با افزودن نوعی مخلوط باکتریایی، حاوی جمعیت بالایی از انواع میکروارگانیسم­‌های منتخب آغاز شده است.

مستاجران تصریح کرد: با استفاده از این روش می­‌توان سرعت فرآیند تجزیه و تبدیل پسماند تر به کمپوست را بدون تغییر در سیستم فعلی سایت تخمیر، بدون نیاز به خرید و استفاده از امکانات و تجهیزات سخت افزاری جدید و  بدون به کارگیری نیروی انسانی بیشتر، افزایش داد.

کد خبر 380274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.