مقتدی صدر: تکنوکرات های مستقل بیایند

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، پهپادهای انصارالله مجددا فرودگاه‌های أبها و جیزان عربستان را هدف گرفتند، ناکامی ترامپ برای همراهی شرکایش در ناتو برای اعتراض به ترکیه و توصیه های انتخاباتی مقتدی صدر، بخشی از تحولات امروز است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

پهپادهای انصارالله مجددا فرودگاه‌های أبها و جیزان عربستان را هدف گرفتند

شبکه المسیره اعلام کرد: یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گفته است، عملیات اول آشیانه هواپیماها و اهداف نظامی مهم در فرودگاه جیزان را هدف گرفت و در عملیات دوم به سمت فرودگاه أبها مواضع نظامی هدف قرار گرفتند، هر دو علمیات با دقت بالا به اهداف خود اصابت کردند.

وی ادامه داد: عملیات ما ادامه دارد و دردناک‌ترین عملیات ما در صورتیکه دشمن به تشدید حملاتش ادامه دهد طی روزهای آینده در انتظارش خواهد بود.

سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: دشمن ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۳۰ حمله هوایی به مناطقی از خاک یمن داشت که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

از ۱۲ ژوئن جاری دو فرودگاه جیزان و أبها تقریبا به طور هر روزه در معرض حملات موشک‌های بالدار و پهپادها با هدف فلج کردن فعالیت دو فرودگاه و واداشتن دشمن سعودی به برداشتن محاصره ظالمانه از فرودگاه صنعا و توقف حملات متجاوزانه‌اش علیه خاک یمن صورت گرفته است.

از آن سو، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی سعودی – اماراتی گفت، در سلسله حملات انصارالله به دو فرودگاه مذکور یک تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

این ائتلاف مدعی شد، یک سوری مقیم یمن در این حملات کشته است. 

وی افزود، ۲۱ زخمی این حملات تابعیت‌های مختلفی دارند که به این ترتیب هستند، ۱۳ تن سعودی، چهار تن هندی، دو تن مصری و دو تن بنگلادشی. 

در این راستا فرودگاه أبها در صفحه توییتری خود اعلام کرد، پروازها بعد از توقف یک ساعته از سر گرفته شده و پروازها به طور عادی انجام می‌شوند.

صفحه توییتری فرودگاه أبها نشان داد که بسیاری از کامنت‌هایی که در انتقاد از سرعت ازسرگیری پروازها در فرودگاه بوده را حذف کرده است.

همچنین انصارالله اعلام کرد، برای دومین بار طی ۲۴ ساعت تجمع نیروهای سودانی در شمال صحرای میدی در مرزهای عربستان را هدف گرفته است. به گفته انصارالله این گروه موشک "زلزال" را به تجمع نیروهای سودانی شلیک کرد.

تأکید مقتدی صدر بر انتخاب افراد تکنوکرات برای پست‌های خالی کابینه عراق

 سایت شبکه سومریه نیوز اعلام کرد: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و فراکسیون سائرون عراق در کنفرانس مطبوعاتی درباره تکمیل کابینه دولت این کشور اظهار کرد: همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه دولت باید متشکل از تکنوکرات‌های مستقل باشد و همه برای منافع ملت تلاش کنند نه احزاب و گروه‌ها پایبندم.

رهبر جریان صدر عراق بر برائت از افرادی که به مناصب چنگ انداخته‌اند، تأکید کرد و گفت که خود را از مناصب و مأموریت‌هایی که طبق اصول و معیارهای اشتباه تعیین می‌شوند، دور کرده است.

وی همچنین در توییتی نوشت: مواردی را به اطلاع ملت می‌رسانم تا کاملا از اتفاقات سیاسی پشت پرده پارلمان و دولت آگاه باشند. آنها اصرار به تقسیمات فرقه‌ای، قومی و حزبی و همچنین ریشه کن کردن یک دولت عمیق قدیمی و جدید را دارند.

صدر ادامه داد: من خودم را از ساختار کابینه دور کردم و اصرار داشتم تا اعضای آن از چهره‌های تکنوکرات مستقل باشند اما در این راه به جز برخی‌ها کسی به ما کمک نکرد.

وی افزود: دولت قادر به بهبود اوضاع خدمات رسانی نیست و سیاستمداران همچنان بر منافع خودشان اصرار دارند.

ترامپ نتوانست شرکایش در ناتو را برای اعتراض به ترکیه همراه کند

سایت روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم،پیرامون مساله خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه توسط ترکیه نوشت:  آمریکا در ارتباط با دیگر متحدان غربی خود با مشکلاتی مواجه است. در این راستا، فرانسه با بیان اینکه این تصمیم ترکیه یک تصمیم حاکمیتی است، اعمال تحریم‌ها در ارتباط با این موضوع علیه ترک‌ها را بعید دانست.

ترکیه از دو سال پیش تصمیم گرفته است، سامانه موشکی اس۴۰۰ را از مسکو خریداری کند و پس از سفر کارشناسان ترکیه به روسیه برای آموزش نحوه استفاده از این سامانه، آنکارا نخستین سری از موشک‌هارا طی ماه میلادی جاری تحویل می‌گیرد. دلیل خرید این سامانه توسط ترکیه این است که اس ۴۰۰ قیمت معقولی داشته و بر سامانه پاتریوت برتری دارد و روسیه نیز پذیرفته است که ساخت این موشک‌ها در آینده میان دو طرف به صورت مشترک انجام شود.

در پی این اقدام ترکیه، آمریکا اعتراض و آنکارا از استفاده از جنگنده اف ۳۵ پیشرفته محروم کرد که قصد داشت ۱۰۰ فروند از این جنگنده‌ها را خریداری کند. واشنگتن تهدید کرد، در صورت خرید اس ۴۰۰، یعنی سامانه‌ای که با تسلیحات غرب و به ویژه اف۳۵ مغایرت دارد، ترکیه را تحریم نظامی و اقتصادی می‌کند اما تاکنون موفق نشده است باقی هم‌پیمانانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برای مشارکت در این تحریم‌ها ترغیب کند.

با وجود نشست اخیر ناتو برای بررسی چالش‌های جدید، اکثر اعضای این پیمان تمایلی به انتقاد از ترکیه به دلیل تصمیمش نشان ندادند. در این میان اظهارات فرانسه نیز غافلگیرکننده بود که تصمیم خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه را تصمیمی مربوط به تمامیت ارضی خواند و حق آنکارا دانست که برای برای دفاع از خاک خود، تجهیزات مناسبی داشته باشد.

فرانسه از انتقاد از ترکیه اجتناب کرد، اقدامی که آمریکا و به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی در پیش گرفته و اظهاراتی آمیخته از تهدید و ترغیب را ایراد می‌کنند.

آلمان هم به خاطر اینکه وارد بحرانی با مسکو و آنکارا نشود، تمایلی به ورود در مساله خرید اس۴۰۰ توسط ترکیه ندارد و تنها به ایراد اظهارات نیمه خنثی اکتفا کرده و امیدوار است ترکیه در تصمیم خود تجدیدنظر کند اما اعمال تحریم‌ها به دلیل این مساله علیه آنکارا را بعید دانست.

خلیج فارس، سوریه و لیبی محور مذاکرات امروز وزیران دفاع و خارجه روسیه و مصر

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط صبح امروز در صفحه نخست خود نوشت: تامر الرفاعی، سخنگوی وزارت دفاع مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد زکی وزیر دفاع مصر و سامح شکری وزیر خارجه این کشور به همراه تعدادی از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح مصر سفر رسمی خود به روسیه برای حضور در نشست‌های ۲+۲ میان دو طرف مصری و روسی را آغاز کردند.

الرفاعی اظهار کرد: این سفر با هدف بررسی ابعاد مختلف تقویت روابط دوجانبه مصر و روسیه در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود. همچنین قرار است وزیر دفاع مصر در نشست بین‌المللی نظامی و فنی "ارتش  ۲۰۱۹" شرکت کرده و مذاکرات متعددی را با مسؤولان عالی رتبه وزارت دفاع روسیه انجام داده و برخی مسائل و موضوعات مهم مشترک را در چارچوب مشارکت‌ها و همکاری‌های نظامی میان نیروهای مسلح دو کشور مورد بررسی قرار دهد.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز اظهار کرد: شکری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود نشستی برای گفت‌وگوهای دوجانبه و بررسی راه‌های تقویت روابط دو طرف در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار خواهد کرد.

قرار است در دیدار دو وزیر درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک دو طرف گفت‌وگو شود.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، قرار است در مذاکرات پیش رو درباره شرایط خاورمیانه و شمال آفریقا با تمرکز بر بحران سوریه و لیبی، وضعیت سودان، مشکلات امنیتی منطقه خلیج فارس، رسیدگی به مشکلات خاورمیانه، مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی گفت‌وگو و تبادل نظر شود.

این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد، وزرا وضعیت همکاری‌های مختلف دو کشور روسیه و مصر را در زمینه‌های اصلی بازنگری کرده و اهدافی را برای استمرار تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها تعیین خواهند کرد.

درخواست آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات از انصارالله برای عقب‌نشینی از بنادر حدیده

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کرد:  گروه چهارجانبه درباره یمن شامل کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات پس از نشستی در لندن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اجرای توافق‌نامه‌ای که سال گذشته در استکهلم سوئد امضا شد، فرصتی را برای آغاز یک روند سیاسی جامع فراهم خواهد کرد که می‌تواند به یک توافق سیاسی دائمی برای توقف درگیری‌ها در یمن منجر شود.

این گروه چهار جانبه در ادامه از همه طرف‌ها در یمن دعوت کردند مشارکت سازنده‌ای در مسائل امنیتی این کشور براساس توافق‌نامه سوئد داشته باشند.

در ادامه این بیانیه کشورهای یاد شده تنش اخیر در پی حملات موشکی و پهپادی نیروهای انصارالله علیه عربستان به ویژه حمله‌ای که علیه فرودگاه بین‌المللی أبها در تاریخ ۱۲ ژوئن انجام شد و ۲۶ غیرنظامی در نتیجه آن زخمی شدند را محکوم و حمایت کامل خود از ریاض را اعلام کردند. آنها در ادامه توقف فوری این حملات را خواستار شدند.

همچنین اعضای کمیته چهارجانبه درباره یمن نسبت به قصد برنامه جهانی غذا برای به تعلیق درآوردن ارسال غذا به صنعا در پی ادعای کارشکنی‌های نیروهای انصارالله در روند امدادرسانی‌ها ابراز نگرانی کرده و از حوثی‌ها خواستند تمامی محدودیت‌های اعمال شده بر آژانس‌های امدادرسانی را جهت نجات جان آن دسته از یمنی‌ها که بیش از سایرین نیازمند کمک هستند فوراً لغو کنند.

در بیانیه یاد شده طرف‌ها مدعی پایبندی خود به روند مسالمت‌آمیز در یمن و قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه از جمله قطعنامه شماره ۲۲۱۶ این شورا شدند. آنها همچنین حمایت کامل خود از فعالیت‌های مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را ابراز داشته و در این راستا از همه گروه‌های یمنی خواستند همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با گریفیث جهت تسریع در اجرای توافق‌نامه‌های امضاء شده در استکهلم داشته و از نیروهای انصارالله خواستند امکانات و تسهیلات کاملی را در اختیار هیئت سازمان ملل جهت اجرای توافق‌نامه حدیده، برنامه‌های توسعه‌ای سازمان ملل، روند تحقیقات و بررسی‌های این سازمان ارائه کرده و مانع از فعالیت‌های آنها نشود.

در پایان این بیانیه نیز از طرف‌های یمنی خواسته شد مشارکت سازنده‌ای در کمیته مشترک برای استقرار دوباره نیروها داشته باشد تا روند اجرای توافق‌نامه حدیده سرعت پیدا کند همچنین نظارت سه جانبه و مشارکت سازنده در مسائل امنیتی را خواستار شده و از نیروهای وابسته به انصارالله خواسته شد از بنادر حدیده، راس عیسی و الصلیف به طور کامل عقب‌نشینی کند. همچنین در این بیانیه از شورای امنیت خواسته شد در نشست خود در تاریخ ۱۷ ژوییه آتی روند پیشرفت در این زمینه را داشته باشد.

کد خبر 380270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.